Gå til innhold

skal filme live show (musikkflekken)


Anbefalte innlegg

skal filme et lokalt band i kveld, og redigere og lage live video.. denne prosessen går helt fint, men jeg lurer på en ting..

 

skal filme i et veldig "bråkete" lokale.. her snakker vi om ganske høy lyd. Hva bør jeg instille DB greia på kameraet på..? gidder ikke ha sånn autofokus lyd da høres det helt idiotisk ut..

 

Dere vet vel hvor høy lyd de pleier og spille på slike konserter? :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Å ta opp gjennom miksebord er ikke nødvendigivis det lureste. Det spørs på hvor stort lokalet er. Hadde det vært i spektrum eller en større utekonsert hadde det gått fint.

 

Men hvis det er et relativt lite lokale for 2-300 mennesker så vil du få en MEGET feil balanse i musikken ved åbare tappe lydmikseren. Dette fordi at den lyden man hører i rommet, er en blanding av lyden fra scenen (trommer og forsterkere) og den lyden som kommer ut av PA høytalerene.

 

I og med at det er såpass mye lyd fra scenen, så vil det være mer vokal enn gitarer og skarptromme i PA høytalerene. Altså vil du få en miks som har svært høy vokal og basstromme, og hvor de andre instrumentene er unormalt langt bak i miksen...i de fleste tilfeller

 

Derfor vil jeg heller anbefale å få en god mikk, f.eeks en Røde NT-4 stereomikrofon som tar opp fra salen og på en MiniDIsk hvor du kan kontrollere inngangsnivået (Gain), og så kan du jo ta opp gjennom mikseren også på en annen MiniDisk og se om du klarer å blande de. Men da må du passe deg for faseproblemer når du blander de

Endret av vegaroy
Lenke til kommentar
Å ta opp gjennom miksebord er ikke nødvendigivis det lureste. Det spørs på hvor stort lokalet er. Hadde det vært i spektrum eller en større utekonsert hadde det gått fint.

 

Men hvis det er et relativt lite lokale for 2-300 mennesker så vil du få en MEGET feil balanse i musikken ved åbare tappe lydmikseren. Dette fordi at den lyden man hører i rommet, er en blanding av lyden fra scenen (trommer og forsterkere) og den lyden som kommer ut av PA høytalerene.

 

I og med at det er såpass mye lyd fra scenen, så vil det være mer vokal enn gitarer og skarptromme i PA høytalerene. Altså vil du få en miks som har svært høy vokal og basstromme, og hvor de andre instrumentene er unormalt langt bak i miksen...i de fleste tilfeller

 

Derfor vil jeg heller anbefale å få en god mikk, f.eeks en Røde NT-4 stereomikrofon som tar opp fra salen og på en MiniDIsk hvor du kan kontrollere inngangsnivået (Gain), og så kan du jo ta opp gjennom mikseren også på en annen MiniDisk og se om du klarer å blande de. Men da må du passe deg for faseproblemer når du blander de

Det er seff. sant..

 

men vil enda påstå at det blir best.. MERK: HVIS DU STILLER INN LYDEN ETTER FILMEN OG IKKE ETTER PAen

 

men.. lydfolka vil jo seff ha bra pa lyd da!

Så, beste tipst hvis du skal ha bra lyd.. (rask og enkelt)

er jo bare og ta opp noen mic ja..

 

Hvis du har litt mer ustyr\penger\tid\folk så burde

du ha tatt opp hvert spor...

 

Lyd er viktig!

Lenke til kommentar

Ja selvsagt blir det best hvis du tar hensyn til filminga og mikser deretter...men det GJØR MAN IKKE på konsert. Så enklet er det. For folk betaler for å komme og se showet og da er det DE, og ikke filmingen som har fokus

 

Løsningen hadde selvsagt vært å hatt et splittsystem som sendte alle kanaler både til mikser og til et eksternt' flerspors opptakssystem, evnt ha direct out på hver kanal på mikseren og sende dette til en flersport opptaker. Men det ikke akkuratt en billig løsning

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...