Gå til innhold

Peltier-kjølt Shuttle SFF PC.


Anbefalte innlegg

Innholdsfortegnelse:

Update 1, s. 1: innledning, planer

Update 2, s. 1: tegninger

Update 3, s. 2: overklokking før kjøling

Update 4, s. 3: Å demontere 800W.

Update 5, s. 4: En aldri så liten teaser...

Update 6, s. 4: Montering - Skjermkort

Update 7, s. 5: Viftekontrollen får en overhaling.

Update 8, s. 6: Montering - CPU blokk

Update 9, s. 7: Montering - 2x radiator + Meanwell Peltier PSU

Update 10, s. 8: Hvordan få plass til harddiskene?

Update 11, s.10: Mekke kabinett - del 1

Update 12, s.11: Behind the scenes: Kabler, slanger og kaos...

Update 13, s.12: **Når villdyret våkner**

 

 

 

Update 1:

 

 

"Something wicked this way comes..."

 

For nesten et halvt år siden, var jeg endelig ferdig med militæret. Himmel og havkatter så godt. :)

 

Alle timene jeg frøs, kokte bort, snødde ned, kjedet meg halvt ihjel og jagde japse-turister på vakt ved Skaugum og slottet var ikke helt bortkastet.

 

Samtidig med at jeg nesten kokte bort, kokte jeg sammen massevis av idéer vedrørende min neste PC inne i det lille hodet mitt. Det er helt utrolig hvilke idéer man kan synes er fornuftige mens man kjeder seg halvt ihjel på vakt... Vifter og radiatorer og kjøleblokker her og der, opp/ned, i vinkel osv.

 

 

Mens jeg sto der på vakt og sturet, planla jeg å lage en virkelig vill PC med ganske mye høyere budsjett en "normalt". Den forrige gangen jeg prøvde meg på noe lignende var rett før jeg begynte i militæret. Jeg ble nesten helt fornøyd med den PC-en, men jeg merket at det var et eller annet som manglet. Kanskje en eller annen slags ekstrem-faktor eller noe sånnt. Dessuten var den ikke heeeelt så rask som jeg kunne ønske. Til tider gikk det litt treigt i Unreal II og morrowind osv. (Low fps på under 30fps = :no: )

Heldigvis er det ingen lover som påbyr at man skal være fornøyd med det beste på markedet. :)

Go, overclockers, go! :w00t:

 

Det eneste jeg gjorde av "modding" til den gamle PC-en, var å kutte ut et hull topplokket for radiator, samt en liten volt-mod eller to.

Resultat: Radeon 9700Pro (325MHz/620MHz) @ 470MHz/770MHz ++

 

index_i000050.jpg

http://home.no.net/belarnio (Se ned på "Ninja-PC-en"). :p

 

 

Etter litt om og men klarte jeg etterhvert å samle alle tankene mine i en skriftlig liste med krav for den nye PC-en:

 

KRAV:

 

- En god del bedre ytelse enn normalt. Jeg krever *mye* av en PC til spill. (1280x1024, max kvalitet, 4xAA, 16xAF, 100fps++...)

- Tilnærmet lydløs på "silent mode"

- Vanvittig kjøle-ytelse (og overklokking) på "power mode"

- Liten. Helst som en SFF PC. Definitivt ikke Midi-Tower

- Så mye som mulig trådløst. Jeg liker ikke spaghetti. :p

- God LCD skjerm.

- TV-muligheter

- God lyd (trenger ikke være eksepsjonell) til Filmer og musikk

- Veldig god lyd til spill

- scanner og printer (blablabla...) :D

- Skal være "lett" å skifte komponenter

- skal voltmoddes for å gi "det lille ekstra"...

 

Det var alt tror jeg. Det er stor sannsynlighet for at jeg bygger ut denne lista etterhvert som prosjektet skrider frem.

 

Det sier seg selv at det blir nærmest umulig å få til alt dette i virkeligheten, men det er lov å prøve, ikke sant?

