Gå til innhold

Trenger kjøperåd til "spesiell" PC!


Anbefalte innlegg

Jeg skal investere noen kroner snart, og har følgende kravspec:

* Kabinett må være minimalistisk og stilig, seff :cool:

* Stillegående er et must, så råd om vifter (12cm?) er kjærkomment (og strømforsyning/skjermkort/harddisker, for den saks skyld)

* Skal ha 5-6 disker i RAID5 + 2 OS/software-disker med striping, så kabinettet må ha god plass, og strømforsyningen må være stabil og god

* Hovedkort som tåler et dugelig 2d/3d-skjermkort samt en RAID5-kontroller uten å sprenge busskapasiteten? Burde kanskje ha både AGP og PCIx16?

..vel, det var vel egentlig det. Vil nok komme til å bruke en ekstern tolags DVD-brenner og plassere kabinettet på gulvet, så LianLi PC73SL kan tenkes å være en kabinettmulighet. Det passer bra med tanke på seks disker med hot-swap også :-)

Bare for å opplyse om planene for resten: Det blir en gigabyte eller to med minne. Skjerm vil nok bli en LaCie 20", tenker jeg. Tastatur og mus blir enten Logitech UltraX + MX1000 eller et eller annet av diNovo + MX1000. Lydkort blir fra musikksjappa til fattern, med bl.a. optisk inn/ut og litt annet snacks. Mangler bare en obskønt dyr kontorstol :-P

Håper på masse og god respons på dette emnet! :-)

...og en annen ting: Noe spesielt jeg har glemt? :D Endret av Cannon
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Budsjett? Mener du man må budsjettere for å få lønna til å rekke hele måneden, altså? :-P

 

Neida, rundt 20 tusen har man å bruke i første omgang. Skal ikke kjøpe alt på en gang (lydkortet er av de tingene som skal få vente litt..)

 

Hva sier man... Penger er ikke et spørsmål :-P

Lenke til kommentar

Skal brukes til personlig datamaskin (doh), grafikk (mostly 2d, Illustrator, PS and such), innspilling og redigering av musikk og kanskje litt spilling en gang i blant. Lagring av drøssevis med data uten å frykte diskkræsj etc. Kort sagt, en hjemme-PC for den litt kravstore bruker.

Lenke til kommentar

Antec bqe kabinettet fra komplett har plass til 2x120mm vifter, men det kommer med et powersupply på 350w som kanskje blir for lite med alle de diskene og f.eks et geforce 6800gt.

 

Hvis du ikke har tenkt å ha raid5 kontrolleren på pci bussen må du enten vente på nforce4 og pci-express eller kjøpe et relativt rådyrt hovedkort for Opteron med pci-x slotter.

 

Personlig tipper jeg en helt vanlig pci raid5 kontroller holder helt fint.

 

Ps! Med en god raid5 kontroller får du nok høyere ytelse med 5-6 disker på den enn på to disker i raid0. Du vil jo lese paralellt fra 4-5 av diskene istendenfor 2...

Lenke til kommentar

Ser du trenger en del plass. Hva med Lian Li PC6277a ? ;) Rigga for vannkjøling om det måtte være ønskelig, så mye plass er en selvfølge :D

 

Så ville jeg foreslått en slik strømforsyning som suger inn fra topp om du velger kabinettet jeg foreslo. Må ikke velge akkurat den strømforsyningen men du bør minimum ha 500W. Kanskje helst 550 :)

 

EDIT: Så at du også skrev at du bare mangler en dyr kontorstol. Har en som riktignok ikke er veldig dyr, men helt grei. Koster 1800kr og fåes på IKEA. Den ser slik ut, og ja jeg er VELDIG fornøyd med den :love:

 

Kontor2.jpg

Endret av gixxerman
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...