Gå til innhold

Optiske brytere


Anbefalte innlegg

Noen som kan si meg noe om hvordan/hva jeg trenger for å bygge en "optisk bryter" for av/på funksjoner... dere vet; brytere av den typen hvor du setter fingeren på en glassplate foran en sensor av en eller annen type og vips så slår apparatet seg på... har sett det på forskjellige stereoanlegg, og skal bygge noe slikt til pc'n min, men trenger litt veiledning; hvilke sensorer kan brukes, hvordan skal resten av kretsen se ut osv...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 3 uker senere...

DRiver og jobber med saken; tingen med disse bryterne er at de må ha 24V styrespenning for å fungere, så jeg må lodde til en ganske rå krets. For å løse dette problemet har jeg satt inn en 220->24V print-trafo og en hel del annet "snacks". Foran disse bryterne skal der sitte en sotet glassplate, denne har jeg fått skjært til og gode greier. Skal poste bilder etterhvert når ting blir ferdig, men jeg har dessverre ikke kamera så ting kan ta litt tid. :cool:

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Quote:


On 2001-09-28 23:06, DukerX skrev:

Har du fått dem inn i PC-en??

Var det noe sånn Kapasitive greier eller...?


(Så for meg at optiske kunne funke ganske bra det også....)



 

Kapasitive følere er vel for ikke-metalliske ting, og induktive for metalliske. Disse har en annen rekkevidde enn optiske følere/detektorer (mindre). Dermed slipper man at noe skrur seg på fordi man går forbi pc'n.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

leste i ei gammal elektrobok (fra <80-tallet) noe lignende.

 

ved å benytte en cmos chip, og noen kapasitorer og/eller noe sånt hekkan lagte de en av/på fingerføler.

 

så omtrent slik ut (| |) når du la fingeren oppå, leda svetta strøm og fylte opp kapasitoren (det var med andre ord en del av printet på kortet (kobberfolien)).

 

hvis du holdt fingeren der for lenge gikk systemet i høyfrekvent spinn (hva heter d nå igjen?)

 

de har boka på biblioteket (ei dansk bok)

Lenke til kommentar

Riktig.

De fra ELFA er riktignok både store og dyre (185 spenn per stykk er jo litt i overkant, spesiellt når jeg bruker tre av dem... men det største problemet er at de må ha 24V med styrespenning for å fungere, dette problemet løser jeg med en 12V > 24V printtrafo som jeg gjemmer inne i kabinettet. Legger deretter bryterne bak en sota glassplate så blir det bra, er ikke helt ferdig ennå dessverre...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...