(Hvor mye er de plass til inne i og i umiddelbar nærhet av en SFF Shuttle?)

 

En PC med knallytelse må (desverre) plukkes fra øverste hylle. (Lommeboka klynker fremdeles når jeg tenker på det). "En liten PC" er omtrent synonymt med "SFF PC". Heldigvis for meg dukket det opp en artig liten sak som heter Shuttle SN95G5 for ikke så lenge siden. (Det er merkelig det der. Hardware ser ut til å poppe opp på markedet akkurat når jeg trenger den. Men det er vel ikke mer enn man kan forvente, synes nå jeg. :yes: )

En SFF PC med ekstremkjøling som skal fortsette å leva livet som "Small Form Factor" PC, kan ikke bruke vapochill. Det sier seg selv.

 

SFF med vapochill:

shuttlemvapochill.jpg

Litt overdrevent kanskje. Men likevel... :thumbdown:

 

Derfor endte jeg opp med vann/peltier-kjøling. Au.

Shuttle PSU-en min er på 250W. 2 peltierelementer kombinert med resten av PC-en trekker bortimot 500W.

Jeg har et problem...

Den gamle PSU-en må bort. Så jeg må finne på noe annet lurt.

 

Nytt problem: All varmen må bort fra PC-en på et vis. Skikkelig saftig radiator-areal er tingen.

 

Det var denne handlelista jeg endte opp med til slutt:

 

Athlon 64 3500+ 3200,-

Shuttle SN95G5 3400,-

 

1GB OCZ 3700EB DDR 3000,-

013sml.jpg

RAM-brikkene og shuttle PSU-en. Begge deler blir skikkelig varme under load. Ikke bare sånn koselig småvarme. Du brenner deg nesten. Shuttle-greia er en skikkelig toaster!

 

Sapphire Radeon X800XT 4260,-

Den kom sent men veldig godt. :). Ati har (hadde) leveringsproblemer.

Pc-en startet livet sitt med en GeForce FX5200 i AGP-sporet. Mindre kult kan man si.

Her er X800XT etter dagevis med hard venting. :D

006sml.jpg

 

Her er den plassert i sitt nye hjem...

007sml.jpg

mmm... snacks

 

2x 200GB S-ATA Seagate 7200.7 (i RAID) 2180,-

Sound Blaster Audigy 2ZS 500,-

Samsung SyncMaster 710T 4260,-

Pioneer DVR-108 Dual Layer 16x 980,-

Logitech MX 1000 600,-

Logitech trådløst tastatur m/MX 700 (ikke mobb!) 840,-

Pinnacle USB2 PCTV, Printer, logitech cordless freedom 2.4 joystick, 512MB Pendrive (Jeg har jo ikke diskettstasjon) osv 3200,-

Tilsammen ca 26420,-

 

Fra netshop.no fordi de var billigst og etter min erfaring har suveren service :)

Det virker som om de gjorde *alt* for at jeg skulle bli fornøyd. De tilbød meg f.eks. å sende det første X800XT kortet som dukket opp, uansett merke, for samme pris. Bare fordi jeg hadde ventet så lenge!

 

Way to go logo.jpg ! :yes:

 

 

Totalresultat før modding:

005sml.jpg

So far so good. Ikke altfor mye spaghetti her, nei.

 

På baksiden er det en annen historie. Heldigvis synes det ikke fra forsiden av skrivebordet. Shuttlen hadde bare to USB porter på baksiden. Derfor måtte jeg kjøpe 2 USB HUB-er og har nå 6 porter og altfor mange meter kabel. :(

015sml.jpg

 

 

Black Ice Pro 2 radiator (Jeg hadde én fra før av) 595,-

Den gamle og den nye radiatoren side ved side. Som man kan se, har den nye radiatoren (til venstre) større nipler enn den gamle. Det måtte jeg ta hensyn til da jeg bestilte slanger og slikt.

