Gå til innhold

Film redigering Max 30k


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Der fikk vi se handle vognene din. Det hovedkortet du har valgt har ikke AGP port, så du må nok velge et annet hovedkort. Jeg vet ikke hvordan den går med E7525 (Linderhurst ?) brikkesettet om det er fritt for bugs enda, men det hadde i så fall vært et alternativ med et hovedkort med det chipsettet.

 

(Da kan du velge DDR2 minne og PCIe skjermkort)

 

Dette hovedkortet har den chip'en jeg snakker om.

Endret av DjNeo
Lenke til kommentar

Siden han ikke skal bruke mere enn 10 000kr på kamera så regner jeg med at dette ikke er til stort annet enn amatørbruk.

 

Jeg redigerer mye med premiere pro 1.5 og det er i mine øyne det eneste alternativet for amatør/semi pro redigering.

Oppsettet mitt er:

2.8ghz p4 ht

512mb ram

200gb seagate s-ata

120gb ibm ide

 

Dette er akkurat bra nok til å redigere "realtime" dvs uten å vente på at pcen skal få jobbet seg ferdig før du gjør noe nytt. så lenge filmene ikke blir over 30min lange.

Med andre ord så har du ett helt greit system til den prisen.

Men det jeg synes mangler hos meg er en ekstra skjerm, aller helst en monitor med helt korrekt fargegjengivelse sånn at jeg kan kjøre monitoren i fullscreen på f,eks en 17tom lcd skjerm eller ideelt sett en monitor.

Dvs det anbefales på det sterkeste å ha to skjermer.

Så da trenger du ett skjermkort med to utganger, eller ett med video in, video ut, sånn at du får koblet til monitoren.

Som nevnt så blir 512mb minne litt i minste laget, så 1024 funker og 2gb funker ihvertfall.

De nyere 7200rpm sata diskene er veldig raske og funker utmerket til selve redigeringen.

Raptor diskene er selvfølgelig raskere, men koster desto mere.

Men den ser bra ut den løsningen du har valgt med en 10k raptor disk og en 7200rpm 16mb disk.

Cluet er da at du fører inn filene til raptor disken og redigerer der, og så eksporterer du den ferdige filmen i råformat til 7200rpm disken. sånn at ene disken jobber og sender og andre disken (7200) mottar.

 

Bruk Intel prosessor, gjerne med så mye cache som mulig og så rask system buss som mulig, er ikke fullt så oppdatert på det feltet så jeg kan komme med noen anbefalinger der.

 

4gbram og doble server prosessorer osv er bortakstet til premiere pro, skal han jobbe mye med after effects eller lignende og må ha det til å fungere mere ell mindre i realtime så trenger han noe i den klassen, men premiere pro fungerer greit med det oppsettet jeg har nevnt.

 

Stalltipset er bruk så mye penger du kan på skjerm, og helst tv monitor.

Du kan også kjøpe en 17/19toms høykvalitets skjerm og en 15/17/19 toms interlaced skjerm som du viser filmen du lager på, da blir bildet bedre og du får mindre jobb under redigeringa fordi du slipper å deinterlace film underveis.

Er litt komplisert dette også er jeg litt dårlig til å forklare =)

 

 

Edit: det beste tipset er egentlig å lage denne tråden på forum.akam.no der har du litt mere erfarne folk og ikke bare "hardware junkies" ;)

No offence =)

Endret av hopless
Lenke til kommentar

Let's roll!

 

Her er et oppsett med Dual AMD Opteron. Alternativet til Opteron er P4 med mange Ghz, men jeg tror Opteron vil gjøre en bedre jobb. Dual-CPU er også en fordel. Så får dere unskylde meg, men jeg kjører Premiere Pro 1.0 og den har jeg "fått i julegave". Du kan godt få låne den :p Er ikke noe vanskelig å "få i julegave". Med mindre sjefen på jobben sier at du ikke kan "få i julegave" da...

Tar også utganspunkt i at det er med mva.

