Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

SN95G5 booter ikke


Anbefalte innlegg

Trenger sårt litt hjelp her.... Er ingen ekspert på dette så begrens bruken av fremmedord i eventuelle tilbakemeldinger.

 

Oppsett:

 

Shuttle SN95G5

AMD 64 3500 2,2ghz

2x Crucial PC3200 512MB

Gainward Geforce 6800LE

 

Fikk denne pc'en for kort tid siden, men har ikke rukket å sette den sammen før nå. Selve byggingen og påfølgende installasjon av OS (XP Pro) gikk greit. Installerte servicepacks, drivere etc og alt virket greit. Men så begynte pc'en å kræsje i tide og utide. Diverse windows feilmeldinger tydet på en feil ved en device driver, men det var ikke mulig å finne noen feil. Bestemte meg derfor for å formatere og installere alt på nytt.

 

Satte inn en bootbar xp cd og bootet maskinen. Slettet hele partisjonen og startet installasjonen på nytt. Midt under installasjonen kom det en feilmelding og installasjonen ble avbrutt, så begynte de store problemene.

 

Maskinen vil rett og slett ikke boote i det hele tatt. Maskinen starter opp og viftene går for fullt men ingen ting skjer. Tastaturet er f.eks helt dødt, slik at det er helt umulig å komme inn i setup etc.

 

Hva skal jeg gjøre?

 

P.S. Har ikke floppy på denne maskinen

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Baaaaa, var det jeg var redd for. Har et par kamerater som har nevnt den muligheten allerede.

 

Men jeg skjønner fortsatt ikke at det kan være det. Det funket tross alt (på et vis) før jeg formaterte.... Og det har ikke lynet siden den gang :cry:

 

Kjøpte hele pakka på komplett, må vel være garanti på det? Er dt mulig å kjøpehovedkortet til SN95G seperat og i tilfelle hvor?

Lenke til kommentar

Har nå fått bootet maskinen etter mye frem og tilbake.

 

Forsøkte først å tilbakestille BIOS ved å trykke på den lille knappen på baksiden, ingen endring. Fjernet derettetter alle hardware komponentene og satte de inn på nytt, fortsatt ingen endring, maskinen ville fortsatt ikke boote. Forsøkte deretter å ta ut ram brikken i slot 2 for å forsøke å boote med en ram brikke i slot 1, ingen endring. Tok så ut ram brikken i slot 1 og erstattet den med brikken som hadde sittet i slot 2...... Da bootet maskinen :thumbup:

 

Har nå installert servicepacks, drivere etc og alt ser ut til å fungere. Får ingen feilmeldinger på hardware feil. Forsøkte for moro skyld å slå av maskinen og forsøkte å sette inn igjen den mistenkt defekte ram brikken, da ville ikke maskinen boote.

 

Så med en stor grad av sannsynlighet ser det ut som det er en defekt ram brikke som forårsaket problemene. Alt i alt så er dette tross alt mye bedre enn et defekt HK.

 

Takk for tilbakemeldinger!

Lenke til kommentar

Nok en gang viste det seg at det var minnebrikkene som hadde skylden. Det er nok mange som sender tilbake hel maskin, hovedkort, CPU eller helt andre deler uten å ha testet forskjellige minnekombinasjoner.

 

Det var bra det ordnet seg for deg da! Var dette sånn rimelig Crucial-RAM? Trodde i det minste at de skulle holde kvaliteten sin, men det kan jo godt være bare en defekt liten sak.

 

 

Btw, det går ikke an å kjøpe hovedkort separat til en Shuttle-boks. Shuttle produserer hele kassa, så det ville nok gått kraftig utover garantien hvis du fikla med noe sånt.

Lenke til kommentar
Det var bra det ordnet seg for deg da! Var dette sånn rimelig Crucial-RAM? Trodde i det minste at de skulle holde kvaliteten sin, men det kan jo godt være bare en defekt liten sak.

Ja, det var Crucial ram, nærmere bestemt denne

 

Har vært i kontakt med komplett. Når jeg forklarte hva som hadde skjedd og hvordan jeg hadde feilsøkt, så var det bare å returnere rammen og få pengene tilbake. Easy peasy :yes:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...