004sml.jpg

 

 

Swiftech MCW5002-64T kjøleblokk Athlon 64 m/226W peltier 1275,-

Swiftech MCW50-T til GPU m/80W peltier 695,-

172W peltier (jeg skal bytte ut 80 wattern) 375,-

 

Antec NeoPower 480W 1149,-

Nyyydelig PSU, og nesten ingen kabler! Perfekt for improviserte SFF PC-er...

011sml.jpg

 

Som man kan se i dette bildet, er selve PSU-delen av PSU-en ganske smal. Vifta er faktisk ganske bred! Heldigvis. Hvis jeg får gjort den enda mindre, kan dette bli skikkelig bra til slutt!

003sml.jpg

 

 

Meanwell 12V 320W PSU for peltier 1295,-

 

 

Swiftech Fill & Bleed 295,-

Se så god plass det er til en slik sak her:

012sml.jpg

 

Hydor L20 vannpumpe (fordi den er så liten og går så stille, kan tenkes jeg bytter den ut hvis den viser seg for svak) 210,-

6 papst 26dB 80mm vifter m/filter 1000,- (!)

 

3,5" Vantec Nexus viftestyring 295,-

Den tenkte jeg å modde litt og gjøre kortere hvis nødvendig og plassere her, foran den ene harddisken:

014sml.jpg

 

div slanger, y-ledd, dielekrisk fett++ 335,-

Tilsammen ca 7600kr

Fra microplex, netconnection og cool'n'quiet

 

 

Tilsammen (grøss...) ca 34000 kalde blanke kroner. (Unnskyldning: Jeg jobba *virkelig* hardt i sommer! :) )

Auda. Har jeg muligens en skrue løs? Joda. Tror da det. Alle jeg får gleden av å prate med, forteller meg det etter en stund.

'tis a curse I tell ya...

 

Da jeg omsider hadde kommet meg gjennom sjokket etter bestillingene, var det bare å sette seg ned å vente på delene.

Det gjør jeg delvis fortsatt i skrivende stund.

Jeg har fått selve PC-en, men venter på kjøling og PSU-greier og slikt. ("Ting tar tid", den berømte trippel-t)

 

Fremtiden vil vise om 800W PSU, 2 Peltier, 7 vifter og to digre radiatorer er det som skal til for å temme shuttle-beistet.

 

Hvis noen klarer å hjelpe meg å finne på et navn til prosjektet, hadde jeg vært veldig takknemlig. Jeg er ikke så god på slikt selv...

 

Jeg satser på tegninger og flere idéer i neste update.

Blir vel i morra hvis tiden tillater det. God natt!

 

 

edit: Takker "ManagHead" for å finne feil i PSU regnskapet mitt!

Endret av oddarne84
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

en liten tingeste der...

skjermkortet ditt kommer til å lide av varme ram-brikker..

sitter med samme skjermkort selv og bestilte likesåfumt den dingsen som kjøler gpu/Ram samtidig og ga blaffen i peltier kjøling denne gangen..

brukte samme peltierkjøling som du viser til på forige skjermkort.

minuset med den gpu/ram kjøleren (vannblokk) er at den kjøler bare rammen på en side da.. har kompensert med ynkelige ribber klebet til ram-brikkene på andre siden.

 

Montere i øyeblikket dette sammen med samme cpu kjøler som deg m/peltier.

tenkte eg skulle prøve meg med forniklede kobberrør i steden for slanger..

satser på å bli ferdige til helga..

 

tut å kjør..

 

naice project du drive med der forresten :thumbup:

Lenke til kommentar

baX: Jada. Kan bli gøy dette! :innocent:

 

Kozesmurf: Hehe

Ta det helt med ro...

Pust dyyypt inn og slepp pusten saaaakte ut igjen.

Jeg har planen klar for noen deilige, massive ribber til RAM-brikkene. Så lite som mulig skal overlates til tilfeldighetene... :D

 

Flames: Du er ikke alene om å glede deg til resultatene. Kanskje jeg endelig finner en PC jeg blir fornøyd med! :love:

Lenke til kommentar
Nice liten sak!

