Gå til innhold

Likerette strøm = 4xdioder / "vekselrette" strøm = ???


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Quote:


Den 2002-06-01 23:10, MrA| skrev:

Jeg tviler på om du får en helt rett likestrøm ved hjelp av 4 dioder (likeretter)... Du vil nok få en ganske heavy kurveformet likestrøm da. Du må nok ut med litt kondensatorer og div. dritt og møkk.



Ja ja, vet det, måtte bare kutte litt ned på topicen...

Spørsmålet er hvordan man gjør omvendt?

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-06-01 23:04, Aderlig skrev:

Hvordan kan man på en ENKEL måte lage en slags enkel "vekselretter" for å gjøre om likespenning om til vekselspenning?


 

Tror ikke dette lar seg gjøre på en "enkel" måte! Du må nok ta i bruk endel elektronikk / oscillatorer om du skal få til det der! Men bevares, slikt finnes jo å kjøpe! Men en sånn converter er nok relativt dyr, og dermed ganske komplisert vil jeg tro?

Lenke til kommentar

Kom på noe akkurat nå...

 

Hondaen: Hvis jeg hadde tatt og lagd et par antistabil vibratorer (eller hva **** det het). Koblet dem sammen med fire relér, slik at dem hadde klikket 50 ganger i sekunder (skjønner?)

 

Hadde strømmen blitt fin nok til at den kan gå igjen om en transformator?

Lenke til kommentar

Tillater meg å gi et lite svar på dette.

Du vil få firkant- i stedet for sinuspulser ved et slikt arrangement. Er litt i tvil om hvor godt transformatoren vil "like" det? Antagelig vil du få mer varmgang i trafoen, om du kjører firkantpulser.

Jeg vil i allefall tro det.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-06-02 12:07, Aderlig skrev:

Men jeg trenger en inverter på 800W, ikke usle 75 W...


 

Å er erre te den sykkel ideen din...

 

Var det vekselstrøms motor du hadde hehe...

 

Glem hele greia er mitt råd !

 

Begynner fort å koste penger dette....

 

Hvordan skal du styre pådraget? Frekvensomformer?

 

Hvor mange kg batteri har du tenkt å feste til sykkelen?

 

Hvis du på død å liv må motorisere den farkosten din er det lettere måter å gjøre dette på.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-06-02 20:14, Shepherd skrev:


Å er erre te den sykkel ideen din...


Var det vekselstrøms motor du hadde hehe...


Glem hele greia er mitt råd !


Begynner fort å koste penger dette....


Hvordan skal du styre pådraget? Frekvensomformer?


Hvor mange kg batteri har du tenkt å feste til sykkelen?


Hvis du på død å liv må motorisere den farkosten din er det lettere måter å gjøre dette på.


 

Ush, får vel finne en oppstartsmotor til bil da...

 

Hadde tenkt på 20 - 30 KG batteri

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-06-02 19:28, Aderlig skrev:

Kom på noe akkurat nå...


Hondaen: Hvis jeg hadde tatt og lagd et par antistabil vibratorer (eller hva **** det het). Koblet dem sammen med fire relér, slik at dem hadde klikket 50 ganger i sekunder (skjønner?)


Hadde strømmen blitt fin nok til at den kan gå igjen om en transformator?


 

hmm... du vil nok få problemer med å trigge et rele 50 ganger i sekundet, ikke bare det, de skal levere 800/12=67A i peak også = mykje lys & mykje varme :razz:

 

Beste løsningen på dette hadde vært å brukt noen MOSFET eller IGBT

transistorer, da hadde du fått igjennom en firkantstrøm i trafoen. Men dette er utrolig tungvint måte å gjøre ting på.. du skal lage en motorisert/elektrisk sykkel ?

 

Den råeste måten å gjøre det på er å bruke en vekselretter som styrer en asynkronmotor. Relativt høy virkningsgrad og konstant moment helt til feltsvekking. Dette er en dyr løsning..

 

En annen løsning er å bruke en seriemotor, som finnes i mange apparat.. boremaskiner, vinkelslipere, eggevispere etc.. disse har børster og går på vekselstrøm og likestrøm.

Du kunne laget en opptransformerende chopper og styrt en slik motor, som var gearet ned til hjulet.

