Gå til innhold

Tennings system til potet kannon


ExuZ

Anbefalte innlegg

jeg og noen venner holder på å lage en potet kanon, men for at den skal kunne fyres av fra trygg avstand så må vi hat en form for tennings oppleg.

vi prøvde med tennplugg fra en bil, men fikk ikke det helt til å virke :(

så tingen er da om noen kan tegne opp en krets som kan lage en gnist, som kan "hoppe" ca 1 cm, så hadde det vert veldig hyggelig.

tenkte å bruke deler fra maxim, siden de er så hyggelige med gratis komponenter til proto type.

takk for all hjelp

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
jeg og noen venner holder på å lage en potet kanon, men for at den skal kunne fyres av fra trygg avstand så må vi hat en form for tennings oppleg.

vi prøvde med tennplugg fra en bil, men fikk ikke det helt til å virke :(

så tingen er da om noen kan tegne opp en krets som kan lage en gnist, som kan "hoppe" ca 1 cm, så hadde det vert veldig hyggelig.

tenkte å bruke deler fra maxim, siden de er så hyggelige med gratis komponenter til proto type.

takk for all hjelp

Ting du kan lage tennsats av: Stålull koblet til batteri, varmetråd eller kobberleder eller lyspærer fyllt med bensin eller krutt (dette er vel ei lita sprengladning i seg selv, men tenner det meste:thumbup:) Ellers så det hadde hjulpet en del om du beskrev denne "kanonen" din litt bedre. F. eks. hva du skal bruke til sprengladning, krutt?

Lenke til kommentar

Potetgunner ja. det er kult.

Det jeg bruker er bare ett rør som du stapper poteten inn i, helst stål :)

har skrudd fast enden, eller har helsveisa ende. Borrer et lite hull, sprøyter in startgass...lighter ol alt med gnist og boooom feeet stikkflamme og potet flyr avgårde....

 

Men husk

 

ALT GJØRES PÅ EGET ANSVAR!

Lenke til kommentar

Hadde jeg ikke lånt bort kameraet kulle jeg lagt inn et bilde av åssen jeg har gjort det med min kanon... Jeg brukte gassgrilltenner i starten.. men etterhvert ble dene ødelagt, så jeg brukte to paralellkoblede lightertennere etterpå... skal mekke noe mer solid der senere, tenker da på coil, og elektrisk styrt tenning (dobbeltløper med seperate tanker)

 

Min drives på startgass (extremt lite pr potet/eple), og skyter en ca 200meter.

 

Hva er det du driver din med?

Lenke til kommentar
Hadde jeg ikke lånt bort kameraet kulle jeg lagt inn et bilde av åssen jeg har gjort det med min kanon... Jeg brukte gassgrilltenner i starten.. men etterhvert ble dene ødelagt, så jeg brukte to paralellkoblede lightertennere etterpå... skal mekke noe mer solid der senere, tenker da på coil, og elektrisk styrt tenning (dobbeltløper med seperate tanker)

 

Min drives på startgass (extremt lite pr potet/eple), og skyter en ca 200meter.

 

Hva er det du driver din med?

Gass... Ren butan/propan? Lightergass? Eller bruker du drivgass fra spraybokser?

Lenke til kommentar

Når jeg lagde potetkanon tok jeg meg ein tur til en sånn rørlegger forretning. der kjøpte jeg alle deler, enn fet rør til gass og tenningssystem, og en litt tynnere til poteta. så skrudde dette sammen med gjennomgående skruer.

 

Poteta fyker nesten 100meter! drit fett§!

 

ALT PÅ EGET ANSVAR!

Lenke til kommentar
godt mulig vi har brukt for mye startgass til at det skal smelle.

Lufta du kanonen ordtelig før duy stappa i poteta?

Det skal være en riktig blanding av oksygen og startgass før det smeller, så jeg lufter ut kanonen enten med å stå å veive med den, eller med den påmonterte sykkelpumpa... så gnur jeg i poteta, eple eller hva det nå enn er jeg skyter, og pumper gjerne litt mer før jeg trykker på gassen og smeller av.

 

(på en ny startgassflaske, er det bare så vidt du skal være nær knappen på flaska, så lite gass skal det til)

Lenke til kommentar

For å lage en stun gun.

 

1. ta ut filmen av kamraet brekk av dekslett, skad på ingen måte komponenter, eller noe inni kameraet.

 

2. ta ut batteriet. Før du tar i kortet ta en metall gjenstang på begge benene til kondesatoren(den store sylinderen på kortet). slik at det kommer en gnist, dette for at d ikke skal få strøm.

 

3. ta tak i kortet og lirk det ut. du trenger ikke noen utløser mekanisme eller å ta vare på noe som ikke sitter fysisk fat på kortet.

 

4. Av vane fjerner jeg pæren i blitzen.. Ta så to isolerte ledninger og lodd en på hvert loddepunkt som kondensatoren er loddet fast i kortet på. Her kan du velge lengde etter hvor langt unna du skal stå.

 

5. leg dette så i en boks eller noe, sørg bare for at batteriet er festet godt til der det skal sitte slik at dette ikke faller av. Isoler så hele dritten med tape. dvs tap inn hele dritten slik at du ikke før strøm!. men unngå i tape over den runde knappen som sitter midt på kortet.(ladeknappen)

 

6 ta en tape bit tape en liten bit i midten på denne biten med siden opp. Slik at du får glatt side i midten av tape biten og tape effekt i kantene

 

slik:

- = lim side + = glatt side ------++++-------

 

tape så dette slappt over slik at du kan trykke den glatte siden ned på lade knappen. da har du en isolert ladeknapp!!!

 

7. Den er da ferdigt lad den opp og ta de to endene på ledningene inntill metall. får du en gnist har du gjort det korrekt!!

 

 

 

er ofte lurt å sette i et nytt batteri.

 

 

Dette er farlig om du sende størmmen gjennom store områder av kroppen.. Husk strømmen går bare fra den ene ledningen til den andre. dvs setter du den ene i tommelen og den andre i pekefingeren får du strøm i tommel og pekefinger. setter du begge med en cm mellom rom på finger tuppen får du bare størm på en cm i finger tuppen.

 

Ergo IKKE sett strømmen over store områder.. DEt dummeste du gjør er å sende den fra ene handa til den andre. det er farlig!!

 

Er du tør på fingren vil du antageligvis ikke kjenne noe, fukter du den vil den bite;)

 

Dette MÅ ikke brukes om du ikke har peiling på hva du driver med. brukes den feil er det farlig!!!

 

Fraskriver meg allt ansvar for de dumme tingene noen kan bruke dette til!!!

 

og husk selv om du er tør på fingrene og ikke kjenner en dritt. Er det farlig om du er fuktig på fingrene og tar på hver pol med hver hand!!!

 

 

 

 

 

For å få dette til faktisk å tenne må jo polene kortsluttes... Her er det bare å finne på en patent. Men som nevnt tidligere ville jeg brukt en peistenner og byggd denne om:)

 

For å få maksimal effekt av potetkannonen Må det selvfølgelig være helt tett, og røret må være såpass lite att det blir en viss motstand i forhold til poteten. Det må ikke være andre steder som trykket kan komme ut av enn løpet. Det som gjelder er å få Riktig forhold oksygen/startgass. Og når en er ferdig må den luftes så allt co2 blir byttet ut med ny luft.. Dette er farlig da stort trykk inne boksen kan få konsekvenser om poteten ikke vil ut:P

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...