Gå til innhold

50-60 talls rock. Prosjekt.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

The Jimi Hendrix Experience, The Doors, Led Zeppelin, The Beatles +++.

 

Jimi Hendrix er kanskje spesielt spennende. Led Zeppelin er kanskje litt drøyt i forhold til 50-60-tallet, da deres første album kom ut 12. Januar 1969 (hva jeg vet!).

 

ARGH! Får nesten ta en større liste når vi først er i gang. Legger til: Bob Dylan, The Velvet Underground, The Beach Boys, Stevie Wonder, Supremes, The Yardbirds, Little Richard, The Byrds, The Kinks, Love, The Who, Chuck Berry, Ray Charles, Screamin' Jay Hawkins, Cream, The Rolling Stones, The Grateful Dead, David Bowie, Jefferson Airplane, og sikkert mange fler.

Endret av HalTan
Lenke til kommentar
ARGH! Får nesten ta en større liste når vi først er i gang. Legger til: Bob Dylan, The Velvet Underground, The Beach Boys, Stevie Wonder, Supremes, The Yardbirds, Little Richard, The Byrds, The Kinks, Love, The Who, Chuck Berry, Ray Charles, Screamin' Jay Hawkins, Cream, The Rolling Stones, The Grateful Dead, David Bowie, Jefferson Airplane, og sikkert mange fler.

Takk for den lista, nå har jeg noe å begynne på. ;)

 

Nå må jeg bare prøve å lage meg ei tidslinje, og få tak i/høre på musikken.

Lenke til kommentar
Jeg skal si ifra hvilke grupper .eg velger, må bare få lagt meg ei tidslinje. Slik at jeg kan finne et par grupper fra 50-tallet og et par grupper fra 60-tallet.

For et prosjekt på en uke er det jo tilstrekkelig å ta de største, og du har jo fått noen gode tips.

 

Når det gjelder /noe/ å skrive om, så kan du jo i god Norsk rocks historie-ånd (serien på NRK) skrive om hvordan norske artister lot seg påvirke av musikken utenfra. En del av disse programmene ligger ute på www.nrk.no.

 

En start kan jo være å prate med Willy B, eller Willy Bakken, som han heter. Mer om Willy B: http://www.google.no/search?hl=no&q=willy+...=S%C3%B8k&meta=

 

MVH Audun

Lenke til kommentar

Jeg fant ei side som var grei å ha når jeg skulle finne årstall og navn på album. www.softshoe-slim.com

www.softshoe-slim.com

 

 

Fra 60-tallet tror jeg at jeg velger Led Zepplin og The Rolling Stones, men jeg er ikke sikker på hvilke grupper jeg skal ta fra 50-tallet.

 

Jeg har lagt et søyle diagram med året de gav ut sitt første album.

 

1. Screamin' Jay Hawkins

2. Little Richard

3. Chuck Berry

4. Ray Charles

5. Jerry Lee Lewis

6. Bob Dylan

7. The Beach Boys

9. Supremes

10. The Kinks

11. The Rolling Stones

12. The Hollies

13. The Byrds

14. The Yardbirds

15. The Who

16. Stevie Wonder

17. Love

18. Cream

19. Jefferson Airplane

20. The Gratful Dead

21. David Bowie

22. The Velvet Underground

23. Jimi Hendrix

24. Led Zeppelin

 

Det er en liten feil inni der, 24 på lista og 23 i diagramet.

 

Diagramet og lista er ikke noe jeg har tenkt å bruke på fremføringa mi, men litt hjelp til meg(jeg er ikke noe ordens-menneske)

 

EDIT

****

 

Lurer på hva jeg tenkte på når jeg postet uten å ha noe spørsmål.

 

Jeg lurer på om dere kan anbefale noen grupper fra 50 tallet, og bør jeg skrive veldig mye om 1-2 grupper eller bør jeg skrive litt om 4-5 grupper?

Endret av Carrox
Lenke til kommentar

Fremføringen skal vare i toppen 15min, og siden jeg en den eneste på "gruppa" mi så sikter jeg på ca 10min. Jeg har jobben ganske dårlig til nå, bare funnet noen ark om rock og litt om Jimi Hendrix. :ermm:

Noen som har noen råd eller tips om hvordan jeg bør fremføre, hvor mye informasjon bør jeg ta med?

 

Jeg har skrevet opp noen stikk"ord" om Jimi Hendrix, men vet ikke helt om alt er rett og om jeg har glemt noen essensiell ting jeg har glemt.

 

-Født 1942(27.november)

-Gitarist, sanger og komponist

-Flyttet til England i 1966

-"dannet" bandet "The Jimi Hendrix Experience" i 1966

-De hadde en blues basert musikkstil

-Første LP i 1967, "Are You Experienced"

-Jimi hadde en melankols sangstemme

-Han brukte brukte ofte elektrisk utstyr for å få gitaren til å høres ut som f.eks en bil

-Electric Ladyland reknes for å utgjøre kulminasjonen/høydepunktet i karriern hans

-The Jimi Hendrix Experience ble oppløst i 1969

-Etter oppløsningen av gruppa ble musiken til Jimi Hendrix strammere og mer blues- og soulpreget

-Han døde 28.september 1970 i London

-Mange av Jimi Hendrix innspilinger er utgitt etter hans død

 

 

Det er ikke mye, men det er det jeg har. Jeg syns jeg bør ha noe mer om spille stilen hans en de to linjene jeg har.

Er det noen gode sjeler der ute som vil hjelpe meg litt?

 

EDIT

****

 

Et lite spørsmål til slutt; Jeg har nesten ikke hørt på Jimi Hendrix før på mandag så jeg lurte på om de "rare" lydene i slutten av "If 6 Was 9" (Axis - Bold as Love) er eksempel på lyder han lagte med gitaren?

Endret av Carrox
Lenke til kommentar

To linker som kanskje kan komme til nytte:

 

All Music Guide: Les om artister/band, hvem de er påvirket av, lignende artister, genre osv.

Eksempler:

Artister: Bob Dylan, Elvis Presley, The Who

Genre: Rock & Roll, Pop/rock

 

musicplasma: Gir deg litt innsikt i hvor en artist/et band befinner seg i det musikalske landskapet.

 

PS: Hvis noen vet om andre slike sider, hadde jeg satt pris på en link. :)

Men, send gjerne PM dersom det ikke passer inn i denne tråden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...