Gå til innhold

Ny bios på 1557 maskiner


chevyz28

Anbefalte innlegg

Er det noen som har flashet den nye biosen (R01-A1J) til aopen? Prøvde dette selv, men skjermen ble svart. Fikk bare kontakt gjennom ekstern vga skjerm. Prøvde å legge tilbake den gamle, men da låste alt seg.

 

Flere som har opplevd det?

 

Hva kan man gjøre med dette?

Endret av chevyz28
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har opplevd akkurat det samme problemet, finnes en løsning på problemet faktisk.

 

For det første trenger man en usb floppydrive, og Crisis Recovery Utility'en for Phoenix bios'er (legger ved denne her). NB! Bios-imaget som ligger i denne zip-fila er ikke til AOpen 1557G-maskiner og må byttes ut.

 

Siden det åpenbart ikke er mulig å installere eldre bios'er igjen etter at man har installert R01-A1J bios'en, må jeg ha tak i imaget til denne versjonen. Har nå prøvd å flashe inn A1Ea igjen og tidligere bios'er i tillegg uten hell.

 

AOpen har selvsagt ikke gjort kun imaget tilgjengelig, det eneste man kan ta ned fra de er applikasjonen for å flashe gjennom windows, som har imaget integrert i exe-fila.

 

Hvis noen som leser dette klarte feilfritt å flashe opp til R01-A1J, hadde det vært kjekt om de hadde lagd et image av bios'en sin (dette skal være mulig med det programmet som man bruker til å flashe inn R01-A1J bios'en til å begynne med).

 

Da får jeg i verste fall maskinen til å funke med bilde på VGA-utgangen igjen, men forhåpentligvis vil denne måten å flashe på få maskinen til å funke fint.

T6010_CP6010_Emergency_V2.4.zip

Lenke til kommentar

Vel, jeg kan ikke garantere det 100% sikkert, ettersom jeg ikke har fått tak i image av R01-A1J bios'en ennå.

 

Men når jeg prøver å legge inn de tidligere bios'ene, så finner maskinen disketten og begynner å flashe, uten at det fikser maskinen (det var jo nettopp det at jeg flashet tilbake til en eldre bios som gjorde at den hengte seg fullstendig).

 

En viktig detalj jeg glemte å nevne i forrige post er:

 

For at maskinen skal prøve å lese floppy'en, må man få maskinen til å kjøre boot block rutinen som ligger bevart i bios'en (dette er en del av bios'en som ikke blir skrevet over når man flasher, og er ment for krisetilfeller slik som dette).

 

Dette gjør man ved å stille på dipswitchen som befinner seg under cd-kontrollpanelet (som er det panelet som er ovenfor tastaturet, power-knappen til maskinen er helt til venstre på dette). Dvs at man må fysisk åpne maskinen.

 

Det er ihvertfall en dipswitch med to switcher under dette panelet (befinner seg like ved den kabelen som er festet mellom dette panelet og hovedkortet), den som heter "2" skal settes til "ON" og dermed prøver bios'en å flashe seg selv igjen fra imaget man må legge på disketten. Switch "2" er den som er nærmest når man sitter foran bærbaren på vanlig måte.

Lenke til kommentar

Tror kanskje at dette ikke løser seg før det kommer ny bios fra aopen, dersom det er slik at man må flashe med nyere bios. Synes det er rart at det ikke skal gå med eldre bios når man bruker crisis recovery disk.

 

Dette emnet går i to tråder nå. Skal vi bli enige om å samle alt i denne tråden?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...