Gå til innhold

Driver til trådløst 3Com PCMCIA


pjuik

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Eh, kva for distro eigentleg?

Fedora Core 3. Den finner ikke det trådløse PCMCIA-kortet .

 

Når jeg kjører Knoppix Live-CD'n, så klarer den å finne kortet, men altså ikke Fedora.

åh.. tok det for gitt at du satt på en debian-basert distro, jeg... du sa jo du hadde lastet ned .deb-pakker...

 

dpkg er pakkesystemet til debian - det funker ikke i Fedora..

Lenke til kommentar

Slik går det når man er helt nybegynner og ikke har den ringeste anelse om noe. :blush:

Nå har jeg imidlertid lastet ned Wireless Tools, Hotplug, og PciUtils, som rpm-filer.

 

Har installert dem. Hva gjør man så?

 

Skal de komme opp som programmer i noen meny eller hva? Finner dem iallefall ikke noen steder.

Endret av pjuik
Lenke til kommentar
Slik går det når man er helt nybegynner og ikke har den ringeste anelse om noe. :blush:

Nå har jeg imidlertid lastet ned Wireless Tools, Hotplug, og PciUtils, som rpm-filer.

 

Har installert dem. Hva gjør man så?

 

Skal de komme opp som programmer i noen meny eller hva? Finner dem iallefall ikke noen steder.

Det er nok terminal-kommandoar...

Lenke til kommentar

Kommet så langt for å installere en driver, har jeg altså endt opp med en hel haug med filer og mapper å forholde meg til.

 

Jeg har selve driverfilen., jeg har firmware-filen, jeg har installert en pakke med Hotplug som resulterte i en mengde filer og mapper., jeg har installert en pakke med Pciutils som igjen kom ut med flere filer, og tilslutt en pakke med Wireless Tools, som også endte opp med nye mapper og filer.....

 

Har lest i Linuxboka mi, har søkt og søkt på Google. Hvor skal jeg beynne å nøste i dette virvaret av filer og mapper?

Hva gjør jeg nå?

 

Dos var jo rene barnematen sammenlignet med dette her, selv den gang man var helt fersk der også...........

Lenke til kommentar

Har du lest README og INSTALL filene som fulgte med driveren. Kan være lett å glemme, men det er det første stedet man bør lete. Hvis det ikke er nok, noe det typisk ikke er for en nybegynner, burde du finne en HOWTO på nett. En som helst bruker samme distro som deg. Selv om disse howto-ene, er skrevet i beste hjelpe-andre-med-det-jeg-selv-knota-med-ånd, kan de ofte være litt kjappe i vendingene. Så et par howto-er pluss dokumentasjonen til driveren i en god blanding har hjulpet meg godt på vei flere ganger. Jeg brukte og lang tid på å få mitt trådløse pcmcia-kort til å virke, men det gikk til slutt. Og da er man godt fornøyd med seg selv :w00t:

Lenke til kommentar

Puh !! Der gikk Fedora på hue ut av maskina. Holdt ut i 3 dager med å kjempe med en enkel driver.

Nå har jeg desverre gitt opp.

Hadde lyst til å bruke Linux på maskina, men har ikke tid til å sitte i dagesvis med en slik liten ting.

Ser nå hvor enkel i bruk Windows egentlig er. Bare så synd med all den dritten den drar inn på maskina når man er på nett.

 

Har egentlig fremdeles lyst til å kjøre en eller annen Linuxdistro, men da bør ting fungere når det er ferdig innstallert.

Har forsøkt flere live-CD'r på den bærbare, men bare et par stykker klarte å starte opp. (Knoppix og Slackware) Det var bare Knoppix som klarte å få trådløskortet til å fungere, men den finnes vel bare som Live-CD.

 

Stor takk til alle som hjalp som best de kunne. :):)

Endret av pjuik
Lenke til kommentar

Slik er Linux, ein har mykje meir kontroll over systemet enn peik-og-klikk, men det kan vere vanskeleg å forstå for nokon korleis det fungerar. Det einaste som gjer at du vert flinkare til å forstå korleis Linux fungerar, er å bruke det.

 

BTW er SuSE den distroen eg veit om som ordnar mest utan spesielt mykje strev. Men det nettverkskortet såg ikkje spesielt godt støtta ut.

 

Tips: Neste gang du handlar HW, handle HW som er støtta i Linux.

Lenke til kommentar

Det var egentlig derfor jeg kjøpte 3Com-kortet, da jeg leste flere steder at det nettopp hadde god støtte i Linux.

Får vel prøve å innstallere den ene distroen etter den andre helt til jeg (forhåpentligvis) treffer på en hvor kortet kjører. (slik som det gjorde i Knoppix)

Lenke til kommentar

Fungerte i Knoppix ja. Skrev det vel lengre oppe i tråden et sted.

Bootet opp med Live-CD'n og var på nett med en gang med kortet. Fungerte rett ut av boksen.

Men når Knoppix'n får liv i det, skulle man tro at det finnes flere distroer også som klarer det.

Så får vel som sagt installere den ene etter den andre til man treffer blink.

Lenke til kommentar
Noen som har prøvd andre trådløse PCMCIA-kort på en eller annen distro, og som fungerer rett ut av boksen?

Jeg bruker samme kortet på laptoppen min. Funka rett ut av 'boksen' med gentoo.

 

root# cardctl ident

Socket 0:

  product info: "3Com", "3CRSHPW15496 Wireless PC Card", "-", "-"

  manfid: 0x01bf, 0x4301

  function: 254 ((null))

 

Funka fint på Mandrake tidligere også. Kjernen (2.6.x) har full støtte for dette kortet. Og det eneste som skal til er å konfigurere distribusjonen for å sette det opp riktig.

Lenke til kommentar
Fedora og SuSE. Prøvd det på begge. Egentlig merkelig at han ikke får det til å virke på Fedora her.

Håpløst for meg få det til å virke i Fedora ja.

La så inn Mandrake 10.1 og da så jeg at den fant kortet og alt det der, men det ville ikke fungere.

Var kanskje noe med å få det riktig konfigurert. La iallefall inn det jeg hadde kjennskap til uten at det ble bingo. Etter Mandrake-installasjonen ble foressten Windowsen borte også.

 

Prøvde deretter å installere Suse 9.1 , men fikk feilmelding og det stoppet opp. Prøvde også å installere Arch-Linux, Ubuntu og MepisLinux, men det kom feilmelding etter en stund på dem alle sammen slik at det låste seg og stoppet helt opp.

 

La inn Knoppixen på harddisken , og i den funker det alltid med det samme. Men vet ikke,... det var ting med Knoppix jeg ikke likte. Fontene var forferdelige, uten at det var mulig å forandre til det bedre.

 

Kanskje jeg skulle prøve Gentoo, men det blir kanskje for avansert for meg å legge den inn. Finnes det flere versjoner av den, og evt. hvilken versjon egner seg for laptop?

Endret av pjuik
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...