Gå til innhold

førerkort og privatvei


ZanZel

Anbefalte innlegg

Ok, joda jeg ser jo det står slik i loven, men hvorfor sier da politiet at det er greit? Jeg spurte selv da jeg skulle kjøre endel lastebil på egen grunn. Jeg fikk beskjed om at jeg ikke trengte lappen så lenge jeg kjørte på egen grunn, så lenge jeg lukket porten inn til området... :hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Sukk. Må jeg understreke alt jeg sier? Hvorfor leser man ikke hele posten før man svarer?

 

EDIT: kluss i tags :blush:

Snakk med det lokale politiet, kanskje de kan klare litt opp i sakene. :)

Jeg vet at jeg og andre har fått lov til å kjøre med uregistrert kjøretøy uten førerkort på privat vei, det er det. :shrug:

Lenke til kommentar
Kap 1 §1
Denne lov gjelder all trafikk med motorvogn. Den gjelder også annen ferdsel, men da bare på veg eller på område som har alminnelig trafikk med motorvogn.

 

       Trafikk eller ferdsel omfatter i denne lov også opphold på veg eller på område der det er alminnelig adgang til og vanlig å kjøre med motorvogn.

 

       Kongen kan bestemme at loven helt eller delvis skal gjelde for annet område enn nevnt i paragrafen her, eller at den helt eller delvis ikke skal gjelde for slikt område.

Det står jo her at den gjeld all trafikk med motorvogn. Trafikk er vidare definert som «opphold på veg eller på område der det er alminnelig adgang til og vanlig å kjøre med motorvogn.» Utan at eg på nokon måte er ein jurist, ville eg sagt at denne definisjonen gjer at lova ikkje gjeld for område der det ikkje er almindelig ferdsel, for eksempel private vegar/område?

 

Det einaste som er litt merkeleg, er at det står «Trafikk eller ferdsel omfatter i denne lov også ...» Kva anna lova omfattar i tillegg til dette, er jo difor noko vanskeleg å seia...

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Er vel sånn at på privat eiendom kan du igrunn gjøre hva du vil.. men en annen sak er jo hvor ofte folk blir tatt for dette?? Tviler på at folk blir tatt for å kjøre bil på sitt eget jordet liksom. mange her i bygda som gjør dette enda purken vet om det. så enten er det lov ellers er det ikke no purken bryr seg om..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...