Gå til innhold

Hvor mange megapixler trengs for trykking?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kommer an paa medium:

aviser trykker 80 dpi

magasiner trykker 300 dpi

postkort burde ha 600 dpi

(alle verdiene er ca/tro-verdier!)

 

har du 1600x1200 store bilder (2 MP) saa vil det dekke:

avis: 20x15 tommer

magasiner: 5.3x4 tommer

postkort: 2.6x2 tommer (6,7x5,1 cm)

 

som du ser kommer du langt med et godt 2-megapiksel-kamera. (pressefotografer har brukt profesjonelle 2MP-kamera i mange aar).

 

Men om du faar solgt bildet eller ikke, avhenger jo selvfolgelig paa om det er BRA, at det er RELEVANT, og for FLEST MULIG.

 

tips:

ingen blits eller i noedstilfelle ekstern blits

estetiske og godt illustrative bilder

lyssetting

Lenke til kommentar
aviser trykker 80 dpi

De fleste aviser krever 200dpi, vet ikke hvor du fikk den informasjonen fra... :shrug:

 

ingen blits eller i noedstilfelle ekstern blits

Blanda lys er i mange tilfeller fint, og blits generelt er ofte også nødvendig.

 

Om du skal ta bilde med et 2MP-kamera, bør du i alle fall ha muligheten til å ta bilder på minst 200 dpi, og ikke 72 som mange kameraer i denne klassen står på som default.

Endret av Mr.Berg
Lenke til kommentar
De fleste aviser krever 200dpi, vet ikke hvor du fikk den informasjonen fra... :shrug:

Av den infoen jeg har funnet så virker det som rundt 170 dpi er vanligst innen avis.

 

 

VG sier at 180 dpi er godt nok for avistrykk.

Agderposten: Oppløsning på bilder til avis er fra 150 til 170 dpi.

Nyhetsbyrået Newswire: 172 DPI.

Fagpressen: 150 DPI.

Aftenposten: Oppløsning på bilder til avis er fra 170 til 200 dpi. Større oppløsning enn 200 har ingen hensikt

 

 

Så det er litt variasjon mellom de forskjellige avisene.

Lenke til kommentar

Postkort 10x15, 300dpi(normal magasinkvalitet) = ca 2 MP

Plakat A3, 300dpi(normal magasinkvalitet) = ca 12-14 MP

 

Som du ser så er det få digitale kamera som klarer et midtoppslag

eller en plakat av særlig kvalitet på trykk.

Nettop derfor vi nå har Canon 1DS MKII m.fl.

 

Har du f.eks et 4MP kamera og ønsker å bruke et av bildene til en større plakat anbefaler jeg å fremkalle bildet i 15x20 for så og scanne bildet på en god scanner(de fleste trykkerier har solide trommelscannere) i den oppløsningen/størrelsen som er ønskelig.

 

Bruker en 10D(6,3MP) selv og har mange ganger vært nødt til å bruke denne metoden.

Lenke til kommentar

Hei.

 

Avfotograferte noen malerier mens jeg var i Forsvaret, med Canon 1Ds og 10D med 70-200 2.8. Resultatene med begge disse husene ble bedre enn profesjonell scanning i følge maleren.

 

Maleriene ble trykt opp på 17"*22" lerretlignende papir på en Epson Stylus 4000 Pro, og ble temmelig rått.

 

Selv om disse bildene ble tatt med monstre av kamerahus kan du også få bra resultat ut av (mye) mindre. printet noen bilder på samme printer i 16"*20" på fotopapir, tatt med et 2Mpx kompaktkamera. Ble overraskende bra på en meters avstand eller to, selv om du selvsagt ser kornene når du står nært. Så lenge bildet er skarpt kan det forstørres temmelig mye i PS.

Lenke til kommentar
Postkort 10x15, 300dpi(normal magasinkvalitet) = ca 2 MP

Plakat A3, 300dpi(normal magasinkvalitet) = ca 12-14 MP

 

Som du ser så er det få digitale kamera som klarer et midtoppslag

eller en plakat av særlig kvalitet på trykk.

Nettop derfor vi nå har Canon 1DS MKII m.fl.

What?

Husk at det er fullt mulig å interpolere opp et bilde hvis du har tenkt å printe det ut i stort format. Å trykke ut et 6-megapixlers-bilde i A3-format med høy kvalitet er ikke noe problem, hvis de 6 megapixlene er av brukbar "kvalitet". Selv med et 3-megapixlers bilde har jeg trykt ut med greit resultat på 30*45cm (omtrent A3), og det var uten å interpolere.

Har du f.eks et 4MP kamera og ønsker å bruke et av bildene til en større plakat anbefaler jeg å fremkalle bildet i 15x20 for så og scanne bildet på en god scanner(de fleste trykkerier har solide trommelscannere) i den oppløsningen/størrelsen som er ønskelig.

 

Bruker en 10D(6,3MP) selv og har mange ganger vært nødt til å bruke denne metoden.

Jøss. Vil det bli bedre kvalitet ved å gå veien om analogt utstyr? Nei, det tviler jeg på... Det du prater om er en merkelig form for interpolasjon, som jeg aldri har hørt om før. Du har altså 6,3 megapixler, trykker det ut på papir, scanner det inn i større oppløsning enn 6 megapixler og får bedre kvalitet enn de originale 6 megapixlene? Det høres rimelig rart ut.

Jeg ville heller prøvd interpolasjon for å få bra nok oppløsning. Interpoler opp bildet ditt til du får 300dpi på det utskriftsformatet du skal bruke, så skal det bli bra resultat. Husk at det er en fordel å ha bruke en RAW-fil som utgangspunkt, fordi jpeg-støy blir hakket verre når du interpolerer.

Lenke til kommentar

Har fagbrev som reprotekniker og har spisskompetanse på dette ;)

 

Fotolab, printer og trykk er tre vidt forskjellige ting.

 

Å gå via en papirkopi er kun å se på som en nødløsning.

På en solid scanner kan du med strålende resultat scanne inn en

10x15 kopi til en A3. Null problemer. Dette er pga fotopapirets oppbygning og produksjonsmetoden som er totalt ulikt et trykt eller printet resultat.

Nå snakker jeg selvfølgelig om trommelscannere i høy prisklasse.

 

Tråd-innlederen ønsket å trykke opp en plakat.

Hvis han lider av lav oppløsning er veien om en fotolab å anbefale, for deretter å levere papirkopien på trykkeriet. Der har de saftig scanner-utstyr(som oftest..)

 

 

 

:w00t:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...