Gå til innhold

Den siste Prescott...


Anbefalte innlegg

Den 45% overklokkinga resulterer ikke i mer enn 2.6GHz prosessor. Altså det samme som FX55 på 130nm. Det synes jeg er et dårlig tegn hva frekvens skalering angår.

Jeg synes det ser lovende ut, spesielt når CHIP klarte å overklokke en Athlon 64 3000+ 90nm "Winchester" 50% på luft til 2.7GHz@300HTT:

http://www.chip.de/artikel/c_artikel_12578236.html

 

Md flaskehals kan jeg da anta at du sikter til FSB? Vel P-M baserte design på 800FSB vil neppe være utsatt for nevneverdig flaskehals. Intel har så avansert prefetch og kompakt cache at det ikke er veldig mye å hente på ODMC for dem. Det er instruksjons decoding som er flaskehalsen i P4 ikke FSB.

FSB ja. Mulig at single-kjerne PM-baserte design med 800FSB vil gå greit, men saken er at dagens PM bare har 400FSB og Intel sliter med å få 533FSB til å fungere tilfredstillende på Dothan som med 1066FSB på Prescott. Fremtiden er likevel punkt-til-punkt busser synes jeg, spesielt med tanke på SMP og CMP.

 

Vedrørende høye temperaturer på Prescott vs. Northwood, så kunne det vært interessant å se forskjellene i benchmarks mellom samtidig som man kjørte ThrottleWatch:

http://www.panopsys.com/throttlewatch.htm

 

thrott1.jpg

 

Kanskje kan hjelpe å forklare litt om hvorfor Prescott yter dårligere enn Northwood ved samme klokkefrekvens?

Endret av snorreh
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kanskje dette også kan forklare litt om hvorfor Prescott yter dårligere enn Northwood ved samme klokkefrekvens?

Det er svært sannsynlig.

Interessant, du testet dette med en Northwood ikke sant?

 

Er det noen som har Prescott som gidder å kjøre en lignende test som Knick Knack og poste et bilde av det også?

Endret av snorreh
Lenke til kommentar

Ja det er en P4C 2.8GHz for tiden ikke overklokket. 2x256MB RAM osv. Forøvrig interessant å se hvordan prescott throttler hele tiden. Vil tro den kretsen som genererer dette er mye lik den vi vil se i Montecito.

 

Det man imidlertid burde satt spørsmålstegn ved med hensyn på denne prescott prosessoren er at den burde antagelig vært merket med en lavere frekvens siden den i snitt ligger godt under hva Intel lover når lasten blir høy over tid. Ellers er jo CPU throttling i prinsippet en svært bra egenskap gitt at merkingen på produktet står i stil med hva det leverer. Da vil nok mange påstå at gjennomsnittlig frekvens ved tung last er en svært interessant parameter for kunden!

Endret av Knick Knack
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Sudhian tester både temperaturer og throttling på forskjellige Prescott her:

 

Intel's New E0 Prescott Stepping: Improved at Idle, but Throttling Under Load

Prescott 3.6 D0:  The D0 stepping began throttling at 78’C.  If temperatures maintained this level, the average throttle was ~24%.  If I understand the difference between TM1 and TM2 correctly, this indicates the CPU was actually shut off 24% of the time, not that it was literally clocked 24% slower.

 

At 80’C, the average throttling over time (as measured by Throttlewatch) was 50%.  I did not push the chip past this point.

 

CPU voltages were as follows:

 

1.3625:  74’C (Default Vcore), 0% throttle.

1.3875:  77’C, 0% throttle.

1.4125:  78’C, 24% throttle.

1.4325:  80’C, 50% throttle.

 

Prescott 3.8 E0:  The 3.8 E0 actually began throttling before the D0; at 76’C.  Throttling, however, as reported by TM1, was only ~12%.  Raising CPU voltage, however, had a significantly smaller affect on core temperature, meaning that the 3.8 E0 throttles more aggressively than the D0 core.  Its possible Intel made this change to reduce temperatures and power usage, or its possible that Throttlewatch is picking up the TM2 state-change to 2800 MHz but confusing it with a TM1 event.

 

1.3375:  74’C (Default Vcore)

1.3625:  76’C, 12% throttle.

1.3875:  77’C, 22% throttle.

1.4125:  77’C, 44% throttle.

1.4325:  77’C, 56% throttle.

1.4625:  78’C, 74% throttle.

 

Our preliminary conclusion at this point would be that E0 is more sensitive to thermal changes and throttles more aggressively to control them.  Whether or not we picked up TM2 in action isn’t clear, but the temperatures and voltages by themselves demonstrate a pattern:  This chip throttles more aggressively than D0, and it throttles faster.

[...]

This is troubling for multiple reasons. While it may be true that a processor spends the majority of its time idling, that’s no comfort to someone who needs a computer operating at full power for any given task.  Intel’s decision to design a TM2 state that drops the chip to 2800 MHz rather than halting it entirely is a good idea that should reduce system temperatures (and power draw), but again, a gamer or power user that paid top dollar for a 3800 MHz computer isn’t going to be happy when told that their expensive purchase runs at only 2.8 GHz once they really start pushing it.  True, an 11% throttle every 4-5 seconds isn’t much, but keep in mind, I’m running this system in an open case, in a well-ventilated room.

