Gå til innhold

Problemer med et sapphire radeon 9800


magnusalu

Anbefalte innlegg

jeg laget en post på dette forumet for noen uker siden, men har en følelse av at problemet mitt var litt dårlig forklart, så jeg prøver på nytt, og har nå testet ut noen nye ting.

 

vel, skjermkortet mitt har åpentbart problemer med noe på denne pcen. pcen henger seg og klikker under diverse spill, og det er umulig å gjennomføre 3dmark05 test. får bare svart skjerm..

 

jeg har prøvd:

- forskjellige drivere, hjalp ikke

- prøve med annen ram, hjalp ikke

- formatere, ingen forskjell (formaterte sist gang nå for noen timer siden)

- satt mitt skjermkort inn i en annen pc, og der funket alt helt fint.

- et annet skjermkort inn i min pc, og dette funket også helt fint.

 

etter da hva jeg kan tenke meg, så må det være noe feil med min shuttle, men hvilke feil kan forårsake sånt?

ramen er jo å utelukke, fordi der har jeg testet med annen ram og det var ingen forskjell.

agp porten burde det vel heller ikke være noe i veien med, siden det fungerte med et annet skjermkort?

 

så, noen som har noen ideer ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Åjadda.

 

Intel Pentium 4 - 2.8Ghz Socket PGA478 PC800 512KB cache, Boxed inkl. vifte

TwinMOS 1024MB DDR PC3200 Dual 512MB x 2, 184pins, 400 Mhz, CL2.5

Shuttle SS56G Socket 478 P4 Barebone SiS661FX, ATA133, VGA, LYD, LAN, USB2.0, FW

Sapphire Radeon 9800 Atlantis Pro 128MB 8x AGP, DDR, DVI, TV, Lite-Retail

Seagate 200GB Barracuda 7200.7 Harddisk 7200RPM, 8.6ms, 8MB cache, U-ATA100

 

Hms, hva er en goop ?

Lenke til kommentar
Så at jeg har skrevet en liten feil her. Jeg har ikke skrudd kjøleribba AV kortet. Men har derimot renset kortet for støv ved hjelp av q-tips og luft :)

Ah! Da så. :-)

 

Da er det eneste jeg kan komme på som forklarer problemet at strømforsyningen din av en eller annen grunn ikke klarer å levere nok strøm til kortet. Går ut i fra at du har sjekket at molexen sitter orntli' i? At et såpass strømsultent kort som R9800Pro tryner i spill og 3DMark (men ikke i Windows) er et typisk tegn på at PSU ikke leverer nok (evt stabil nok) strøm.

 

EDIT: Det trenger ikke være noe i veien med PSUen din - den er bare ikke kraftig nok. Hvis det er dette som er problemet, da. Det er igrunnen enkelt å teste: Koble til alt i barebone-kabinettet ditt, men la skjermkortet få strøm fra en annen PSU. Kjør så 3DMark og spill etc, og hvis det ikke crasher nå, har du sannsynligvis funnet problemet.

Endret av Aetius
Lenke til kommentar

Hva er molexen? Strømkabelen til kortet?

 

Men, jeg har hatt problemer med PSUen før. Da klarte den ikke å levere nok strøm til ramen, og jeg sendte den inn til MPX, og de ga meg ny. Og jeg ville vel gå utifra at den er feilfri.

 

Men du sier jo noe.. Finnes det en måte å klokke skjermkortet ned slik at det ikke bruker like mye strøm?

Eller noe annet jeg kan gjøre hvis dette Aetius påpeker er feilen?

Lenke til kommentar
jeg laget en post på dette forumet for noen uker siden, men har en følelse av at problemet mitt var litt dårlig forklart, så jeg prøver på nytt, og har nå testet ut noen nye ting.

 

vel, skjermkortet mitt har åpentbart problemer med noe på denne pcen. pcen henger seg og klikker under diverse spill, og det er umulig å gjennomføre 3dmark05 test. får bare svart skjerm..

 

jeg har prøvd:

- forskjellige drivere, hjalp ikke

- prøve med annen ram, hjalp ikke

- formatere, ingen forskjell (formaterte sist gang nå for noen timer siden)

- satt mitt skjermkort inn i en annen pc, og der funket alt helt fint.

- et annet skjermkort inn i min pc, og dette funket også helt fint.

 

etter da hva jeg kan tenke meg, så må det være noe feil med min shuttle, men hvilke feil kan forårsake sånt?

ramen er jo å utelukke, fordi der har jeg testet med annen ram og det var ingen forskjell.

agp porten burde det vel heller ikke være noe i veien med, siden det fungerte med et annet skjermkort?

 

så, noen som har noen ideer ?

jeg hadde det samme med et sapphire 9800pro som jeg sendte tilbake med en gang i oktober

 

 

kjøpte fra mpx.no

 

edit : den delen med at 05 ikke funker og spill that is

Endret av F-14
Lenke til kommentar
jeg hadde det samme med et sapphire 9800pro som jeg sendte tilbake med en gang i oktober

 

kjøpte fra mpx.no

 

edit : den delen med at 05 ikke funker og spill that is

okey, og da fikk du nytt kort? og det funket fint med det nye kortet?

da får isåfall det være et alternativ hvis det ikke hjelper å koble skjermkortet til en annen PSU..

hva slags pc er det du har?

