Gå til innhold

Slette første partisjon uten å slette resten?


bomex

Anbefalte innlegg

Hei!

En kamerat av meg har en Maxtor 160 GB som virkelig har hengt seg. Jeg har tatt på meg å hjelpe ham... Harddisken klikker på alle mulige oppstartsvalg og klikker før windows-installasjonen eller reparasjonen begynner... Problemet mitt er at jeg må formatere C: før jeg kan tenke på å installere windows på nytt, og jeg må kun formatere C:, og ikke D: E: og F: da han har en del viktige filer der. I tillegg må det skje i DOS... Noen som har peiling på programmer som kan funke? MaxBlast3 (Maxtor's eget verktøy for formatering) funker, men der må jeg slette alle partisjonene for å få gjort noe... "Copy partition"-valget i MaxBlast har jeg prøvd, men det funket ikke på annet enn C: (noen viktige config-filer som jeg måtte ha tak i...)

Jeg har nok av harddisk-plass til å flytte alt som er av data på maxtoren til en tom harddisk, hvis det finnes programmer som kan gjøre det...

Håper noen kan hjelpe!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det kan hende at du må installere S-ATA driveren ved å trykke F6 når den boter opp fra cd'en.

 

Må det ja, men problemet er at pc'en starter på nytt før jeg kommer til partisjoneringsvalgene på installasjonen med XP-cden... Eneste som gjør at jeg kan se partisjonene er MaxBlast3, men der må jeg som sagt formatere HELE disken, og det vil jeg ikke før jeg har tatt backup...

Lenke til kommentar

Det finnes flere ting du kan gjøre med dette i dos.

 

Men først. er filsystemet fat (32) eller NTFS?

 

Dersom det er NTFS kan du jo tenke litt på delpart.exe som du finner på resource cden til nt 3.51 (eller søke etter den på google ;) )

 

Jeg har aldri brukt delpart eller andre dos disk verktøy til å KUN slette C partisjon. Så jeg aner ikke om det går bra.

 

Delpart er vel som fdisk, men den bryr seg ikke om filsystem. I fdisk kan du slette en og en partisjon, så jeg tror det kan gå.

 

Men, jeg ville testet på noe annet før du evt. prøvde det på den disken.

 

Vet ikke om jeg hjalp deg noe særlig, det var det jeg kom på i farten. :)

 

V

Lenke til kommentar
Et alternativ kan være å sette HDD i en annen maskin og ta backup av det du trenger for å så formatere hele disken.

Jepp, har prøvd, men når jeg starter med den ødelagte S-ATA'en klikker hele opplegget og maskina starter på nytt...

 

Men først. er filsystemet fat (32) eller NTFS?

Filsystemet er NTFS.

 

delpart eller fdisk? Er nærmest desperat, så jeg må prøve noe... Går det ikke så går det ikke, og da kan jeg vel sannsynligvis bare kjøre MaxBlast-formatering før XP-install uten å tenke mer på dataene han skulle hatt...? (lang og vankelig setning...) Det jeg mener: delpart eller fdisk greier vel ikke å ødelegge harddisken så den blir ubrukelig...?

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke det. Men du kan ikke bruke FDISK på NTFS part. Som sagt, var det meg ville jeg testkjørt det på noe annet først. (dersom du har muligheten)

 

Delpart er forresten et ferktøy som du må kjøre fra command prompt. Vær forsiktig, det er et lite verktøy, men faktisk ganske kraftig.

 

Edit: Sitter vel med en magefølelse på at delpart ikke kommer til å funke for deg. Delpart på en sata....hmmm

 

Jeg må teste først på sata disk jeg har liggende.

 

V

Endret av vetle
Lenke til kommentar
Det kan hende at du må installere S-ATA driveren ved å trykke F6 når den boter opp fra cd'en.

 

Må det ja, men problemet er at pc'en starter på nytt før jeg kommer til partisjoneringsvalgene på installasjonen med XP-cden... Eneste som gjør at jeg kan se partisjonene er MaxBlast3, men der må jeg som sagt formatere HELE disken, og det vil jeg ikke før jeg har tatt backup...

Du skal jo trykke F6 når det står "Trykk F6 for å legge inn SCSI drivere eller noe sånt", altså leeeeeeenge før du kommer til partisjonsvalgene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...