Gå til innhold

Er det lov å sykle i 60 km/h ?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-IBL5Pam9QB
Norkse staten skulle ha forandrer reglene...Sånn at moped skulle ha bare kjørt 20 km/t raskere..Det resulterer med færre ulykker og kaos på norske veier

Det er nok ikke noe staten kan gjøre, ettersom 45km/t regelen er en EØS-regel.

 

En moped er etter min mening svært trafikkfarlig i original stand, dvs. plombert. Da jeg kjørte min Suzuki RMX originalt, merket jeg flere ganger at irriterte og sure billister forsøkte seg på farlige forbikjøringer på de mest uoversiktelige plasser. Et eksempel: Det var en dag jeg kjørte hjem fra skolen. Kjørte opp en lang bakke, og det gikk ganske tregt (kanskje 20 - 25 km/t), og rett før en sving kom det idiot og skulle kjøre forbi meg. Selvsagt kom det en bil i motsatt felt rundt svingen, og han som kjørte forbi meg, la seg inn i høyrefeltet igjen fort som faen og presset meg nesten av veien. Hvis mopedene kunne hadde gått i rundt 80 km/t, hadde man kunnet følge normail trafikk, og unngått slike situasjoner. :yes:

 

45km/t regelen er også helt idiotisk når (som trådstarter sier) at man kan frese nedover en bakke i 60 km/t med en vanlig tråsykkel. :nei:

 

moped burde vert forbudt, 45kmt er rikelig nok for en 16åring som har sove seg gjennom et kurs på ungdomsskolen.

 

Ser forsåvidt poenget her. Hvis mopeder skulle ha hatt lov til å gå fortere, måtte det naturlighvis ha blitt en oppskjerping av mopedkursene, for opplæringen er egentlig alt for dårlig.

 

Eventuelt førerkort fra fylte 16 år for de med gode karakterer på skolen.

 

Hva i all verden har dette med saken å gjøre? Man er vel ikke automatisk en idiot ute i trafikken selv om man har en 2'er i matematikk? :hrm:

Endret av Slettet-IBL5Pam9QB
Lenke til kommentar
Eventuelt førerkort fra fylte 16 år for de med gode karakterer på skolen. Effektiv og billig måte og skille villmenn som aldri bør få lappen fra lovliydige borgere som ikek vil kjøre DT i 48,9 km/t en kald vinterdag.

 

IQ testing for å ta førerkort er også en flott metode.

Jepp den støtter jeg (not)

 

Kan også føye til at lappen burde være dyrere enn billappen, og at mopedister skulle blitt daglig tvangskontrollert for om de har trimsett. Også feste på en elektronisk dings som monitorerer fart, lengde, osv osv + kamera og mic.

 

Slik at vi kan virkelig kaste dem i fengselet når de kjører med passasjer, eller promille, kjører for fort ... eller når vedkommende forstyrrer ro og orden (som seff intreffer ved start av kjøretøy).

 

jepp, trakkaser dem.

Lenke til kommentar
En moped er etter min mening svært trafikkfarlig i original stand, dvs. plombert. Da jeg kjørte min Suzuki RMX originalt, merket jeg flere ganger at irriterte og sure billister forsøkte seg på farlige forbikjøringer på de mest uoversiktelige plasser. Et eksempel: Det var en dag jeg kjørte hjem fra skolen. Kjørte opp en lang bakke, og det gikk ganske tregt (kanskje 20 - 25 km/t), og rett før en sving kom det idiot og skulle kjøre forbi meg. Selvsagt kom det en bil i motsatt felt rundt svingen, og han som kjørte forbi meg, la seg inn i høyrefeltet igjen fort som faen og presset meg nesten av veien. Hvis mopedene kunne hadde gått i rundt 80 km/t, hadde man kunnet følge normail trafikk, og unngått slike situasjoner. :yes:

Om du hadde kjørt til siden og sluppet forbi han som kom bakfra, så kunne kanskje mye vært unngått også?

 

Ikke for det, som vanlig syklist har jeg god erfaring med bilførere som ikke evner å ta hensyn. Men problemet ligger nettopp der, alt for mange som ikke evner å ta hensyn. Mopedister/syklister som ligger langt ut i veibanen og småkjører og lager kø, og billister som ikke har fem sekunders tolmodighet og må forbi der og da, selv i kryss.

Lenke til kommentar

Jeg visste ikke at plomberingen som medfører at mopeder ikke kan kjøre i mer enn 45km/t er et resultat av EUs regelverk. Har du link?

Hvorfor produseres det ikke mopeder med mindre motor til salg i EU land i stedet for og plombere alle?

 

 

 

Forøvrig så er det ikke dagligdags og sykle i 60km/t :p

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-IBL5Pam9QB
Jeg visste ikke at plomberingen som medfører at mopeder ikke kan kjøre i mer enn 45km/t er et resultat av EUs regelverk. Har du link?

Hvorfor produseres det ikke mopeder med mindre motor til salg i EU land i stedet for og plombere alle?

 

 

 

Forøvrig så er det ikke dagligdags og sykle i 60km/t :p

Har ikke link, men det står i boken "Veien Til Mopedførerbeviset"

 

Mopeden skal høyst ha et motorvolum på 50 cm3. Etter de nye EØS-reglene skal sykkelen høyst kunne kjøre med 45 km/t på horisontal veg.
Lenke til kommentar
Mopeden skal høyst ha et motorvolum på 50 cm3. Etter de nye EØS-reglene skal sykkelen høyst kunne kjøre med 45 km/t på horisontal veg.

Nye regler ? Sånn har det da vært lenge.

 

Moped burde vert forbudt, 45kmt er rikelig nok for en 16åring som har sove seg gjennom et kurs på ungdomsskolen.
Enig i at mopedopplæringen er for dårlig, men den er ikke så dårlig at man kan sove seg igjennom den.

 

Om du hadde kjørt til siden og sluppet forbi han som kom bakfra, så kunne kanskje mye vært unngått også?

Er ikke så lett å holde styr på sykkelen når en trailer kommer susende fordi deg bakfra og vindsuget gjør så du mister styringa. Det er også derfor det er meninga å ikke kjøre mindre enn 1 meter fra den ytre linja, og da er det vanskeligere for bilistene å komme forbi, spesielt i bymiljø.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...