Lenke til kommentar
jeg hadde det samme med et sapphire 9800pro som jeg sendte tilbake med en gang i oktober

 

kjøpte fra mpx.no

 

edit : den delen med at 05 ikke funker og spill that is

okey, og da fikk du nytt kort? og det funket fint med det nye kortet?

da får isåfall det være et alternativ hvis det ikke hjelper å koble skjermkortet til en annen PSU..

hva slags pc er det du har?

fikk ikke nytt nei ... fikk penger tilbake med fradrag :ermm:

 

har :

amd64 3200+ "clawhammer" 1mb

chaintech znf3-250gb pro zenith

ocz e.b. platinum pc3200 1gb

seagate 200gb s-ata

Club3D 6800 nu @16x1,6 370/800 (kjøpte fra mpx.no nå nylig 2510,- med frakt)

 

psu :

Chieftec 360watt

Endret av F-14
Lenke til kommentar

Jeg prøvde nettopp og ta strøm til skjermkortet fra en annen PSU, og dette hjalp egentlig ikke noenting :no:

 

Hva syns dere at jeg skal gjøre?

Er det i det hele tatt noe feil med skjermkortet? Hvis ikke så får jeg jo ikke igjen noe penger for kortet..

Og det nærmer seg jul, og jeg har jo ikke råd til noe mellomlegg.. :(

Lenke til kommentar

Det er egentlig bare fire ting som kan være feil her:

 

1) Defekt kort. La oss håpe dette ikke er tilfelle.

2) Kortet får for lite strøm. Ser ikke ut til at dette er årsaken.

3) Feil driver for kortet eller HK chipset.

4) Kortet overopphetes. R9800 utvikler mye varme, og det blir fort varmt i et Shuttle-kabinett. Håper du har godt med utlufting i det. Kan være en idè å investere i bedre kjøling for kortet, men da ryker også garantien i tilfelle dette ikke er problemet og kortet må returneres.

Endret av Aetius
Lenke til kommentar
1) Defekt kort. La oss håpe dette ikke er tilfelle.

2) Kortet får for lite strøm. Ser ikke ut til at dette er årsaken.

3) Feil driver for kortet eller HK chipset.

4) Kortet overopphetes. R9800 utvikler mye varme, og det blir fort varmt i et Shuttle-kabinett. Håper du har godt med utlufting i det. Kan være en idè å investere i bedre kjøling for kortet, men da ryker også garantien i tilfelle dette ikke er problemet og kortet må returneres.

 

1) Kan ikke skjønne at det kan være defekt når det funker problemfritt i en annen pc.

2) Vel, kan jo være årsaken da.. Med tanke på hva Laaknor skrev. Skal teste å ta all HK strømmen på en annen PSU også jeg..

3) Betviler det med feil driver rimelig sterkt. Har prøvd MYE forskjellig, og ingen forskjell. HK chipset kan det jo være men..

4) Kjøleribba er ihvertfall ikke noe unormalt varm..

 

Og nei laaknor, har ikke sjekket det, men skal ta å prøve å ta HK strømmen også på en annen PSU nå..

MEN, har det noe å si om den strømforsyningen jeg da prøver med er for stor? Shuttle strømforsyningen er på 200W og den andre jeg da skal bruke er jo på 360W. Har det noe å si?

Endret av maggepus
Lenke til kommentar

Eg har et Asus 9800XT og det bruker myye strøm, det gjør maskina og foresten.

Har en strøm måler som jeg bruker på div maskiner og utstyr for å se hvor mye det drar. Den er ikke 100% nøyaktig men en får en god indikasjon.

Maskina mi er:

Athlon 64 3400+

2 x 160G WD Sata

Asus 9800 XT

1024 Ram.

Fujistu HK (Via)

FSP 300W strømforsyning. (Utrolig at den klarer maskina)

 

Dette er forbruket til maskina, målt hva den drar av effekt fra strømnettet,

Vanlig windows jobbing, 140-150W. (Skjermkortet blir varm prod mye varme)

Quake 3 i 30 min, 240-250W, (Skjermkortet er veldig varmt)

Maskina har ingen vifter utenom strømforsyninga, så med lokket på går det ikke ann å spille, blir alt for varmt. Men den står normalt uten sidelokk, er faktisk ganske støysvark. (Forståelig siden den ikke har vifer.

Dersom 9800Pro drikker like mye strøm som 9800XT så går det nok ikke med en 200W strømforsyning.

Lenke til kommentar

200 watt er veldig stusselig, var ikke nok med min 300watt og jeg kjører et vanlig

system med 9800pro så jeg har 300wattern på alt og en 250watt på skjermkortet.

ikke spar på strømmen er det som driver datan jo!

 

EDIT: for lav/ustabil spenning kan faktisk ødelegge komponenter vær forsiktig, hadde ikke starta opp med en 200watter engang

sjekk spenninga i everest f.eks.

svidde en bilforsterker pga lav volt på batteriet, fikk på garantien da :cool:

Endret av -Bassaddict-
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...