Gå til innhold

Valve stenger 20 000 Steam-kontoer (PC)


Anbefalte innlegg

Jeg har et spørsmål til dere som har dette spillet: fremkommer det av pakken at spillet krever internettforbindelse?

 

Og dessuten, dersom du har et legitimt kopi av spillet som ikke fungerer kan du ta det med tilbake til butikken og få pengene tilbake eller eventuellt bytte. Det har de ikke lov til å nekte.

 

Nå kan det selvsagt sies at dette kan misbrukes, ved at man laster ned et spill og tar CD nøkkelen fra et legitimt kopi og leverer det tilbake. Men det er produsentens ansvar å kansellere brukte/returnete/dårlige CD keys. Det som SKAL skje er at butikken sender spillet tilbake til leverandøren som informerer Valve, som blacklister CD keyen.

I teorien, helt klart ja.

 

I praksis tror jeg ingen butikk gidder å gå lengre enn til hylla hvor spillet skal stå, fordi det rett og slett er for mye ekstra tid og kostnad involvert i returer, eller at de mangler rutiner for slikt. Noen butikker er dog flinke med returvarer, men jeg ser alltid nøye etter om varen ser brukt ut. (F.eks. riper på cd/dvd osv).

 

Nå fikk jeg HL2 via steam, så jeg har ikke noen eske.

Noen som vet om det står "Requires Internet connection" på baksida eller sammen med system requirements på boksen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
men så er man jo "pliktig" til å lese req. selv da... jeg mener, det er ingen som klager på at HL2 ikke funker fordi de kjøpte det og prøver på en Pentium 2 300mhz 64Mb RAM og GeForce GTS 32MB heller da...

Fordi det er heller ikke forventet at spillet fungerer på en P2. At man ha internett for i det hele tatt å få spilt et singelplayer spill er fullstendig nytt og uventet så det bør derfor opplyses om dette på en tydelig måte. Hva hadde skjedd om du feks. kjøpte en bil for så å finne ut senere at det stod med listen skrift bakerst i manualen:Kan kun bruke flybensin! :thumbdown:

Lenke til kommentar
men så er man jo "pliktig" til å lese req. selv da... jeg mener, det er ingen som klager på at HL2 ikke funker fordi de kjøpte det og prøver på en Pentium 2 300mhz 64Mb RAM og GeForce GTS 32MB heller da...

Fordi det er heller ikke forventet at spillet fungerer på en P2. At man ha internett for i det hele tatt å få spilt et singelplayer spill er fullstendig nytt og uventet så det bør derfor opplyses om dette på en tydelig måte. Hva hadde skjedd om du feks. kjøpte en bil for så å finne ut senere at det stod med listen skrift bakerst i manualen:Kan kun bruke flybensin! :thumbdown:

Nemlig. Det er for å si det mildt en svært snodig og kjip business taktikk i en alder hvor mange fremdeles har dialup, eller mangler internett i det hele tatt. Man kutter ut 20-30% av markedet for å nå en marginal gruppe ikke ville kjøpt spillet om de fikk lastet det ned gratis... hvilket de vil kunne gjøre uansett. For så populært som HL2 nødvendigvis måtte være var det aldri tvil om at det ville bli cracket.

 

Det er tåpelig og baklengs, og jeg lurer på om det ikke heller er et triks for å blidgjøre investorer og moderselskap som er bekymret over piratkopiering til tross for at industrien deres tjener penger som hakka møkk - mer enn Hollywood, som investerer 10-100 ganger mer i hvert prosjekt og selger filmene sine til hjemmemarkedet til 2-300kr.

 

EA postet nettopp rekordstor profitt, og enda driver de og putter i masse ekstra kopibeskyttelser som f.eks gjør at folk må avinstallere CD brenningsprogrammene sine og andre legitime program de har betalt penger for fordi et eller annet EA styremøtet besluttet seg om at det var en god idè.

 

Som vanlig går det bare utover mannen i gata. Piratene har for lengs brutt alle kopibeskyttelser og krav om internettforbindelser.

 

De amerikanske selskapene kommer til å gå på dunken om de fortsetter slik når de østeuropeiske utviklerne for alvor kommer inn på markedet de neste årene. Deretter kommer også asia og særlig india og kina for fullt. Det kan bli harde tider i møte for store spillselskap, konsoller og fordyrende mellomledd når man kan kjøpe spill rett fra nettet utviklet av geniale indere til 10kr timen.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...