Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hjelp til valg av kondensator


fubarweb

Anbefalte innlegg

Hei på dere.

 

Skal kjøpe meg kondensator nå og håper det gjør at lysa mine slutter å blinke når bassen slår :p

 

Anyways :

 

Jeg mener å huske at spenningen i bilen min er 12,8V når motoren ikke går og 14,6V når det går.

 

Kondensatoren jeg har sett på er 1F / 16V.

 

Er det denne typen? Altså 16V jeg skal bruke på mitt anlegg?

 

-Fubarweb-

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En ting som er viktig med kondiser er indre motstand. Den bør ikke være større enn 1.5 milliohm. Hvordan den er oppbygd, evne til å avgi strøm er også viktige faktorer. Dessuten: Det som først og fremst lønner seg er å sjekke om det elektriske systemet og batteriet fra før av ikke er så underdimensjonert at en kondis ikke vil hjelpe. Strømkabeltykkelse, antall ampere dynamoen gir kontra det anlegget trekker er en mye oversett faktor.

 

I ditt tilfelle ville jeg kjøpt to stk på 0.5f og kobla en på hver forsterker. Mindre motstand, separat forsyning og rensing av strømmen til hver forsterker ;)

 

Hvor mye har du tenkt å bruke på dette? to sånne ville nok ta seg bra ut, men koste litt gjør de da.

Ellers har jeg sett at Lightning audios 1f digitalkondis har blitt anbefalt av folk som er oppegående på slikt.

Endret av Jalla
Lenke til kommentar

jah, dem kan ikke skrive best på markede sånn helt uten videre

 

Har du skifta ut batteriet på bilen? mine lys slutta å blinke da, men no må eg se etter en kondensator igjen. kan være lurt å tenke på å skaffe seg et batteri med mere mA ca 1000 f.eks. hjelper bilen å starte når det e kaldt oxo

Lenke til kommentar

 

...I ditt tilfelle ville jeg kjøpt to stk på 0.5f og kobla en på hver forsterker. Mindre motstand, ....

helt enig: ved å bruke 2 stk så er egentlig ikke så kritisk med lav ESR (lav indre motstand) siden den motstanden blir "halvert" ved paralell kobling og yter mest optimal... merke? -til det bruke du har så er egentlig ikke så kritisk slik man skulle tro... Innebygd i forsterkeren din så er det ca (min) 5-10000micro farad og er som regel ca 2 til 4 stk koblet i paralell. skal du bruke mer enn 1000 kr så er det mye bedre å kjøpe en bateri til bagasje romet... samme hva du får høre. (kondisen "genererer" ikke strøm eller spenning -i motsetning til bateriet...)

:innocent:

16 volt forteller om MAXIMAL påtrykt spenning over polene, som regel den kan "overskryddes" med ca 5-10% men hvor lenge varierer med temperaturen... hvis det blir for mye spenning (mer en 16V) så vil elektrolyten i kondisen "kokke" over og den sikkerhets proppen på toppen løsne og en seig veske renne ut... den eksploderer sjelden og som regel ved feil polarisering og betraktelyg høyere spenning...

mvh

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...