 

Oppsett:

 

MSI K8T Master2-FAR 2000,-

AMD Opteron 244 x2 6000,-

Corsair TWINX2048RE-3200 2 GB / 2 x 1 GB ECC Reg 6000,-

Western Digital Raptor 73,4 GB (WD740GD) 1500,-

Maxtor DiamondMax 10 300 GB 16MB S-ATA x4 7200,-

3DLabs Wildcat VP880PRO3150,-

Nec ND-3500 16x DVD±R9 600,-

Plextor PX-712SA 900,-

eMagic USB 2.0/FireWire 5 Porter 400,-

 

Sum maskinvare: 27750,-

 

Det var uten skjermer. Skal det være med?

 

Isåfall kutter du ned på largringsdiskene. Og kjøper 2 stk. Samsung SyncMaster 957MB.

 

Begrunnelse:

  • Prosessorene er det beste alternativet når det gjelder pris, uten og få "for dårlig" ytelse. Neste alternativ(248) koster 12 korner mer pr. stk. det blir 2400 til sammen. De som er gode matte skjønte det :p
  • Har etterhvert erfart at i tung videoredigering kan 1GB bli for lite. Da er det dumt og bli stoppet at det med dette budsjettet. Mer en 2GB blir tullete.
  • Raptro til OS og programmer. Partisjoner gjerne.
  • 1 Disk til råmateriale. 1 Disk hvor redigering foregår. Og 2 Disker i RAID1 hvor man lagrer den ferdige filmen.
  • Skjermkortet var det eneste butikkene hadde inne med Dual-DVI. Noe som kan være greit i framtiden.
  • 2 DVD-Brennere. En til hurtig brenning(NEC) og en til sikker og god brenning av ferdige produkter(Plextor). Disse kan også brukes til å kopiere direkte fra CD til CD.
  • Hovedkortet har ikke Firewire... Derfor kontrolleren.

Dette tok j***** lang tid, så sett pris på det :p

Endret av kennethdammyr
Lenke til kommentar

Etter det jeg har forstått er ett intel system å foretrekke her, ettersom mange redigeringsprogrammer er optimalisert for intel og ikke amd.

 

nb: Xeon har vel litt rykte på seg for å være kompliserte å bygge(har ikke prøvd selv, men vurderte å bygge en for en tid tilbake og da fikk jeg vite dette på diverse forum, kan desverre ikke henvise til disse siden jeg ikke husker hvor det var.....).

 

Jeg ville ikke basert ett kjøp på denne posten akkurat, men undersøk det jeg har nevnt før du kjøper:)

Lenke til kommentar

Godt mulig, jeg er ikke så erfaren i hw, men bare se om du finner en grafisk arbeidsstasjon basert på amd... Du vil nok ikke finne så veldig mange. Mulig det ikke er ytelse som gjør dette, men jeg har vanskelig for å se at man ikke hadde gått over til amd dersom dette var bedre til bruk innen grafisk arbeid.(ikke gjør dette til en amd vs intell tråd: jeg bare nevner dette som en observasjon).

Lenke til kommentar
Ytelsesforskjellen på programmer som er optiamlisert for diverse prosessorer tror jeg har lite å si. Dual Opteron vil uansett være bedre enn Intel.

Ikke nødvendigvis.

 

Jeg ville tatt meg en tur til forums.2cpu.com og www.hardforum.com hvis du vurderer dual-cpu. Der kan du finne mange gode tips og triks :)

Lenke til kommentar

Hei, jeg kjøpte en pc primært til videoredigering for to måneder siden og er kjempefornøyd. Her er oppsettet:

 

Pentium 4 3,4GHz boxed

ABIT AA8-3rd eye s775 915p vGuru hovedkort

2x OCZ 1024MB PC 3200 dual channel ram (dvs 4x512 MB brikker)

WD Raptor systemdisk

Seagate Lagringsdisk

Antec sonata kabinett

Viewsonic VP201B 20" flatskjerm

POV Geforce 6600GT PCIexpress skjermkort

Logitec trådles mus/tastatur

NEC DVD brenner ND-3500

 

Jeg redigerer filmer tatt opp med et vanlig Panasonic DV kamera med Adobe Premiere Pro 1.5 til hobbyformål. Dette systemet takler realtime redigering av alt du måtte ønske, det er fullstendig stabilt, har aldri opplevd noen problemer og encoding/eksport til ferdig produkt går overraskende fort.

