Gå til innhold

rebooter automatisk 2-5 minutter etter oppstart

krokodilla5

Anbefalte innlegg

"lineup":

hovedkort: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=302581&cks=PRL

cpu: http://www.databutikken.com/no/default.php...=P4S478P533-24R

kjøler: http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?ARTNR=MISTBS1

minne: 2 x 256ddrdimm pc2700

det som skjer er at pcen rebooter etter 2-6 minutter etter jeg har startet den opp.

dette problemet startet da jeg begynte å spille litt, men jeg hadde ikke installert noe, bare begynte å spille spill som jeg har hatt lenge og har spillt før, men da har ikke problemet oppstått.

ting jeg har prøvd:

åpne kabinettet

resette bios/cmos

Videoannonse
Annonse

nå gikk jeg ned og testa å starte den, men nå kom det opp sånn sikkerhetsmodus opplegg, jeg prøvde alle alternativene, men på hver eneste rebooter maskinen 5 sekunder etter jeg trykte enter.

skjermkort: sapphire radeon 9600 128mb

strømforsyning: har ingen anelse, fulgte med et standar kabinett med 5 hdplasser 4 cdromplasser og 2 fdplasser. den burde jo kunne takle 1 cdrom og 1 hd da? har 2 helt vanlig 80mm vifter også.

Symptomet er jo veldig typisk for dårlig kjøling. Prøv å boote noe annet, f.eks Windows installasjonsprogrammet. Hvis det også rebooter så er det ingen tvil om at det er et hardware problem. Hvis det bare er i Windows så kan man jo mistenke software.

Det enkleste for å sjekke om CPU blir for varm er :

- Boot med kald PC

- Gå inn i BIOS

- Velg BIOS meny for å monitorere CPU temperatur (ikke alle HK har dette)

- Følg med på temperaturen

Hvis temperaturen begynner å bli høy (60-80 grader) og så rebooter PC, ja da kan en regne med at det er dårlig festet CPU kjøler.

ok nokk om at pcen restarter, men nå har jeg et nytt problem:

da jeg skrudde på pcen imorres, kom det en "sirenelyd" altså 2 forskjellige bip som kommer annahver gang, hele tiden (pip bip pip bip piposv). jeg har sjekka om cpukjølere står riktig det gjør den jo, men den kan jo stå i 2 forskjellig retninger? rammen står i helt vanlig. kan ikke skjønne hva som er galt...

ok nokk om at pcen restarter, men nå har jeg et nytt problem:

da jeg skrudde på pcen imorres, kom det en "sirenelyd" altså 2 forskjellige bip som kommer annahver gang, hele tiden (pip bip pip bip piposv). jeg har sjekka om cpukjølere står riktig det gjør den jo, men den kan jo stå i 2 forskjellig retninger? rammen står i helt vanlig. kan ikke skjønne hva som er galt...

Har du forsøkt det som Viper5 og jeg tidligere har tipset om ?

1 - Jeg sjekket manualen din, og ditt HK har BIOS-meny for å sjekke CPU temperatur.

Et annet triks er å ta på CPU-kjøler noen minutter etter boot. Den skal ihvertfall bli lunken, noe som indikerer at CPU overfører varme til kjøleren (hvis ikke er kjøleren ihvertfall feilmontert).

2 - Et annet forsøk : Gjør som Viper5 sier, slik at bare HK, CPU med kjøler, RAM og skjermkort er montert. Reset deretter BIOS. Reboot. hva skjer ?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...