Gå til innhold

Digitalkamera til rundt 3000,-..


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

IXUS 500 er rimelig gammelt, og gir ikke så mye for pengene nå som det gjorde.

 

Rundt den prisklassen, så vil jeg anbefale panasonic FX2. Dette kameraet er klart mindre enn IXUSen, det er mye mye raskere og har bedre batterikapasitet. I tillegg skal billedkvaliteten være på nivå med ixus 500, men det har kun 4 megapiksler (trenger egentlig ikke 5 etter min mening).

 

FX2 har også optisk billedstabilisator, nore som er en stor fordel om du tar bilder med høy lukkertid.

Lenke til kommentar

ALASTOR: FEIL!

 

IXUS 500 kostet for ikke så lenge siden 4995 i de fleste butikker og har etter min mening fortsatt noe av den beste bildekvaliteten som er å oppdrive.

At kameraene blir mindre har absolutt ingen positiv effekt hvis man ser bortifra "lomme-faktoren".

 

At Panasonic har bildestabilisator sier i utgangspunktet ingenting.

For den prisen er nok ikke den stabilisatoren av stor praktisk betydning.

Dette er mere en pr-faktor. Og fremmedord som IS osv selger! Smart av panasonic. En rask og solid oppbygd linse er som regel bedre enn en "billig" IS-løsning. Objektivet i IXUS 500 er meget bra!

 

Tror ganske enkelt ikke det er mulig å oppdrive et bedre kamera enn IXUS 500 i akkurat den prisklassen og iom at det nå kun koster under 3000 kroner vil jeg kalle et skikkelig knallkjøp.

 

Derfor gir IXUS 500 mere for pengene nå enn det gjorde når det kostet nesten 5000.

 

Litt tregt er det, men allt det andre veier opp! Ihvertfall når prisen er så lav!

 

 

 

:w00t:

Lenke til kommentar
ALASTOR: FEIL!

 

IXUS 500 kostet for ikke så lenge siden 4995 i de fleste butikker og har etter min mening fortsatt noe av den beste bildekvaliteten som er å oppdrive.

At kameraene blir mindre har absolutt ingen positiv effekt hvis man ser bortifra "lomme-faktoren".

Ixus 500 begynner å bli gammelt, og selv om bildekvaliteten fortsatt er meget god, så henger kameraet etter på andre måter. Det er av de aller tregeste kameraene på markedet, spesielt om du bruker det med blits. Men om dette ikke plager en, så er det et godt kamera. Men det er sant som du sier, at kameraene blir mindre, er ikke kun positivt.

 

At Panasonic har bildestabilisator sier i utgangspunktet ingenting.

For den prisen er nok ikke den stabilisatoren av stor praktisk betydning.

 

Den er faktisk verifisert til å kunne hjelpe deg med 2 blendertrinn, og fungerer faktisk ganske bra.

Lenke til kommentar
ALASTOR: FEIL!

 

IXUS 500 kostet for ikke så lenge siden 4995 i de fleste butikker og har etter min mening fortsatt noe av den beste bildekvaliteten som er å oppdrive.

At kameraene blir mindre har absolutt ingen positiv effekt hvis man ser bortifra "lomme-faktoren".

 

At Panasonic har bildestabilisator sier i utgangspunktet ingenting.

For den prisen er nok ikke den stabilisatoren av stor praktisk betydning.

Dette er mere en pr-faktor. Og fremmedord som IS osv selger! Smart av panasonic. En rask og solid oppbygd linse er som regel bedre enn en "billig" IS-løsning. Objektivet i IXUS 500 er meget bra!

 

Tror ganske enkelt ikke det er mulig å oppdrive et bedre kamera enn IXUS 500 i akkurat den prisklassen og iom at det nå kun koster under 3000 kroner vil jeg kalle et skikkelig knallkjøp.

 

Derfor gir IXUS 500 mere for pengene nå enn det gjorde når det kostet nesten 5000.

 

Litt tregt er det, men allt det andre veier opp! Ihvertfall når prisen er så lav!

 

 

 

:w00t:

Om det kameraet har kostet 4995,- for ikke så lenge siden så lurer jeg på hvilke butikker du handler i. Det kameraet har iallefall aldri kostet så mye på elkjøp der jeg jobber, og aldri så mye i ulike nettbutikker heller. Selv ikke med en gang det kom ut...som nå er ca 10 måneder siden.

 

Når det gjelder raske og solide linser. Panasonic sin Leica DC Vario-Elmarit linse som er på FX2, så er den for det første klart raskere enn canon sin på IXUS 500, den er like presis, og optisk billedstabilisator er faktisk bevist å være en fordel (ref review på www.dcresource.com og www.dcviews.com.

 

Mens vi er inne på fremmedord. DIGIC, iSAPS, AiAF er ikke akkurat utrykk som menigmann forstår.

 

Billedkvalitesmessig så er som sagt andre kameraer fullt på høyde med IXUS 500. Og når da ixusen er forbigått av andre kameraer på hurtighet, batterikapasitet, størrelse, optikk, lcd og funksjoner...ja da ser jeg ikke hvorfor man skal velge IXUS 500.

 

Et godt råd. Om man har påstander, så skriv hvor man har dekningen for disse påstandene hen. Enten om det er egen erfaring, netttester, artikler eller produktbeskrivelser.

Endret av Alastor
Lenke til kommentar

Jeg har selv Ixus 500 og er fullt klar dets svakheter som treg autofokus, dårlig batterilevetid o.l.

 

Men bildekvaliteten er nok ikke blitt forbigått av så mange i denne størrelsen enda.

Etter hva jeg har sett av testbilder på nettet mener jeg det tar bedre bilder enn FX7, og da naturlig nok også bedre bilder enn FX2. Jeg har ikke testet FX7 eller FX2 selv, men jeg regner med at de som har tatt testbildene for dcresource.com osv er langt bedre fotografer enn meg.

 

Og jeg er enig i at for 2995,- for så får du MYE kamera for pengene, spesielt dersom hurtighet ikke er det viktigste for deg. Jeg kjøpte mitt kamera for 4-5mnd'er siden for 3990,- og da var prisen på Telehuset 4990,-

Endret av sruben
Lenke til kommentar

Har ikke sagt at kameraer har forbigått IXUS 500 på ren billedkvalitet. Men de er ikke langt unna. På ren optikk, så vil jeg si at panasonic har bedre optikk enn canon.

 

http://www.dcresource.com/reviews/canon/po.../distortion.jpg <--- canon sin optikk

 

http://www.dcresource.com/reviews/panasoni.../distortion.jpg <-- Panasonic sin optikk.

 

Panasonic sin er både mindre buet, lysere i kantene og skarpere i kantene. Slik jeg ser bildene iallefall.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...