Gå til innhold

PC til vid.redigering, må man ha "sinnsyk" maskin?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg skal lage en pc til videoredigering, og her er en del av oppsettet:

HK

Asus P5GDC LGA775 (ikke ddr2)

CPU:

Intel LGA775 P4 Prescott 540 3,2ghz

RAM:

GeIL Value 2x512mb PC3200

HD:

2x Seagate Barracuda 7200.7 Serial-ATA 200GB

:hmm: Bør jeg skaffe bedre minne? Isåfall - raskere (ddr2 eller?) eller mer kapasitet (2gb)??

:hmm: Hvis jeg skal skaffe en bedre harddisk - hvilken??? Raptor? Større buffer??

Trenger HJELP!

Takker for alle svar :thumbup:

Endret av eivindlt
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det som krever mye CPU kraft ved video-redigering er når du skal lagre den ferdige redigerte filmen i et komprimert format. Da står som regel maskinen i 100% CPU busy en god stund (avhengig av hvilken kompersjonsalgoritme / codec som benyttes).

Skrevet (endret)

Ser faktisk ganske hensiktsmessig ut dette. Hvor mye minne du trenger er veldig avhengig av hvor store prosjekter du skal jobbe med. Tror nok at 1 GB holder ganske så langt, og det er jo enkelt å oppgradere hvis det skulle bli for lite.

Du trenger ingen monstermaskin for videoredigering, men nok ram og egen disk til råopptak betyr mer enn rå prosessorkraft.

EDIT: Min oppfatning er at du er bedre tjent med de to 200GB diskene enn en raptor og en 200GB. Du vil trenge mye plass til lagring/mellomlagring osv, og ytelse i videoredigering er ikke avhengig av lav søketid men heller høy sekvensiell lese/skriveytelse. Og det byr 200GB`ene på i massevis.

Endret av Muffinman

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...