Gå til innhold

Bygge sub? 2 10'' eller 2 billige 15''


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
jeg har tenkt og lage min egen subwoofer til pcen.

men skal jeg ta 2 10 tommere eller 2 billige 15 tommere .

Hvis jeg tar 10 tommere kommer jeg til å lage bassreflekt kasse, men hvis det blir 15 blir jeg tvunget til å lage trykk kasse...15 tommere har sin lille ohmmmmbass.

 

jeg skal kjøpe denne forsterkern

10" - Den forsterkeren klarer aldri å drive to 15".... dessuten er de 15" du har satt opp dårlige greier.

Lenke til kommentar

Den er meget bra! Den er designet og testet av Eltek og har vunnet flere tester (les dokumentet som er linket til nederst på siden)...

 

Har ikke hørt den selv, men det er et interessant design! Elementet er for øvrig Eltek's eget billig-sub-element. Det erstattet så vidt jeg vet den tidligere Acusto Pro serien som var utrolig mye for pengene! M.a.o: Gå for den subben! ;)

Lenke til kommentar
10" -  Den forsterkeren klarer aldri å drive to 15".... dessuten er de 15" du har satt opp dårlige greier.

Dårlige greier? 15" Fra den forige F-serien (Gule) var ganske fete, spillte ned til 30Hz i 90 liter bassrefleks kasse :thumbup: GOD disko-bass

(Veeeldig synd de ikke lages lenger :cry: pm meg hvis noen har noen pent brukte til salgs...)

Lenke til kommentar
10" -  Den forsterkeren klarer aldri å drive to 15".... dessuten er de 15" du har satt opp dårlige greier.

Dårlige greier? 15" Fra den forige F-serien (Gule) var ganske fete, spillte ned til 30Hz i 90 liter bassrefleks kasse :thumbup: GOD disko-bass

(Veeeldig synd de ikke lages lenger :cry: pm meg hvis noen har noen pent brukte til salgs...)

Hehe, har du målt de eller ser du på databladet?

 

Mulig de går relativt dypt, men de hjelper lite når lyden er så som så.... For liten magnet og billige materialer til å gi god lyd. Men det er godt mulig de funket til discobass ja ;)

Lenke til kommentar

du får ikke annet en discobass for 2000kr.

Han hadde jo bare 2000kr.... får ikke HiFi for det.

Må nok opp litt i pris da. Men med så liten forsterker og to jalla 15" element får du bare no slafsebass. Rumlebass. ikke noe klarhet.... bare no slafsing. De klarer ikke å henge med på raske slag. (typisk billig 15")

2x10" funke bra. Jeg ville heller ha brukt 2x12"

Smak og behag.

Lenke til kommentar

Det du sier om bassreflex og trykkkammer stemmer ikke.

 

Store høytalere er ofte bygget inn i bassreflex kabinetter. De små høytalerne er best egnet for trykkkammer. Til musikkavspilling er den raskere mindre høytaleren bedre. Til spill og video spiller det egentlig ingen rolle. Med mindre du ønsker å kjenne vibrasjoner som forplanter seg gjennom gulv, vegger og tak.

Lenke til kommentar
Det du sier om bassreflex og trykkkammer stemmer ikke.

 

Store høytalere er ofte bygget inn i bassreflex kabinetter.  De små høytalerne er best egnet for trykkkammer.  Til musikkavspilling er den raskere mindre høytaleren bedre.  Til spill og video spiller det egentlig ingen rolle.  Med mindre du ønsker å kjenne vibrasjoner som forplanter seg gjennom gulv, vegger og tak.

Hva DU sier om trykkammer og bassrefleks stemmer ihvertfall ikke! :no:

 

Om et høyttalerelement er best egnet til lukket eller portet kasse, bestemmes helt og holdent av Thiel/Small-parametrene. Lav Fs, høy Qts, og lav Qms er typiske generelle tegn på at et element passer best i lukket kasse.

 

Elementer som passer best i bassreflekskasse har typisk Fs på 30-45 hz, lav Qts på 0.19-0.3 og relativt lav Qms. På grunn av at porten tar seg av gjengivelsen av frekvensene rundt avstemmingsfrekvensen, avlaster den også elementet slik at det kan jobbe mindre jo nærmere man kommer portens avstemmingsfrekvens. Derfor trenger man et element med høy Fs (elementets resonansfrekvens i friluft). Men ettersom man også har port, må elementets magnet holde styr på både membran og luftmassen i porten, og man trenger derfor større magneter enn i lukkede kasser.

 

Hvor raskt et element er avhenger ikke av noenting annet enn frekvensen. En 18" er like kjapp som en 8" ved samme frekvens, f.eks. 80 hz. Det er jo nettopp frekvensen som bestemmer hvor fort membranen slår frem og tilbake :thumbup:

 

Hva som passer best til musikk og/eller film må være helt opp til hver enkelt å avgjøre. Jeg ser ingen grunn til å skulle være mindre kravstor til lydkvalitet når jeg ser film i forhold til når jeg lytter til musikk.

Endret av epifant
Lenke til kommentar
Hehe, har du målt de eller ser du på databladet?

I følge beregninger med konstruksjons program, (har ikke målt de).

 

Nå er jo ikke MGR F-serien laget for HiFi bass da

 

Mulig de går relativt dypt, men de hjelper lite når lyden er så som så

Har du hørt de? De spiller like bra, eller bedre enn det meste av budsjett- anlgg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...