Gå til innhold

Noen vits i å bytte kjølepasta?


knutroe

Anbefalte innlegg

Har et MSI nForce 2 hovedkort med passiv kjøling på chipset.

I det siste har jeg begynt å lure på om det kanskje kan være lurt å ta på en bedre kjølepasta enn den som allerede er der. Har også et GeForce FX 5800 - kort som jeg har tenkt å gjøre dette på.

Den kjølepastaen jeg har tilgjengelig, er av typen Shin Etsu.

På CPU har jeg fra før av Arctic Silver 5.

Noen som har prøvd å bytte kjøepasta på chipset/gpu, og om det har noen virkning/ om det i hele tatt er verdt arbeidet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har planslipt de passive kjøleren på mitt hk og lagt på et lag med bra kjøle pasta! Vet ikke hvor mye det har å si på ytelsen på kjølingen, men liker å vite at alt er 100%.. Husker noen år tilbake hadde jeg et hk som tok kvelden, fant ut at det var denne kjøleren som ikke var rett nok. Den hadde bare litt kontakt på 4 hjørnene på ribba. Klarte å se med blotte øye at den var bulka innover!

Lenke til kommentar

Skal prøve å bytte kjølepasta :)

Er det lurt å planslipe kjøleribba?

Kan man da bruke sandpapir med korning 1200, som er å få kjøpt på Biltema til 39,90 for en pakke, eller bør man bruke enda finere korning?

Hvor får man isåfall kjøpt sandpapir med så fin korning, for 1200 er det fineste som fins på Biltema.

Jeg er fullt klar over at jeg må ta ut hovedkort for å klemme inn de to plastikk-feste-dingsene slik at chipset-kjøleren løsner.

Hvordan er det man løsner kjøleribba på et GeForce FX5800 - kort med standard-kjøler, er det bare å klemme inn to plastikk-dingser der og?

Mitt skjermkort har jo også kjøleribbe på RAM - brikkene på baksiden, som jeg ikke har peiling på hvordan jeg skal få løsnet.

 

Noen som vet/kan noe om dette? :hmm:

Lenke til kommentar

Forskjellen på Shin etsu og articsilver er ... minimal. Du vil ihverfall ikke oppnå noe faktisk endring i systemet ved å bytte, spesielt når det er en passiv ribbe.

 

EDIT: Sorry, leste feil. Forskjell mellom det genriske dritet som bruker (eller kanskje til og med en slik grusom thermal-pad!) er betydelig. Om du vil merke det på hvor langt du kan overklokke eller noe er et annet spørsmål, men jeg bruker personlig aldri pads eller generisk thermal grease noe steder i maskinene mine, mest av prinsipp kanskje =)

 

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar
skal muligens sette ramsinks på rammen min..den blir sinnsykt varm..

tenkte å bruke sånn termisk lim..

Bruker du lim, får du ikke av kjøleren senere. Fant en artikkel om samtidig bruk av lim OG pasta.

 

www.d-silence.com/feature.php?id=259.

 

Kom ikke inn på www.d-silence.com nå.

Lenke til kommentar
Forskjellen på Shin etsu og articsilver er ... minimal. Du vil ihverfall ikke oppnå noe faktisk endring i systemet ved å bytte, spesielt når det er en passiv ribbe.

 

EDIT: Sorry, leste feil. Forskjell mellom det genriske dritet som bruker (eller kanskje til og med en slik grusom thermal-pad!) er betydelig. Om du vil merke det på hvor langt du kan overklokke eller noe er et annet spørsmål, men jeg bruker personlig aldri pads eller generisk thermal grease noe steder i maskinene mine, mest av prinsipp kanskje =)

 

-Stigma

Nope... Forskjellen er ganske stor skal jeg si deg..

Har nettop hatt opp min VapoChill og byttet pasta fra shin etsu x23 til arctic silver5, etter det har jeg måtte sette ned hastigheten på cpuen fra 1960mhz til 1535mhz!!!!

Maskina nekter å boote med noe høyere enn de originale 1535mhz...

 

 

Shin etsu here i come....

 

men jeg er enig i det at det er bra stor forskjell på mye av de "originale" pastaene som allerede er påført på chipsett o.l.

 

hadde en gang en mist silent twin med shin etsu x23.. det hadde mye å si det fra den pastaen som fulgte med...

 

edit: leif

Endret av Dewil
Lenke til kommentar

Er det noe spesielt man må passe på når man skal ta av slike kjøleribber?

Tenker da på ting som kan gå i stykker og lignende. Går det fint å vaske ribbe og chip med rødsprit? :hrm:

 

Edit: Er det forresten noen kjølere som passer til GeForce FX 5800, fra Microplex sitt utvalg?

Endret av knutroe
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...