Gå til innhold

Feilmeld fra RAID-1 array på Sil-3112A


JaViZ

Anbefalte innlegg

Har et mirror-RAID bestående av 2stk SATA WD160 disker som har kjørt en god stund. Når jeg reboota her om dagen blinka error med beskjed om at arrayet var "incomplete":

 

0  WDC WD1600JD-00GBB0            152627 MB
1  WDC WD1600JD-00GBB0            152627 MB

Sil Mirrored Set   WDC WD1600JD-00GBB0
                  WDC WD1600JD-00GBB0


Incomplete Raid Set! Please press <Ctrl+S> or F4 to enter ... etcetc

 

Det er snakk om et onboard 3112A chipset på et Asus A7N8X-Deluxe hk. Jeg har kjørt raid0 og 1 i noen år men har (heldigvis) ikke hatt problemer før. Hvordan vil en error se ut om ene disken har tatt kvelden? Med unntak fra feilmeldinga ser arrayet veldig complete ut, så jeg er usikker på hva som bør gjøres :p

 

Det vil vel nevnes spesifikt hvilken disk-id det er problemer med hvis det er noe rot med den ene disken? Bør jeg evt prøve å delete og rebuilde raid arrayet? Vil data evt beholdes?

Endret av JaViZ
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Betyr ikke nødvendigvis at det er noe feil med noen av diskene. Kan være at du har tatt en hard reboot og dermed er raid infoen på den ene disken blitt korupt. Når du kjører i RAID 1, vil raid kontrolleren bygge opp raid informasjonen igjen. Dette skjer enten i bakgrunnen mens du er inne i OS'et, eller du kan gå inn i raid kontoller biosen ved oppstart og velge at du skal velge rebuild av raidet. (husker ikke helt valget der inne.)

Lenke til kommentar
...eller du kan gå inn i raid kontoller biosen ved oppstart og velge at du skal velge rebuild av raidet. (husker ikke helt valget der inne.)

Glemte å nevne at jeg har prøvd både rebuild array og resolve conflicts men ingen gir resultat. Rebuild array gir svar "Cannot rebuild array". Er dette std svar?

 

Men vet noen om controllern sier hvilken disk det er problemer hvis det skulle være noen? Må man ta de ut av arrayet og teste en etter en? Eller vil dette evt variere fra kontroller til kontroller?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...