Gå til innhold

Fargesublimasjon Canon CP-330 eller Selphy CP500


Anbefalte innlegg

Hei

 

Tenkte å anskaffe en ren fotoskriver med Fargesublimasjon

Ser at Canon har en ny serie som heter Selphy.

Hva er forskjell på CP-330 og Selphy CP500?

De koster jo omtrent det samme i innkjøp!

Er den ene bedre/billigere i drift enn den andre?

Er det noen som har sett utskrift av begge?

Har funnet en del tester av CP-330 og hadde bestemt meg for den,

men så ser jeg da at de har denne Selphy også og ble litt forvirra.

 

KT

Endret av ADSL768/128
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei,

 

har ikke testet CP-330 eller CP-500, men holder på med en test av CP-400.

 

CP-500 er ca. 500 kroner dyrere enn CP-330, mens CP-400 ligger på omtrent samme pris som CP-330.

 

Forskjellene på den gamle CP-serien og Selphy-serien er ikke så stor. Canon har gjort dette grepet mest for å få ut nye produkter på markedet, og da under et nytt, samlende navn.

 

De vil nemlig komme seg bort fra de tekniske navnene som CP, BJ, osv. - og komme seg over på serie-navn som Ixus, Pixma, Selphy.

 

Så dette er ikke så mye snakk om en teknisk endring, som en markedsføringsmessig endring.

 

Når det gjelder testingen av CP-400, er jeg ikke helt fornøyd med denne.

Det viser seg at den ikke virker med andre kameraer enn de fra Canon, selv om den i følge speks. er PictBridge-kompatibel (som skulle tilsi at den virker med alle PB-kompatible kameraer).

 

Dessuten har vi ikke fått den til å virke til utskrift fra PC. Dette er fordi det enda ikke er utgitt (brukbare) drivere til skriveren.

 

Når dette er nevnt, gir den gode utskrifter fra vårt testkamera Canon Ixus 40, samt Canon EOS 10D.

 

Hva situasjonen er med CP-500, vet jeg ikke. Det er ikke dukket opp drivere for nedlasting på Canons hjemmesider.

 

Så dersom du vurderer å kjøpe noe annet enn CP-330, ville jeg ventet til Selphy-serien har fått velfungerende drivere, osv.

 

Dette var ikke et helt godt svar, kanhende. Håper det var noe til hjelp.

Lenke til kommentar

Hvor lenge er det til testen av CP400 er ferdig for publisering?

 

Jeg skal kjøpe digikam til min samboer i julegave, og valget har vel mer eller mindre falt på Canon Powershot A400.

Og så ble jeg tipset om at Binders selger en pakkeløsning med A400 og CP400 til 1998,- kroner.

 

Prisene på A400 alene varierer fra 1300 opp til 17-1800, så det burde vel være ett bra kjøp? Eller er CP400 ikke verdt pengene?

 

(Jeg har selv akkurat kjøpt meg ett digitalkamera, ett Canon Ixus 30. Så at den ikke virker med noe annet enn Canon kameraer er ingen ulempe for oss.)

 

Det jeg lurer mest på i forhold til CP400, er driftskostnader. Vil det i testen være oppgitt en ca. pris per bilde? Og hvor mye koster patroner/papir? (Hvis jeg har skjønt det rett, kjøper du en pakke med fotopapir hvor ny patron er med, og den holder da bare til de papirene som er i pakken?)

 

 

(Kan også nevne at jeg mest sannsynlig kommer til å kjøpe en printer utpå nyåret uansett. Valget der står mellom forskjellige i Canon Pixma serien, iP4000, iP5000 eller iP6000 - mest sistnevnte siden den har minnekortlesere og display. Er disse ett bra valg til ovennevnte kameraer?)

Lenke til kommentar

Hei,

 

testen av CP-400 drøyer nok litt til.

 

Ser ut til at du har fått tak i en god pris.

 

I mellomtiden kan jeg si at dersom du er fornøyd med at den bare fungerer med Canon-kameraer, så er ikke CP-400 noe dumt kjøp.

 

Det er dessuten mulig (forhåpentligvis allerede) at Canon retter opp i dette. Den modellen jeg fikk var en pre-production sample, og Canon kan ikke uten videre si at en enhet er PB-kompatibel - og så viser det seg i praksis at de ikke er det.

 

(Jeg tok kontakt med Canon. De mente det var mulig den kun støtter Canon Direct Print, men jeg påpekte at det står PictBridge på skriveren. De skulle sjekke dette nærmere).

 

Prisen per bilde blir som følger (ikke medregnet skriveren):

 

- Pakke på 36 (KP-36IP)(fotopapir + bånd for dette antallet) til en veiledende pris per pakke på 169 kroner = 4,70 per utskrift.

 

- Pakke på 108 (papir + bånd, KP-108IP ), veil. pris på 429 kroner = 3,98 kroner per utskrift.

 

Dette er veiledende priser fra Canon Norge, og du får både tak i rimeligere og faktisk dyrere pakker. Du må nesten sjekke rundt på nettet etter dette.

Bruk i så fall produktnavnene som søkeord.

 

Prisen per bilde ved bruk av 108-pakken, er tilsvarende den prisen per bilde Canon har beregnet for iP-serien (veldig tatt ut av lufta, spør du meg, men dog...).

 

Når det gjelder valg av skriver som matcher kamera, er det vanskelig å si noe helt konkret om dette.

 

Det jeg midlertid kan si er at en produsents kamera ofte "passer" bra med samme produsents skriver. Dette har noe med fargevalg og oppsett å gjøre.

 

Man får for eksempel bevart mye mer informasjon om bildet som kan brukes til å gjøre utskriften bedre.

 

Samtidig kan det bli litt vel mye rødstikk i utskrifter tatt med et Canon-kamera og skrevet ut på Canon-skriver. Dersom du kan kompensere for dette ved bruk av bilderedigeringsprogram, blir problemet borte.

 

Jeg henviser til tester av kameraer på Akam.no, og til tester av skrivere.

 

iP4000 og iP5000 er nesten identiske, med referanse til test i PCWorld.

 

Dersom du har penger til iP5000, kanskje du heller vil velge iP4000R? (Koster 100 kroner mer). Denne har nettverkskort innebygget, både kablet og trådløst.

 

Dersom du trenger LCD-skjerm og minnekortlesere, er iP6000D riktig valg.

 

Uansett, lykke til med valg av skriver og kamera! Håper dere blir fornøyde med det valget dere tar, og at det jeg har skrevet har vært noe til hjelp.

 

Og forøvrig, et noe tidlig ønske om god jul og et godt nytt år!

Lenke til kommentar

Etter det jeg har fått med meg har IP6000 6 patroner(5farger+svart) mens IP5000 bare har 5 patroner(3 farger +svart+ekstra svart). 5000 har dog høyere oppløsning så det er kanskje litt vanskelig å si hvem som er best av disse. Personlig har jeg mest tro på 2 ekstra farger fremfor høyere oppløsning på en allerede svært høy oppløsning.

Endret av Vice
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...