 

 

 

Offtopic: Ræva full av penger?

offtopic:

 

Neida

 

Hvordan tjene over 50k på én sommer:

 

1: Det er ingenting i din verden som heter sommerferie.

2: Hele sommeren er der for deg slik at du kan jobbe.

3: Én jobb er altfor lite hver dag.

4: Sørg for at den ene jobben begynner ca 08.00 og slutter ca 15.00. Spis så mat. Deretter stikker du til neste jobb og jobber der fra klokka 16.00 til 22.00. Så kan du spise og sove.

5: Gjenta punkt 4 hver dag, kanskje med unntak av søndag, en hel sommer.

6: Du vil med stor sannsynlighet tjene godt over 1500kr hver dag i 6 uker. Det blir mye penger til slutt.

 

Jeg har tilsammen hatt 1 uke ferie de siste 3 årene kombinert... :thumbup:

 

 

ontopic:

 

ketchez:

Det er ikke dyrt... Det koster bare masse penger. Det er en viktig forskjell der! ;) Og ja... jeg skal stå på. Jeg håper ikke jeg finner ut av hvorfor jeg ikke har sett noen gjøre dette før. :!:

 

ballemann: Takk! Jeg kan ikke fordra en PC som ser crappy ut.

Lenke til kommentar

Update 2:

 

 

Når jeg fikk kombinert delene jeg hadde bestillt med idéene fra vakt, kom jeg frem til disse primitive tegningene:

 

Tegningene mine er heller lugubre, men det kommer av at jeg mistet all sans for tegning og/eller kunst etter et uheldig og tilfeldig møte med en vedkubbe på ungdomsskolen. Læreren sa vi skulle skjære ut "følelsene" våre i en vedkubbe vi fikk utdelt.

Jeg hentet den første og beste øksa jeg fant og kløyvde den stakkars saken (vedkubben altså).

 

 

010sml.jpg

Shuttle sett ovenfra

 

Røde piler: varmluft

Blå piler: kaldluft

'I': en turtallsregulert 92mm vifte som blåser kald luft inn fra baksiden og som delvis styrer luftstrømmen ovenfra (fra 80millimeterne) inn i resten

av PC-en, og da spesielt mot RAM-brikkene som blir skikkelig heite.

De 6 blå sirklene med sort sirkel og sort kvadrat rundt:

6 turtallsregulerte 26dB Papstvifter (Tilsammen ca 350m3/time på max (litt mer enn en 120mm Delta-vifte), eller ca 22dB tilsammen på minimum)

Kvadratet med samme farge som 'I' og som ligger under viftene: 480W Antec PSU, skikkelig demontert. Den får kjøling fra viftene som er montert over.

Kvadratet med lysere farge enn 'I' under PSU: DVD-brenneren. for å få en viss sans for størrelsene. Som man kan se, er det ikke store hullet all lufta skal passere gjennom på baksiden der. Kanskje jeg må gjøre et eller annet lurt for å øke luftgjennomstrømningen der.

De to grå lange rektanglene som den varme lufta passerer ut av: To Black Ice Pro 2 radiatorer. Meningen er at de skal kunne svinges utover i

"take-off posisjon", ved hjelp av hengsler, for at det skal være mulig å nå komponentene på innsiden. Kanskje jeg finner på å muliggjøre montering av 4 delta-vifter eller lignende direkte på radiatorene i "takeoff posisjon" for virkelig seriøs kjøling. Tenk å sette PC-en like i nærheten av vinduet en virkelig kald vinternatt med "vingene" slått ut i take-off posisjon og 4 Delta vifter på 120mm i full fres... :w00t:

 

 

008sml.jpg

Shuttle sett forfra. Jeg håper resultatet til slutt vil se mindre klossete ut enn dette!

 

'I': Her kan man trykke for å komme til den skjulte 3,5" eksterne drevplassen.

'II': Jeg tenkte å plassere viftestyringen her.

'III': Jeg lurer på om jeg skal bytte ut de originale LEDsene med noen kraftigere. De originale er litt svake.

På hver side her kan man se radiatorene.

I toppen er Antec PSU-en plassert med de seks papst-viftene over.

Jeg må prøve å krympe alt så mye som overhodet mulig. Håpet er til slutt å lage noe som fortsatt kan kalles en Small Form Factor PC.

 

 

009sml.jpg

Shuttle sett fra venstre side.

 

Her kan man lettere se luftstrømmene gjennom Antec PSU-en ('III') fra viftene på oversiden.

Radiatoren 'I' ligger på utsiden av skjermkortet 'II'. Skjermkortet begrenser hvor nær radiatoren kan være resten av PC-en.

på den andre siden er det nesten identisk. Her begrenser den nye Meanwell Peltier-PSU-en hvor nær jeg kan plassere radiatoren i forhold til resten av PC-en.

Meanwell-en må moddes skikkelig for å få plass der den originale PSU-en var plassert. Både den og RAM-brikker på hovedkort og skjermkort vil bli avkjølt ved hjelp av all luften som passerer ned gjennom hele PC-en og ut gjennom radiatorene.

 

 

Vannkjølingsoppsettet:

 

Dette er planen så langt. Pumpa er svak, så jeg tenkte å minske den gjennomsnittlige motstanden så mye som mulig gjennom å ha to "separate", parallelle looper.

Pumpa skal plasseres helt bak i nærheten av der heatpipegreiene til shuttle er plassert originalt. fra pumpa går det en 1/2" slange som nesten umiddelbart går gjennom et y-ledd til én 1/2" loop og én 3/8" loop. Fill & Bleed greia skal forhåpentligvis få plass helt foran, under harddiskene.

 

1/2" loop:

pumpe -> Y-ledd -> CPU -> radiator m/1/2" nipler -> Y-ledd -> pumpe

 

3/8" loop:

pumpe -> Y-ledd -> GPU -> radiator m/3/8" nipler -> Y-ledd -> Fill & Bleed -> pumpe

 

 

Da tror jeg at jeg har gått gjennom alle mine planer så langt.

Hvis dette går bra, kan detta bli virkelig villt. :)

 

- ca 700W PSU powa' i en bitteliten SFF shuttle.

- kanskje minusgrader på CPU på idle.

- Den vil produsere bortimot 500W varme. (Jeg skal måle). :D

- Jeg klarer forhåpentligvis å ta unna all varmen. I en SFF shuttle...

- vanvittig ytelse per volum... :p

 

Spørsmålet er: Er det noe av dette som i det hele tatt virker gjennomførbart? :yes:

 

Beklager at dette muligens ble en litt kjedelig update med masse tekst, et par tegninger og ingen bilder. Men det skal blir bedre etterhvert!

 

Stay tuned...

I morgen: litt forsiktig overklokking for å finne ut av hva dene boksen er god for nå, før jeg får delene fra webshoppene!

Netconnection sin pakke er underveis. Det samme er microplex sin. Jeg har allerede fått radiatoren fra cool'n'silent.

Det betyr at jeg kanskje kan begynne å mekke i helga! :dremel:

(Må bare rappe den metallplata med hull som "aeinstein" her på forumet er den stolte eier av... ) :huh:

Lenke til kommentar
jo den beste løsningen er jo det...

 

men utifra de tegningene så ser det nesten ut som om raddisene blir liggende utenpå shutelen? skal du lage egen boks rundt de da?

 

De blir på sett og vis liggende rett utenpå shuttelen. Jeg skal fjerne mesteparten (kanskje alt) av det originale aluminiumskallet.

Jeg skal prøve å feste radiatorene på hver sine hengsler, slik at de kan åpnes. Jeg bør vel da finne på et eller annet lurt slik at det ser ut som om radiatorene er en "integrert" del av systemet. kanskje noen svarte alu-plater strategisk plassert og bøyd her og der.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...