Gå til innhold

Boot fra removable hardware


a.4

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg forsøker å formatere min laptop, men får den ikke til å boote fra dvdromen.

Jeg har satt opp riktig bootrekkefølge, og inne i windows, klarer den fint å instalere xp fra cden. Hva gjør jeg.

 

Og en ting til. Er det mulig å lage en partisjon av en disk med en partisjon og NTFS system uten å formatere?

 

Mvh

a.4

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det går så langt jeg vet ikke ann å partisjonere en disk uten å formatere. Hvis jeg forstod deg rett:

 

Du har en disk på feks. 10 gb. Denne har 1 partisjon, uviktig om det er NTFS eller FAT32. Vil du så opprette 2 partisjoner, dvs feks. to på 5 gb - er du nødt til å formatere begge partisjonene (hele disken).

 

Når det gjelder boot fra DVD/CD må du inn i BIOS og endre boot rekkefølgen. Er den riktig, skal det fungere - med mindre det er noe galt med det boot-devicet du setter den på (eller noe annet galt, selvsagt).

Endret av eiaaa
Lenke til kommentar

Boot rekkefølgen er riktig, og jeg har prøvd med to forskjellige cd-rom'er

 

har stuka lenge nå, og det største problemet mitt nå er at jeg ikke klarer å formatere fordi windows ligger på den eneste partisjonen jeg har.

Har foresten NTSC.

Endret av a.4
Lenke til kommentar
Jeg forsøker å formatere min laptop, men får den ikke til å boote fra dvdromen.

Jeg har satt opp riktig bootrekkefølge, og inne i windows, klarer den fint å instalere xp fra cden. Hva gjør jeg.

hvis du har en "selvlaget" versjon av xp så kan det godt hende at den ikke er bootbar.

 

hvis dét ikke er problemet så tror jeg du må gi en nærmere beskrivelse av hva som egentlig skjer, med feilmeldinger etc.

Lenke til kommentar

Dere som sier at du ikke trenger å formatere, er dere sikker på at dere ikke mener at det holder med quick-format?

 

Kan du ikke starte installasjonen av XP på nytt fra CD'en i Windows? Syntes å huske at w2k kunne gjøre det i w98 hvertfall. At installprogrammet la seg på disken og ble kjørt ved neste boot.

Lenke til kommentar
det går, men instalasjonsfilene legger seg på den eneste partisjonen jeg har, og derfor får jeg ikke lov til å hverken formatere eller slette partisjonen slik at jeg kan opprette to partisjoner....

Med partition magic kan du gjøre den partisjonen du har nå mindre, og så opprette en dy partisjon på den ledige plassen, det forutsetter da at du har ledig plass på den ene partisjonen du har.

Lenke til kommentar
Dere som sier at du ikke trenger å formatere, er dere sikker på at dere ikke mener at det holder med quick-format?

 

Kan du ikke starte installasjonen av XP på nytt fra CD'en i Windows? Syntes å huske at w2k kunne gjøre det i w98 hvertfall. At installprogrammet la seg på disken og ble kjørt ved neste boot.

med partition magic så kan du herje vilt uten å formatere, slik har programmet fungert i ganske mange år. helt sant! :yes:

 

vær forøvrig klar over at du ikke kan formatere med en win98-diskett hvis du har ntfs på disken. men som du sier, det går an å lage en haug med winxp-disketter som du kan boote fra. sjekk www.bootdisk.com. :)

Lenke til kommentar

Jeg formaterte maskina mi igår og la inn XP på nytt. Hadde samme problemet. Putta CD'en inn i DVD-ROM'en, men den nekta å boot'e fra den. Jeg visste at boot-rekkefølgen i BIOS var riktig (dobbelsjekka dette). Til slutt oppdaget jeg at jeg ikke hadde satt opp CDROM på IDE-kontrolleren. DVD-ROM'en min står på secondary slave. Etter at jeg satte denne til CDROM i BIOS funka alt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...