Veritas84 Skrevet 27. november 2004 Skrevet 27. november 2004 Jeg har laget denne databasen: Er-modell I SQL+ bruker vi denne spørringen for å få opp postnr og poststed til studenter: SELECT s.*, st.poststed FROM student s, sted st WHERE s.postnr = st.postnr ORDER BY s.etternavn, s.fornavn, s.postnr; Jeg limer spørringen inn i OracleDataAdapter og får denne feilmeldingen: "The original query has a select list that har colums from multiple tables. the statement cannot be generated automatically for this query". Hvis jeg trykker finish, gjør endringer i datagrid`en og velger "Lagre" så får vi denne meldingen: "Update requires a valid InsertCommand when passed DataRow collection with new rows". Spørringen fungerer helt fint i SQL Pluss, men altså ikke i vb.net. Håper noen kan hjelpe.
alftore Skrevet 27. november 2004 Skrevet 27. november 2004 Siden du gjør en spørring mot to forskjellige tabeller klarer ikke adapteren å automatisk lage en spørring for insert / update og delete.
Veritas84 Skrevet 28. november 2004 Forfatter Skrevet 28. november 2004 Ja det stemmer, men hva kan jeg gjøre for at vb skal godta spørringen min?
Kirikiri Skrevet 30. november 2004 Skrevet 30. november 2004 Du må lage 2 typer update-funksjoner: Et for å oppdatere data i Student-tabellen, og et for å oppdatere Sted-tabellen. Og så må du gjøre en test i oppdateringsrutinen din, om hvilke felter som skal oppdateres, evt du oppdaterer begge steder. Hvis du ikke skal kunne oppdatere poststed, så setter du den kolonnen til read only i datagrid'en din, og dropper å lage en oppdateringsrutine for poststed. (Vil anbefale det, siden et poststed sikkert kan være brukt på flere studenter, og da kan det bli rot å endre det i en slik sammensatt tabell.) Kirikiri
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå