Gå til innhold

Kommunisme vs. Nazisme


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

dessossop skrev:

Har lite tru på at miljøet er blit noko bedre i øst etter at muren falt. Men at det er mykje gale der tviler eg ikkje på.

 

Forurensningen har falt, særlig i Øst-Tyskland, men det skyldes like mye at mye industri har måttet stenge som følge av dyptgripende, økonomiske kriser, som noe annet. Går vi lenger øst, til Russland, er den største forskjellen fra da til nå at man i det minste har fått en (svak...) miljøbevegelse på plass. Forøvrig har Russland hverken fått på plass særlig til hverken privat eiendomsrett eller demokrati. Slikt tar et par generasjoner. 50 år...?

Lenke til kommentar
Vist eg kjøper meg eit lite styke av havet vil eg tjene mykje den tiden eg fisker som ein galning på mitt område. Vist vi seier at Norske havet blir delt opp melom 4 eiger vil den eine av eigerene kunne fiske ekstreme mengder med fisk på sitt område, mens resten sitter igjen med havområde det etter ein stund ikkje finest fisk i.

Du vil tjene mye i en kort periode, ja, men du vil kunne tjene mer om du bevarer ressursene over tid. Dersom du tror det er fare for at alle skal fiske opp all fisken i løpet av kort tid, kan du jo bare kjøpe deg en egen del av havet, for så å vente til de andre har fisket opp all fisken på sine områder. Da vil prisen på fisk øke, og du kan tjene gode penger.

 

Det at den største økningen i moderne tid var fra 1910 til 40 er sant, men ein har neste hatt like høg økning 75 til 00. Poenget kjem mykje sterkere fram vist ein ser på graf over siste 1000 åra. Den viser at siden den industriele revolusjonen tokk til har tempraturen på jorden økt med ca 1 grad. Det har vert tempratur svingniner innen dette 1000 året og, men ikkje på langt ner så store som det har vert siste 150 åra.

Tull. Det har vært meget store temperaturøkning blant annet på 900- til 1100-tallet, på 1600-tallet og igjen på 1900-tallet. Fortsatt er dagens temperaturer langt lavere enn de var på 1100-tallet.

 

Det at temperaturene er lavere no enn dei var rundt 1100-1200 er tull. Jorden er omtrent ein halv grad varmere no enn den var då.

Det er ikke tull. Ifølge IPCCs egne tall, var temperaturen nærmere en halv grad høyere rundt 1100-1200.

 

Vist ein ser på graffer som går enda lenger bak vil ein og sjå at det hgar vert ein ekstrem tempratur forsjel siste 150 åra.

Ikke hvis man sammenlikner med andre perioder. Det var for eksempel en tilsvarende nedgang i temperatur som økningen de siste 150 år mellom 1500 og 1550 – det vil si en tilsvarende endring på tre ganger så kort tid. Mellom 1650 og 1700 skjedde en tilsvarende oppgang. Endringene de siste 150 årene er med andre ord ikke på noen måte enestående.

 

Eg vil sei det er eit problem å måtte betale penger til ein facist for å kunne nyte naturen.

Fascist? :dontgetit:

 

Spesielt når han ikkje har noko rett på området i det heile tatt.

Det kan han opparbeide seg.

 

Og korleis opparbeider ein seg eiendomsrett til eit slikt område?

Ved å blande sitt arbeid med det.

 

Du er bare facist

Nei.

Lenke til kommentar
Du vil tjene mye i en kort periode, ja, men du vil kunne tjene mer om du bevarer ressursene over tid. Dersom du tror det er fare for at alle skal fiske opp all fisken i løpet av kort tid, kan du jo bare kjøpe deg en egen del av havet, for så å vente til de andre har fisket opp all fisken på sine områder. Da vil prisen på fisk øke, og du kan tjene gode penger.

 

har du prøvd å fiske i vasken? tjener du gode penger på det?

Og er det bra for samfunnet at ein har svært billig fisk ein periode før prisene skyter i været slik at ingen har råd til å kjøpe?

 

Tull. Det har vært meget store temperaturøkning blant annet på 900- til 1100-tallet, på 1600-tallet og igjen på 1900-tallet. Fortsatt er dagens temperaturer langt lavere enn de var på 1100-tallet.

 

Det er rett og slett ikkje sant. Tempraturen er i dag høgere enn den har vert noken gang før i dette tusen året. Tempraturen vil og kunne øke fra alt til 2 til 7 grader fram til 2100. Alt etter kor store co2 mengder vi slepper ut.

 

Ved å blande sitt arbeid med det.

 

blande sitt arbeid med det? kva vil det egentlig sei?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...