Prescott er altså lite egnet til overklokking, spesielt E0-steppingen...

Endret av snorreh
Lenke til kommentar

Med mindre man kjører på med fasekjøling...

 

Er egentlig glad jeg sikret meg en P4C 3.4 til hobbykassa før de forsvant. Ved maks load på 3825mhz finnes det ikke antydning til throttling ihht. Throttlewatch.

 

Det skulle bety at jeg har ytelse som holder til Prescott er blitt en bisetning i historien, og AMD/Intel har kommet med dualcore prosessorer. Greit nok med tanke på at hovedkortet ble innkjøpt for halvannet år siden.

 

:)

Lenke til kommentar
Er egentlig glad jeg sikret meg en P4C 3.4 til hobbykassa før de forsvant. Ved maks load på 3825mhz finnes det ikke antydning til throttling ihht. Throttlewatch.

Nei, Northwood har ikke dette problemet siden den bare støtter TM1 som også Sudhian poengterer i den samme artikkelen:

The new Thermal Monitoring 2 is a nice feature, but we had trouble verifying its operation.  The original TM1 (found on every P4 since launch) doesn’t really “throttle” the CPU at all so much as it turns the chip off and on.  This can cause other thermally disadvantageous events, however, as discussed here by Michael Schuette.  In a nutshell, turning the CPU off and on in this manner forces the system to keep all RAM pages open and charged, which drastically increases RAM power consumption and thermals.

 

TM2, however, is a literal clock throttle that reduces clockspeed to 2.8 GHz in order to cool the CPU down.  If TM2’s clock reduction is insufficient, TM1 is still available to shut the CPU off and cool it more drastically.  We attempted to force TM2 to occur, but Throttlewatch only reported TM1 events when we created conditions meant to deliberately throttle the CPU.  We noted a periodic drop in clockspeed as monitored by WCPUID’s real-time clock monitor, but even set to a refresh rate of half a second, it never caught more than a flicker of change (from 3876 to 3650 for example).

Prescott benytter seg i tillegg av TM2 i tilfelle noen lurte.

Endret av snorreh
Lenke til kommentar
Er det noen som har Prescott som gidder å kjøre en lignende test som Knick Knack og poste et bilde av det også?

Jeg vet ikke hvorfor CPU-Z har begynt å bruke prosessoren så rart. (ble startet etter testkjøringa)

Det ser ut som throttling er deaktivert på din Prescott (sokkel 478), siden det står "None" under 'Thermal Monitor'. Det er kanskje fordi det bare er Prescott (LGA775) som støtter dette:

http://www.panopsys.com/throttlewatch.htm

TM2:  "Thermal Monitoring 2" throttling is a superset of TM1 and is used on LGA-775 versions of the Pentium 4 and Celeron processors

Er det noen som har Prescott (LGA775) som gidder å kjøre samme testen?

Endret av snorreh
Lenke til kommentar
Det ser ut som throttling er deaktivert hos deg, for det står "None" under 'Thermal Monitor'.  Det ser ut til at det bare er Prescott (LGA775) som støtter dette:

http://www.panopsys.com/throttlewatch.htm

Jeg burde hatt "TM1" jeg også forsåvidt, men jeg vet ikke hvorfor det ikke kommer fram. Jeg har ikke skrudd av throttling i bios.

TM1: "Thermal Monitoring 1" throttling is a feature of Pentium 4, P4 Xeon, Celeron ("Northwood" or "Prescott" cores), and Pentium M CPUs.  TM1 throttling does not reduce the CPU clock speed - it inserts idle cycles into the instruction pipeline to reduce the processing load on the CPU, which in turn lowers the CPU temperature.

@el_salvad: Jeg har vannkjøling av medium kvalitet.. Med bedre minne har jeg kjørt på 4,2

 

Edit: forresten er det en 3,0E D0 SL7E4

Endret av troløs
Lenke til kommentar
Okei, her har du testen jeg kjørte. Uten noen som helst overklokking, på det verste under testen var prosessoren oppe i 69 grader.

Ok, det viser egentlig det samme som Sudhian sin test - ingen Throttling før prosessoren er oppe i 76-78 grader. Du kan jo prøve å overklokke litt å se om du klarer å reprodusere resultatene til Sudhian da?

Lenke til kommentar
Eg begynner nesten å lure på om Prescott har fått eit litt ufortjent dårlig rykte på seg. Ved 100% cpu load over tid så har eg ingen cpu throtteling i følge throttlewatch. Har intrykk av at dette stemmer også. Cpu er ein p4 540 3.2ghz som kjører på 3.73ghz med standard kjøling....

Du er ikke den eneste som tror det. Når det er sagt så har Prescott levert mye dårligere resultater enn det en burde forvente av Intel, så det er absolutt ikke uten grunn at stemningen er litt laber.

 

Heldigvis har de kommet på bedre tanker der i gården også.

http://www.aceshardware.com/read_news.jsp?id=80000549

 

(anbefaler webcast delen med Paul Otellini)

 

BTW: 600 serien blir IKKE den siste Prescott. Smithfield er dual core Prescott (demonstrert på webcasten) og det skal også komme en singel core Prescott på 65nm (Cedarmill) i følge Charlie hos INQ. han har rykte på seg for å være "more connected than the mob"... eller var det Mike? husker ikke.

Endret av Knick Knack
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...