Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

sikring av tråløst nettverk


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

1. Bytt ut SSID. Den burde ikke være et standard navn.

- Den burde heller ikke inneholde adresse, navn eller lignende.

2. Slå av "SSID Broadcast" på routeren.

3. Lag en WEP nøkkel (Wep er kryptering)

- Den brude ikke være lett å gjette. Feks: masse ett tall.

4. For ekstra sikkerhet slå på Wireless MAC Filter.

- Da må du legge inn alle MACaddressene til de trådløse pcene.

 

Det er i hvertfall det jeg har gjort hjemme hos meg, og er fornøyd med det.

 

For enda mer sikkerhet kan du bruke WPA kryptering i steden for WEP. Men da må du være sikker på at alle trådløse enheter støtter det.

Lenke til kommentar
For enda mer sikkerhet kan du bruke WPA kryptering i steden for WEP. Men da må du være sikker på at alle trådløse enheter støtter det.

Trodde at WPA var fine greier jeg også helt til siste nr av Nettverk & Kommunikasjon havnet i postkassa. Overskrift 1: "WEP-en dårlig spøk"....overskrift 2 :"WPA-PSK:Verre enn WEP"

 

Men det skal ikke mye til å holde den gjennomsnittlige naboen ute, men for å stoppe en som virkelig vil inn trengs det mye.

 

Det beste du kan gjøre er å kombinere flere av metodene som beskrevet over. Noe du kan gjøre i tillegg er å sette fast ip på maskinene og slå av dhcp i routeren.

 

Tenk dessuten plassering av routeren, slik at du i størst mulig grad begrenser dekningsområdet utenfor området du har behov for å dekke.

 

Når du skal sette opp dette kjører du i gang med åpent nett uten kryptering osv først for å sjekke at ting fungerer og at du har dekning osv. Når du har det greit er det bare å kjøre i gang og eksperimentere. Sjekk opp at du vet hvor reset-knappen på routeren er før du begynner, når man er nybegynner må man gjerne bruke den et par ganger før det blir riktig. ;)

 

EDIT: Har faktisk en SMC Wireless G med printserver liggende her som jeg ikke bruker. Kan gå inn på den og hjelpe deg hvis du ikke får det til på annen måte. Men jeg rekker det ikke akkurat nå. Dessuten lærer du masse hvis du får svette et par dager. :D

Endret av Muffinman
Lenke til kommentar
For enda mer sikkerhet kan du bruke WPA kryptering i steden for WEP. Men da må du være sikker på at alle trådløse enheter støtter det.

Trodde at WPA var fine greier jeg også helt til siste nr av Nettverk & Kommunikasjon havnet i postkassa. Overskrift 1: "WEP-en dårlig spøk"....overskrift 2 :"WPA-PSK:Verre enn WEP"

 

Men det skal ikke mye til å holde den gjennomsnittlige naboen ute, men for å stoppe en som virkelig vil inn trengs det mye.

 

Det beste du kan gjøre er å kombinere flere av metodene som beskrevet over. Noe du kan gjøre i tillegg er å sette fast ip på maskinene og slå av dhcp i routeren.

 

Tenk dessuten plassering av routeren, slik at du i størst mulig grad begrenser dekningsområdet utenfor området du har behov for å dekke.

 

Når du skal sette opp dette kjører du i gang med åpent nett uten kryptering osv først for å sjekke at ting fungerer og at du har dekning osv. Når du har det greit er det bare å kjøre i gang og eksperimentere. Sjekk opp at du vet hvor reset-knappen på routeren er før du begynner, når man er nybegynner må man gjerne bruke den et par ganger før det blir riktig. ;)

 

EDIT: Har faktisk en SMC Wireless G med printserver liggende her som jeg ikke bruker. Kan gå inn på den og hjelpe deg hvis du ikke får det til på annen måte. Men jeg rekker det ikke akkurat nå. Dessuten lærer du masse hvis du får svette et par dager. :D

WPA er ikke dårligere en wep, men den har en svakhet. Hvis du bruker en psk som er kortere enn 20 karakterer og som består av ikke randomiserte karakterer, er den lett å cracke med det rette verktøyet. Har du en psk som er lenger enn 20 karakterer og den er randomisert, er denne krypteringsmetoden veldig mye sikrere en wep.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...