Gå til innhold

Gamma-justering på LCD-skjerm m/DVI?


knr

Anbefalte innlegg

Har ny skjerm på innkjøpslisten, og vurderer følgende alternativer:

 

NEC 2060NX (20,1" 1600*1200), ca kr 8.500

Eizo L768 (19" 1280*1068), ca kr 6.000

 

Ønsker å holdet meg under 10.000 i pris. Skal bruke skjermen til bildebehandling (avansert amatørfotograf) + generell web-/kontorbruk. Kobler til via DVI. Skjermkortet er Nvida GeForce 4 Ti 4200 med AGP8x.

 

De to nevnte skjermene gir begge glimrende bilde "rett ut av esken" (uten å bli justert/kalibrert), men regner med at jeg må kalibrere den skjermen jeg velger uansett for å optimalisere arbeidsflyten på foto. Og det er her spørsmålene hoper seg opp:

 

NECen har ikke justering av Gamma direkte på skjermen. Er det et problem? Behøver man justere Gamma på en LCD som kobles til via DVI. Kan/bør jeg eventuelt gjøre det via skjermkortet eller tredjeparts programvare som f.eks. Powerstrip? Eizoen har Gamma-justering direkte på skjermen. For øvrig virker spesifikasjonene på innstillingsmuligheter ganske like på de to skjermene, men Eizoen har ikke direkte justering av kontrast direkte fra skjermen. Regner med at det er et eller annet som utlikner hverandre her, siden den ene har Gamma-justering og den andre kontrastjustering, men er ingen ekspert på området.

 

Har NECen på hjemlån og har forsøkt å bruke Adobe Gamma på den, men det ble helt meningsløst. Er jeg helt på villspor her....? Hva behøver jeg egentlig å stille inn/kalibrere på en så bra skjerm som NECen, utover å velge den medfølgende ICC-profilen? Eller bør jeg bruke sRGB eller Adobe RGB 1998? Bruker Photoshop CS for bilderedigering.

 

Takker kloke hoder for svar... :yes:

 

PS! Har lest overstrømmende tester av NEC 2080, mens synes den er litt dyr ... men er den verdt prisen ifht 2060, dvs er den merkbart bedre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...