Gå til innhold

Hvordan kan jeg redusere støy på denne maskinen?


ias

Anbefalte innlegg

Nettopp kjøpt ny maskin og synes den støyer veldig mye. Kan faktisk høre den en etasje ned når det ikke er noe annen støy i nærheten.

 

Oppsettet er som følger:

AOpen A600A miditower sort 350 watt Aluminium, silent, ATX/M-ATX

Asus P4C800-E DELUXE hovedkort socket478ATX, 800Mhz, S-ATA, GbLAN

Intel Pentium 4 - 3.0GHz / 800MHz / 1MB Socket PGA478 Boxed "Prescott, 90nm"

PQI 1024MB Turbo Memory Dual channel 400 MHz. (PC3200) CL 2,5-3-3-7, Black

Western Digital Raptor 74GB S-ATA 8MB cache 10000RPM

Hitachi Deskstar 7K250 160GB S-ATA 8MB cache 7200RPM

Hightech Excalibur Radeon 9550SE 128MB DVI/VGA/S-Video AGP

NEC DVD-brenner ND-3500 bulk, intern 16X dual layer sort, bulk

Papst Kabinett vifte 80x80x25mm 8412 N/2GLE m/3pins kontakt

 

Noen som har forslag til hva de verste støymakerne er? Og hvordan jeg kan gjøre noe med det?

 

ias

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for innspill Millmax.

 

Når du skriver sjekk, vil det si at jeg skal åpne pc'en og prøve å høre hva som bråker? Klarer jeg å skille lydene fra hverandre?

 

Maskinen står direkte på parkettgulv, kan det være raptoren som vibrerer så mye at det også kan lage støy.

 

Når det gjelder vifter så fulgte det med en 120 standard, så bestilte jeg en ekstra 80 (ikke plass til en 120 til).

 

Forslag til viftekontroll?

 

ias

Lenke til kommentar

Stopp viftene på CPU og GPU ved å berøre dem med fingeren (litt brutalt, men det funker (røske ledninger live er akkurat like ufint))

 

TROR de verste støykildene er grafikk kort og CPU

 

Zalman GPU kjøler får du kjøpt på Microplex. Sjekk at den passer til skjermkortet.

 

Boxed kjølere er ofte OK, men har stort sett alltid suboptimal ytelse når det gjelder støy/kjøling forhold. Sjekk ut www.overklokking.no for en rekke tester

av CPU kjølere.

 

Til slutt: Legg inn en temp måler i kabinettet. Er temp høy vil PSU jobbe hardere med å få ut varmen -> mer støy.

Er det varmt: Kjøp to store vifter og en Viftekontroller.

Lenke til kommentar

Hvis det er vibrasjonsstøy så er det ingen kjempejobb å dempe det betydelig.

For å unngå at during forplanter seg ned i parketten så kan du rett og slett lime på myke gummiknotter eller lignende under kassa. Jernvarehandler eller en møbelbutikk burde ha dette. Innvendig i kassen: Raptoren kan du med fordel sette i et gummioppheng så den ikke durer for mye. Ellers så kan sideveggene og større flater innvendig i kassen med fordel kles med støydempingsmatter.

 

Flere web-shopper selger filt som er godt egnet til å redusere viftestøy. Hvis det er mye vibrasjoner, så har jeg god erfaring med 4mm asfaltmatter fra en bilrekvesitabutikk. Kassa ble lyd-død som en steinblokk :) Ulempen var at kassa blei 7 kg tyngre, kansje ikke noe for lan-parties...

Lenke til kommentar

kabinetpsu skulle være grei, samme med grafikkortet, og papst vifter bråker lite iallefall 19db hvis det er den du har.

 

Forsøk med å legge bobleplast under kabinettet for å dempe virbrasjonsstøy.

 

intel sine boxed vifter har jeg lngen erfaring med

 

har du 2 store gummistrikk , kan du også lage en oppheng for raptoren slik at den ikke fysisk er i kontakt med kabinettet, det elliminerer all virbrasjonstøy fra den, gjør det med begge diskene.

 

:p coladranker var før meg med gummioppheng, med det fungere :yes:

Endret av Buddy
Lenke til kommentar
Forsøk med å legge bobleplast under kabinettet for å dempe virbrasjonsstøy

Bobleplast?

 

Husk at ved å bruke støymatter øker temperaturen i kabinettet.

Viftene du bruker i kabinettet blir derfor viktigere, og viftestyring

blir nærmest en nødvendighet.

 

Kanskje jeg kan bruke denne vifta? Står at den har viftestyring også.

Lenke til kommentar
PS! når du skal stoppe vifte, gjør det FØR maskinen starter opp. Ellers er det lett å få litt vondt hvis du bruker fingeren... 

Pyse? :p

 

Det at Mist vifta har viftestyring vil si at den har en ledning med en skrue i enden du kan benytte til å regulere hastigheten. Har du en viftekontroller trenger du ikke denne funksjonaliteten. BTW: Prøv å bruk så stor diameter som mulig.

 

CPU vifte: som sagt, www.overklokking.no

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...