Gå til innhold

Asus P4S533


Xan

Anbefalte innlegg

Jeg har tenkt å kjøpe P4 2.26 northwood m/ddr-dimm 2700 minne.

 

Er det noen grunner til å IKKE kjøpe Asus P4S533 Hovedkort for S478/P-4, LAN?

 

Jeg trenger ikke raid støtte, og jeg ser ikke nytten av usb 2.0 enda.

 

Fungerer LAN støtten integrert i hovedkort som dette som et vanlig 10/100 mbit nettverkskort?

 

- Xan

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:


Den 2002-06-01 13:52, Xan skrev:

Jeg har tenkt å kjøpe P4 2.26 northwood m/ddr-dimm 2700 minne.


Er det noen grunner til å IKKE kjøpe Asus P4S533 Hovedkort for S478/P-4, LAN?


Jeg trenger ikke raid støtte, og jeg ser ikke nytten av usb 2.0 enda.


Fungerer LAN støtten integrert i hovedkort som dette som et vanlig 10/100 mbit nettverkskort?


- Xan


 

Huff huff spec...

Lenke til kommentar

Har dette kortet og er veldig fornøyd. Eneste problemet er SiS IDE driverne. Siden Win XP bare kjører max ATA100, følger det med drivere for ATA133. Problemet er bare at hvis du har andre enheter som ikke kjører andre typer DMA enn UDMA, blir disse enhetene kobblet over i PIO mode, noe som er veldig tregt. Jeg har en CD brenner som bruker Multi Word DMA. CPU går i 100% når jeg skall brenne CD'er. Med standard XP drivere ligger CPU på 2-5%.

 

Bortsett fra dette som jeg regner med blir fikset i neste versjon av driverene (har rapportert problemet til Asus) funker kortet veldig bra.

 

Mitt system: P4S533 MB, 2 GHz Northwood, 512 MB PC2700 RAM, GeForce3 Ti200, SB Audigy, WinXP Pro.

Lenke til kommentar

Kjøp raskere RAM dersom du skal overklokke en del, jeg bestilte både hk, ram, CPU, sjermkort og noe småkjafs i dag;

 

Asus P4S533 LAN og lyd (finns muligens uten)

RAM Corsair XMS 3200

P4B 2,266Mhz /533

 

Corsair-RAM'en var falt i pris til 2.200 for 512 Mb. Quad.no.

 

Har kommet til at hovedkortet er det rette etter andres brukererfaringer ...

Lenke til kommentar

Byggern er det noen spesiell grunn til at du brukte PC2100 ram når du overklokket siden du mener kortet støtter raskere ram?

 

Eller er det slik at du ikke mener at det er verdt pengene med den raskere ram'en?

 

----

Skal bygge meg pc og tenkte å bruke din 'oppskrift' som mal, derfor jeg spør.

Andre gode råd, samt info om hva den heter og hvor jeg kan få kjøpt den ramkjøleren er også av intresse.

 

Lorentz

Lenke til kommentar

byggeren kjørte pc2100 ram'n på litt over pc3200 da...

 

skjønner ikke helt hvorfor folk på død og liv skal kjøpe p4 2,26 ghz istedenfor den 1100 kr billigere 1,6 ghz'n som man så overklokker? (1100 kr til et bedre skjermkort :smile:

 

har en kompis som bruker det integrerte lydkortet og nettverkskortet, han merka ikke noe forskjell i kvalitet på det og sb128... nettverkskortet fungerer som hvilket som helst annet 100 mbit kort...

Lenke til kommentar

Grunnen til at jeg brukte PC2100 til testen av hovedkortet, var rett og slett at det minnet jeg hadde når jeg utførte testen. Dessuten er den minnebrikken god for over 200MHz (eller 400MHz DDR om du vil). Så i mitt tilfelle var det ikke noe særlig å tjene på å kjøpe ny brikke. Det er jo ganske ekstremt at en PC2100 brikke går på disse hastighetene.

 

Dersom du skal ha nytt DDR minne i dag, blir det feil å vurdere PC2100 minne. Du bør minimum kjøpe PC2700, da er du ivertfall garantert 166MHz hastighet (DDR333). Dette gjelder selv om systemet ikke er ment for mer enn PC2100. Men PC2700 minne kan du kjøre mer agressive minneinnstillinger, dersom du kjører den på lavere hastigheter. Prismessig er det nesten ingen forskjell på PC2100 og PC2700, men det er absolutt stor forskjell i ytelse.

 

For øyeblikket står det en Samsung PC2700 512MB minnebrikke på Asuskortet, som sviver 220MHz (440MHz DDR). Med heatspreadere på denne brikken, er jeg sikker på at den kommer enda lengre.

 

Den feteste brikken vi har testet på hovedkortet, var Corsair XMS3200 brikken. Denne kunne kjøres på 240MHz (480MHz DDR). Corsair brikken bruker forresten samsung minnemoduler.

 

Et lite tips dersom du vurderer handling av ny PC, kan være Crucial sin PC2700 brikke som selges på komplett. Denne er relativt rimelig, og har micron minnemoduler. Jeg har testet en av disse, og den fungerer bra på 218MHz.

 

Alle hastighetene jeg nevner her, er oppnådd med minnespenning på 2.9 Volt, som du kan sette med jumper på Asus P4S533 hovedkortet. Samtlige brikker er testet med sisoft sandra "burnintest", med memorybenchmark loopet 100 ganger. NB! Overklokkings egenskapene til minnebrikkene kan variere sterkt fra brikke til brikke, det er derfor ikke sikkert du oppnår disse hastighetene.

 

Oppsummering:

Skal du kjøpe nytt minne, er det verdt noen ekstra kroner for et skikkelig merkeminne. Dersom det er DDR minne du skal handle, bør det være minimum PC2700. Du kommer ikke til å angre.

 

 

_________________

Byggeren

slapps.com

 

 

[ Denne Melding var redigert av: byggeren på 2002-06-04 22:05 ]

Lenke til kommentar

Ser at Crucial brikkene ikke er så dyre på komplett;

 

http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=inf...17&GrpID=9&s=pl

 

- men lurer på om det ikke er verdt å koste noen kr på Samsung ram fra Itbutikken... Desverre har dem ikke høyere enn pc2700... :sad:

- DOG... kjøper jeg fra komplett så sparer jeg porto/oppkrav fra itbutikken, siden jeg skal kjøpe hk og cpu fra komplett...

 

Synes Crosair brikkene på Quad er litt i dyreste laget for meg, da må jeg evt gå ned til 256mb, noe jeg ikke har lyst til!...

 

Mvh ZemteX

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-06-04 23:17, Prog_Kick skrev:

Husk en VIKTIG ting vis du skal OVERKLOKKE: Kjøp den versionen med 400 i fsb,har sett test av en P4 2533 med 533 i fsb den fikk de ikke høyere enn 2,8 ghz. dette er en hastighet som JEG klarer med min 1.8A

Så husk på det!
:grin:


 

Det kan godt hende, men jeg må bare få si at "kvaliteten" på cpu'er varierer veldig... Ikke alle 2,2 som tar 4ghz lett :grin:

 

Jeg var smart (dum?) nok til å kjøpe 2,4.. Var jo heller ingen 2,4@533 til sags heller da.. men men :smile:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...