 

Enklest er å bruke en likestrømsmotor som er laget for 24 volt, da kunne du hatt 2 stk 12 volt batteri og noen rele til å regulert motoren: 0 - halv fart ( 12V) og fullfart ( 24V)

 

 

Pussig nok, så driver jeg på med et lignene prosjekt som deg. Ikke helt make da, det er en motorisert tralle. Motorene kommer fra en elektrisk rullestol og trekker 400W hver. Disse er gearet ned ogtrallen vil få en toppfart på 9km/t. 2 stk 12V batteri forsyner en chopperkrets som er pulsbreddemodulert, chopperkretsen er styrt av en liten joystick, med den kan jeg kjøre fram, rygge, svinge... chopperkretsen har også 4 kvadrant drift, altså den kan levere strøm tilbake til batteriet når jeg kjører ned en bakke. De to motorene til trallen og chopperkretsen er ganske dyre deler, men jeg fant dem på dynga..gratis ja. Har man flaks så har man flaks :smile:

 

Finnes forresten sykler som har el-motorer påmontert.Jeg prøvde en DBS sykkel på en messe engang, "hjelpemotor". Koster vel rundt 8.000,-

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-06-02 22:47, Hondaen skrev:


Bla, bla, bla, bla...


Masse ord som jeg ikke skjønte der, men jeg forsto hva du mente.

Jeg fikk ideén ifra en moped jeg så, den gikk på elektrisitet! (Det hørte man på motoren). Stor fart hadde den også, fløy opp en bakke ved siden av meg!

 

Det var (selfølgelig) en gamling som satt bak rattet, men det så så gøy ut at jeg bare må lage noe lignans jeg og!

 

Men hvordan er det med oppstartsmotorer til bil/(større ting)? Er ikke de nokså kraftige?

De trekker vel en del strøm, og blir stekt hvis de står for lenge på, men da kan jeg vel bare sette ned spenningen til 10 V / 20 V...

 

Får jeg ikke tak i noen gode batterier, så får jeg bruke det gamle trailer-batteriet på 170 Ah (48 KG!)

Dette er ikke noe fritids-batteri, men jeg trenger jo ikke lade det helt ut.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-06-03 21:41, Hondaen skrev:

En startmotor er ikke lagert for kontinuerlig drift :-/ Du bør finne noe annet..


 

nah... vet nå ikke jeg. Fattern kjørte nærmere en kilometer på volvo 240`en med kun startmotoren og i første gir... funka fint det for fire fem år siden. Volvoen går enda den! 1976 modell.

Lenke til kommentar

En stor startmotor kan vel kanskje brukes hvis den er overdimmensjonert, jo større de er, med en moderat belatning så vil en slik en muligens kunne gå i det kontinnuerlige området :smile: Er vel bare å finne ut i praksis.. Ligger nok en haug slike på dynga, så skru av en stor jævel og monter den på sykkelen, slik at den er riktig gearet og får moderat belasting. Kan også bruke selve motoren til å bremse sykkelen med og dermed lade batteriet. Dette må vel være en av de store DC motorene man lett kan få tak i :wink: Start motorer er serie-motorer, dvs ankerviklingen ligger i serie med feltviklingen hvis de ikke er magnetisert med en permanentmagnet. Slike motorer gir et stort startmoment, mister de belastingsmomentet så kan de ruse til de går i stykker.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-06-02 22:25, bihelland skrev:

Kanskje litt off-topic, men men:


Bruk heller en gressklippermotor! Mye enklere... Jeg og en kompis gjorde det en gang, riktignok festa på ryggen med en bæremeis... Funka fint! :smile:


 

? Det der må være feil! Du klarer ikke å ha en motor i gang på ryggen, det ville vært vanskelig å holde igjen kraften slagkraften på stempelet på ryggen. Du ville vel blitt slengt rundt også når reima til sykkeldrevet hadde tatt tak.

Lenke til kommentar

Til reodor felgenfolk som vil lage til en elektrisk motor på sykkelen, fant noe greier som egner seg ypperlig til denslags. Finnes gressklippere som går på batteri, jeg fant en klipper som hadde et 12volts batt, en regulator som kan regulere 12V@60A og selve motoren på gressklipperen, den er på 12V, 480watt, 3400rpm nN. Tenkte å sette greiene sammen og montere på sykkelen min. Problemet er overføringen fra motor til hjul, tenkte å bruke gir fra en vinkelsliper ( 2400W ). Det gir en god utveksling + en utveksling til, gir til selve hjulet. Det optimale hadde jo vært at drivmotoren kunne fungert som generator ned bakker ( 2 kvadrant drift ) og frikopling med sentrifugalclutch men dette krever straks litt mer elektronikk og mikkmakk. Nei nå skal jeg ut og sveise :smile:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...