Gå til innhold

Høyere oppløsning på dv?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

720x576 er DV-PAL ja. Ellers regnes normal SD PAL oppløsning som 768x576 men fordi bildepunktene i DV ikke er kvadratiske blir det litt mindre bredde. Det skal uansett et godt øye til for å kunne se forskjell på dette på et normal TV-aparat. Større oppløsninger er jo strengt tatt ikke nødvendig så sant man ikke ønsker å distribuere filmene i et eller annet HD-medium.

 

HD er jo forøvrig akkurat i ferd med å gjøre sitt inntog hos oss vanlige dødlige med det nye HDV-formatet...

Lenke til kommentar

Interessant at prisene er på vei ned i alle fall... savner høyere oppløsning på TV enn den vi har i dag. Nå mangler det bare at TV kanalene oppgraderer utstyret, så vil flere kjøpe TV'er som støtter formatet, og det vil bli billigere. Håper kanalene begynner å tenke på det, når de har oppgradert utstyret sitt til 100% widescreen, noe de driver med i disse dager.

Lenke til kommentar

Einaste som er synd med HDV er at det er enno meir komprimera enn DV.

Korleis skal det gå med oss som likar fargekeying? :(

 

Men det er jo litt tøft med 720p, - eller 1080i om ein vil ha større oppløysning,

og ikkje progressive bilder. - Eg trur eg vil helst ta opp med progressive bilder,

det er så myykje lettare i etterarbeidet. Men kan jo kanskje bare ta opp i

1080i og kaste kvar andre field. -- Får mindre kvalitet enn 720p, men då har

man óg max oppløysning på HDTV-er :)

Lenke til kommentar

Har ikke sett HDV bilder eller lest om komprimeringen ennå. Er du sikker på at det er mer komprimert? Så vidt jeg har kunnet lese er det faktisk den nøyaktig samme komprimeringen men at tapen spinner enda raskere slik at signalet låses på enda færre microns enn DV. Dette vil bety en større fare for drop-outs men bildekvaliteten burde være upåklagelig. (Og fra de ryktene jeg har hørt er visst bra HDV sensasjonelt bra!)

 

Forøvrig er SD 768x576 (standard PAL) ikke 720x576 som er DV-oppløsningen. (rektangulære piksler).

Lenke til kommentar
Men kan jo kanskje bare ta opp i 1080i og kaste kvar andre field. -- Får mindre kvalitet enn 720p, men då har man óg max oppløysning på HDTV-er :)

Det finnes jo en del glupe programvareløsninger som faktisk lager progressiv-scan av interlaced bilde uten å miste oppløsning per i dag. Et program som DV Film gir faktisk oppsiktsvekkende gode resultater med DV i dag (anbefalles) og det vil helt sikkert dukke opp lignende løsninger for HDV....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...