Gå til innhold

Hvordan inst.win2k på en xp maskin.Hjelp!


andralerv

Anbefalte innlegg

Har en laptop med xp os men den er for treig. Vil derfor installere win2k på den men har ingen floppy og boote maskinen med.Boote fra usb cdrom`n går heller ikke for biosen støtter ikke dette.Men jeg kan kjøre installasjonen fra windowsen når maskinen og cdromen står på.(Reinstallert xp før på denne måten)

Men når jeg går in på win2k cd`n så blir installasjons valgene fjernet..??

Dette fordi en nyere versjon av windows er installert står det på en feilmelding.

Hvordan kan jeg gå frem her?? Er det noe sperre i xp`n som det går an å gjøre noe med?

 

Trenger desperat hjelp...

 

Svarer gjerne på spørsmål og takker for alle svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har en laptop med xp os men den er for treig. Vil derfor installere win2k på den men har ingen floppy og boote maskinen med.Boote fra usb cdrom`n går heller ikke for biosen støtter ikke dette.Men jeg kan kjøre installasjonen fra windowsen når maskinen og cdromen står på.(Reinstallert xp før på denne måten)

Men når jeg går in på win2k cd`n så blir installasjons valgene fjernet..??

Dette fordi en nyere versjon av windows er installert står det på en feilmelding.

Hvordan kan jeg gå frem her?? Er det noe sperre i xp`n som det går an å gjøre noe med?

 

Trenger desperat hjelp...

 

Svarer gjerne på spørsmål og takker for alle svar.

du hadde litt av et problem. enkleste må jo være å få tak i en usb diskettstasjon:)

 

Men du kan vel kanskje legge inn VMware evnt virtuell server 2005 og installere win2000 der, så ghoster du denne installasjonen og overfører den til winXP og gjennoppretter den der.

Vet ikke om det funker, men kan være:)

Lenke til kommentar

Jeg har fått til dette en gang på en Thinkpad X24 tilhørende junior. Han hater XP og ønsket Win2k inn på maskinen.

Jeg husker ikke nå helt eksakt hvordan gjøre det, men jeg brukte Windows setup programmet med switcher. "Windows 2000 advanced setup options". Mener å huske at bl.a. /syspart og /tempdrive var noe av det jeg brukte. Kort sagt ble filene kopiert til disken og setup delvis startet. Ved reboot skal så installasjonen fullføres. Denne metoden er vel mest beregnet på å sette opp en disk, som deretter kan flyttes til en annen maskin for videre installasjon (installasjon på nye PC'er).

Du finner endel om mulighetene her: http://www.dewassoc.com/support/win2000/advsetup.htm

 

Obs! Det er et år siden jeg gjorde dette, nesten - jeg husker ikka alt nå. Les dokumentasjon grundig før du gjør noe slikt, det er ikke sikkert du får noen ny mulighet :no:

 

Er kjekt om maskinen har mulighet for bootbar usb-stick, det kan jo være redningen hvis man har gjort noe dumt :cool:

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Nå skal du høre her.

 

Dette er ikke noe so kan slåes av i XP, grunnen er at XP beskytter deg så du skal få startet XP igjen etterpå.

 

Hvis du installerer 2k etter XP, vil 2k instal overskrive boot prosessen, og den forstår (naturlighvis) ikke hva XP er.

 

Det du bør gjøre, er å ta en kopi av de filer du vil ha, så installere 2k, og så XP. da vil det bli så pent atte.

 

Noe annet du selvfølgelig kan gjøre hvis dette gjør det enklere er å partisjonere disken, med patitionmagic eller et annet liknednde program, så installere 2k på den andre partisjone, det tror jeg nok du vil få lov til. for da skriver den en ny BOOT.INI fil for 2k.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...