Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Subb i hattehyle ?


tvåførti

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Joa... sant det, men hvis du vil ha det litt "pent" i hatthylla med en 12" ell no slikt så bygger du ei kasse under den, men er du bare ute etter lyd så er det lik så greit og ha ei vanlig kasse i bagasjerommet...

 

Kjenner en som har 8" ere i hatthylla og han har iallefal kasse under der til dem!

Lenke til kommentar

Det går fint an å ha den i hattehylla om du forsegler kupeen fra bagasjerommet. Og med det mener jeg hermetisk tett så det ikke kommer en myggfis gjennom engang! Da har du et så kalt IB - Infinite Baffle oppsett der bak. Dette reduserer lydtrykket, men lydkvalitetsmessig er det en interessant løsning.

Skal du ha kasse bak, så lag iallefall lufting ned til subben i hattehylla. Skjær hull og trekk stoff over. Ikke sett ned rør der, lag kun hull, ellers vil du få en kvasi båndpasskaseløsning som garantert vil låte helt grusomt.

Lenke til kommentar

Skulle funke ok det... Du kan jo prøve å la elementet spille opp mot hullene, bakover eller mot setene og høre hva som gir best lyd i dine ører. Anbefaler da å bruke en rolig sang med mye bass, f. eks Limp Bizkit med "Behind Blue Eyes" på passe lyttevolum, ikke full vreng så alt skrangler ;)

Lenke til kommentar

Gidda ikke å lage noe ny trå her på forumet. E det nån her som har vært borti at høytaler ledningene (8mm2 strømkabel i mitt tilfelle) ligger å slår mot veggan når bassen trøkker? Kjøre 2 stk 15" subber i samme kammer, lyden iritere meg å hvis det ikke e det så e det den plata som ligger på gulvet (joda, har varebil).

 

Bruker jo enya eller Ringenes herre filmmusikken!

Endret av Defus
Lenke til kommentar
et så kalt IB - Infinite Baffle oppsett

Duverden for et fancy ord for lukket kasse, da.

Nope, ikke et fancy ord for noe som helst, det betyr det det betyr, at elementet ikke blir påvirket av den bakenforligende luftmassen da det ikke får noen respons fra denne grunnet stort volum. Lukket kasse er noe helt annet :)

Lenke til kommentar
et så kalt IB - Infinite Baffle oppsett

Duverden for et fancy ord for lukket kasse, da.

Nope, ikke et fancy ord for noe som helst, det betyr det det betyr, at elementet ikke blir påvirket av den bakenforligende luftmassen da det ikke får noen respons fra denne grunnet stort volum. Lukket kasse er noe helt annet :)

Dette mener jeg er urikitig.

 

Infinite baffle betyr uendelig baffel, altså at platen elementet er skudd fast i er uendelig stor, og volumet bak elementet er uendelig stort. Dette er såvisst ikke tilfellet i en hattehylle, bagasjerommet vil jo da fungere som en lukket kasse.

 

Infinite baffle brukes jo mest til TS-parametermålinger, der man simulerer at elementet spiller i friluft, men uten muligheten for akustisk kortslutning.

 

Så å kalle den patenten med å skru elementet rett i hattehylla for en helt annet enn en lukket-kasse-løsning, mener jeg er feil

Lenke til kommentar

Det heter Open Air egentlig, de har samme karakteristik som en lukket kasse og som alle lukede kasser så er det viktig hvor "tett" kassen er... ellers er disse elemtene de første som brukte "progresiv fjæring" (til bil bruk): som ellers andre lukede kasser med for stro volum så er det egentlig effekten de kan tåle mer kritisk, herav kom seinere høytalere med extra fordypning i magnet gappet (pga at disse bondet veldig fort). ellers mener å huske at DLS har/hadde en model som heter OA10 eller OA12 , der OA står for Open Air...

 

:roll:

Lenke til kommentar

Jeg har bestemt meg for å ha en 12 tommer i lukka kasse i bagasjerommet.

Forsterkeren jeg har kjøpt er en dynaBel bf 0604 4*60 W RMS i 4 ohm

Noen som har noen forslag til subb som passer i lukka kasse og som kan drives med den forsterkeren.

Jeg skal kun ha en subb så jeg skal brokoble to kanaler.

Endret av tvåførti
Lenke til kommentar

Tja, du nevner ikke budsjett, men en Peerless SWR 308 eller Resolution, begge i 12" utgave vil nok passe bra. Ellers har du jo Infinity Reference 1230W og Infinity KAPPA 120.3SE.

Finnes endel annet snadder på markedet også men har ikke nevnt disse da de sikkert faller utenom ditt budsjett mhp hva du la ut for forsterkern.

vær klar over at det finnes uhorvelig mye useriøse produkter som ikke holder mål. Om noe ser ut til å være for godt til å være sant så er det som regel det :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...