Gå til innhold

Windows-beskyttelsefeil. Du må starte maskinen...


efikkan

Anbefalte innlegg

Jeg har nå fått opp "Windows-beskyttelsefeil. Du må starte maskinen på nytt." mange ganger under oppstart av Windows 98 SE. Jeg har fått denne meldingen et par ganger før, men da har det gått bra etter en restart. Jeg har prøvd med sikkermodus flere ganger. Vanlig vis skal sikkermodus reparere slike feil automatisk. Nå er den restarta på 10. gangen. Har noen erfaring med akkurat dette problemet?

 

Det er vel mulig at det er et virus som koser seg, for en av diskene gnurer godt før meldingen kommer opp.(meldinger kommer på sort bakgrunn under oppstart.) Spesifikasjoner til pcen finner du i signaturen min.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Muligens kan du ha noen drivere som ikke fungerer korrekt, slik at en oppdatering kunne hjulpet. Annet du kan søke etter er spyware (SpyBot - Search & Destroy) og virus (AVG Free Edition). Skulle intet av dette fungerere, kan du jo alltids reinstallere Windows, men dette er kan hende ikke aktuelt?

Lenke til kommentar

Hei

 

Driverene fungerer så godt som er mulig med microsoft-programvare. Maskiner fungerte i dag tidlig. Nå er jeg ute i kommandolinje(ekte dos). I går tok adaware knekken på 23 udyr. Jeg har Norton Antivirus 2004 og ZoneAlarm.

 

C: er fyllt opp med CHK-filer, jeg sletter dem nå...

 

Så jeg må muligens formatere hele skiten for minst femte gang i år. Formatering er ikke noe problem, men det tar tid, men om det er noe anne som forårsaker det så er det ikke vits i å bruke tre dager på noe slikt. Dette er i så fall siste utvei.

Lenke til kommentar

Det at Windows hopper over oppstartsfilene når pcn booter er fordi at windows ikke skal bruke alle driverne og alt dill dall som er installert. Den bruker kun det som er absolutt nødvendig for å klare starte windows.

Når det gjelder lang tid å legge inn programmvare etter formatering vil jeg anbefale deg å skaffe deg Ghost og lage deg et image av disken med en komplett installasjon av nyeste driver +++. Så slipper du tenke på at det skal ta lang tid neste gang du skal legge inn os etter formatering.

Lenke til kommentar

Jeg har sjekketover følgende file:

autoexec.bat

config.sys

win.ini

 

alle ser ut til å være i god stand.

Men jeg var bort i et virus for et år siden, som Norton ikke tok. Filen var i bruk av windows. Da måtte jeg lage et program i TP som slettet filen før maskinen kom inn i windows, siden så jeg ikke det viruset på den maskinen.(Det var et virus som erstattet "svchost.exe" i windows, om din "CPU usage" ligger konstant på 100% så har du viruset, du kan ikke merke det på samme måte i windows 98 som i XP)

Lenke til kommentar

Ja nå har pcen stått i timesvis og søkt etter virus uten lykke, og adaware fant ca. 92 udyr på pcen(full system scan). Men fortsatt får jeg meldingen om "Windows-beskyttelsefeil. Du må starte maskinen på nytt.". Er det noen som vet hva denne meldingen egentlig betyr?

 

Jeg vil helst unngå formatering før jul, for jeg har rett og slett ikke tid(å legge inn windows, drivere og all programvare tar veldig lang tid. Sist brukte jeg tre dager på bare lydkortet!). Jeg bruker å si at en pc bør formateres to ganger i året, men denne er allerede formatert minst fire. Kan noen hjelpe meg?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...