 

Softwaremessig er jeg meget fornøyd med Adobe sine produkter (Premiere Pro, Encore, Photoshop) og de fungerer fantastisk sammen, men koster flesk.

 

Jeg er svært fornøyd med valg av skjerm, både hvordan den gjengir bilde og design/ergonomi. Til videoredigering bør du absolutt ikke velge mindre enn en 20", ettersom oppløsningen faller fra 1600x1200 til 1280x1024 i de fleste tilfeller. Du trenger all den skrivebordsplassen du kan få! Evt vurder et oppsett med to 19" skjermer eller Apples 20"/23" widescreen skjerm (endel dyrere).

 

Raptordisken er flott som systemdisk. Hvis det er snakk om mye film som skal taes opp blir det fort trangt om plassen da det bare er plass til ca 70GB. En time film tar ca 12GB. For min del blir det fort 10 timer med råopptak fra en lang reise. Dermed: kjøp en 400GB seagate lagringsdisk til å begynne med så kan du fylle på med flere senere. Evt vurder to stk i RAID oppsett så du får 800GB på dobbel hasighet. En ting er i alle fall sikkert: du får aldri nok lagringsplass!

 

Hovedkortet har 5.1 surround lyd hvis det trengs, dessuten integrert Gigabit LAN, firewire og flere USBporter enn du noen gang kommer til å trenger.

 

Kabinettet har firewire og usb i front.

 

Designmessig er alt i svart og pent å se på.

 

Du må ikke ha et så bra skjermkort som nevnt hvis PCen aldri skal brukes til spilling. Du kan spare kanskje 1000,- på det.

 

Digitalimpuls i Trondheim bygget PCen (uten software) ferdig til meg for 25000 inkl skjerm. Det var bedre totalpris enn jeg kunne finne på noen nettbutikk og service var meget bra.

Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke helt det du mente med skjermer og oppløsning. Det er forsåvidt klart at det er viktig med god skrivebordsplass. Men skal du ha større enn 19" skjermer (21") så er det ikke mange spesielt gode skjermer, dessuten koster de flesk.

 

Jeg valgte skjermkortet jeg gjorde grunnet Dual-DVI. Kjekt hvis det blir snakk om flere LCD skjermer. Noe som ikke er uaktuelt i mange videoredigeringløsninger. Men det er j bare å droppe de thvis det ikke er nødvendig.

 

Når man kjører RAID0 (som jeg regner med du mente) så får man ikke dobbel ytelse. Det som skjer er at man får dobbel så rask skrivehastighet, vel å merke i teorien.

Lenke til kommentar

19" skjermer *flatskjermer* (skulle ha spesifisert det) produseres stort sett slik at de har maks oppløsning på 1280x1024, mens hvis du går over til 20.1" skjermer og oppover øker oppløsningen til 1600x1200. Med høyere oppløsning får en plass til flere verktølinjer, større bilder, lenger timeline osv (mer plass på skrivebordet). Selv synes jeg også den økte dpien (1600/20" kontra 1280/19") gir et mye skarpere/finere bilde.

 

Hardware.no har testet tre gode 20" flatskjermer, en fra NEC, en fra EIZO og en fra Viewsonic. Jeg har den fra viewsonic og den koster "bare" 8000,- På CRT-siden har utviklingen pågått lenge og det finnes antakelig mange gode skjermer på 20"+

 

Personlig synes jeg det er mer behagelig å se på en LCD skjerm enn en CRT skjerm.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...