Gå til innhold

Spenningsforskjell mellom Tv-kort og kabel


rasputin_g

Anbefalte innlegg

dersom jeg tar på kabelpluggen og pcen samtidig, kjenner jeg det går strøm gjennom hånden min.. det er såpass at det kiler litt i fingrene. er det farlig å ha den plugget i tv-kortet? kan jeg svi av noen andre komponenter enn tv-kortet? det ville jo vært ille nok i seg selv.

 

for alt funker som det skal, for nå. men jeg er redd noe kan bygge seg opp, og KAZAM! så er Anders uten pc.

 

og nei, jeg har ikke jordet støpsel, og heller ikke mulighet for å få det. ville det hjulpet å sette på en SurgeArrest e.l. som også tar TP og tv-kabel?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Enten har du et problem med at PC'n ikke står i en jordet kontakt (strømnettet), eller så står den i en kontakt med jordingsfeil.

 

Løsning for den første muligheten er å sette den i en jordet kontakt.

Løsningen for den andre muligheten er å sette den i en ikke jordet kontakt midlertidig, og få noen eksperter til å rette jordfeilen.

Lenke til kommentar
dersom jeg tar på kabelpluggen og pcen samtidig, kjenner jeg det går strøm gjennom hånden min.. det er såpass at det kiler litt i fingrene. er det farlig å ha den plugget i tv-kortet? kan jeg svi av noen andre komponenter enn tv-kortet? det ville jo vært ille nok i seg selv.

 

for alt funker som det skal, for nå. men jeg er redd noe kan bygge seg opp, og KAZAM! så er Anders uten pc.

 

og nei, jeg har ikke jordet støpsel, og heller ikke mulighet for å få det. ville det hjulpet å sette på en SurgeArrest e.l. som også tar TP og tv-kabel?

Hadde samme selv i 2-3 år, fikk de samme "karamellene" :mad:

 

Men det skjedde ikke noe feil med pcen eller noen deler i den perioden, så jeg tror det ikke gjør noe :)

Lenke til kommentar

i ditt tilfelle er det feil i selve kabinettet, eller noe utstyr som er koplet til datan, et eller annet som gir spenning til jord i kabinettet. Du kan jo kople en og en ting fra og deretter måle når jordfeilen forsvinner, mulig du finner ut av det da, hvis ikkje det er noe fra selve hovedkortet som tar nedi kabinettet da, eller strømforsyning.

Lenke til kommentar

Det som er festlig er at det trenger ikke være noe galt hos deg i det hele tatt! Det er OFTE noe galt med kabel-tv-nettet. Du kan prøve å sette inn et galvanisk skille på kabelen, det skal ta vekk spenningen på jordingen til kabelen.

 

Hvis du har et multimeter, så kan du prøve å måle spenningen mellom jord (kabinettet) og jord i en kontakt. Denne BØR være omtrent null!

 

Snakkes!

Lenke til kommentar

Kjent problem, det kommer av støyfilter i PSU. Det er hovedgrunnen til at det anbefales at PC kobles til jordet kontakt.

Må understreke at det er sånn på alle PCer, og det er IKKE en jordfeil.

Det hjelper nok ikke med SurgeArrest. Men det ville hjulpet hvis du kan finne utstyr for galvanisk skille av TV kabel.

Det er ikke noe problem å ha ting tilkoblet, det er veldig lite strøm som går. Problemet er akkurat da du kobler til, for spenningen er relativt høy og du får samme effekt som statisk utladning. Det er best at du kobler fra strøm på PC før du plugger inn TV.

Lenke til kommentar
les gjerne hele meldingen før du svarer..

 

som sagt, jeg har den ikke jordet kontakt og kan heller ikke få det. finnes det fremdeles håp?

Sorry, var ikke våken nok til å lese siste avsnitt.

 

Hvorfor skulle du ikke ha mulighet til å jorde? Stort sett alt av metall i huset er jord. Bare å ha kabinettet stående uten føtter, så metalflata står flatt på gulvet vil gi en form for jording - riktignok ikke veldig god.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...