Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

finner ikke de andre pcene i hjemme nettverk!hjelp


Anbefalte innlegg

hei nå har det seg sånn at jeg skulle til og begynne med fildeling i mitt lokale nettverk! jeg har tidligere brukt det til internett surfing men har lyst å benytte meg av muligheten til fildeling begge maskinene er windows xp! jeg har kjørt veiviser på begge, skrudd av innebygget brann mur på begge men alikavell finner de ikke hverandre! de er koblet sammen igjenom en switch

Endret av kake_fredrik
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
hei nå har det seg sånn at jeg skulle til og begynne med fildeling i mitt lokale nettverk! jeg har tidligere brukt det til internett surfing men har lyst å benytte meg av muligheten til fildeling begge maskinene er windows xp! jeg har kjørt veiviser på begge, skrudd av innebygget brann mur på begge men alikavell finner de ikke hverandre! de er koblet sammen igjenom en switch

glemte en ting: jeg kan ikke sette faste ip-adr p.g.a da funker ikke nettet tele2 har dchp:(

Lenke til kommentar

Det virker som at pcene ikke er i samme arbeidsgruppe.

I windows XP, skjekker du det ved å gå på systemegenskapene (høyreklikk på "min datamasin" --> så trykke på egenskaper. Deretter trykke på datanaskinnavn-tabben, også trykke på "Endre.." knappen.)

 

Det kan også gjøres på en annen måte, og dette er vell den enkleste måten å gjøre det på. La oss si at du har PC1 og PC2. Hvis PC1 skal få tilgang til de delte filene på PC2 så må du vite ipadressa på PC2. Dette gjøres i windows XP slik (dette skal gjøres på PC2):

Start -> kjør
skriv "cmd", trykk OK
skriv "ipconfig", og trykk enter.

Når du har denne IP-adressa, må du tilbake på PC1.

Gå på start -> kjør
skriv "\\XXX.XXX.XXX.XXX", og trykk ok. Du må selvfølgelig bytte ut X-ene med PC2s IP-addresse. 

 

 

Hvis det ennå ikke fungerer, kan det være at firewallen blokkerer for tilkoblingen.

Endret av MrPingu
Lenke til kommentar
Det virker som at pcene ikke er i samme arbeidsgruppe.

I windows XP, skjekker du det ved å gå på systemegenskapene (høyreklikk på "min datamasin" --> så trykke på egenskaper. Deretter trykke på datanaskinnavn-tabben, også trykke på "Endre.." knappen.)

 

Det kan også gjøres på en annen måte, og dette er vell den enkleste måten å gjøre det på. La oss si at du har PC1 og PC2. Hvis PC1 skal få tilgang til de delte filene på PC2 så må du vite ipadressa på PC2. Dette gjøres i windows XP slik (dette skal gjøres på PC2):

Start -> kjør
skriv "cmd", trykk OK
skriv "ipconfig", og trykk enter.

Når du har denne IP-adressa, må du tilbake på PC1.

Gå på start -> kjør
skriv "\\XXX.XXX.XXX.XXX", og trykk ok. Du må selvfølgelig bytte ut X-ene med PC2s IP-addresse. 

 

 

Hvis det ennå ikke fungerer, kan det være at firewallen blokkerer for tilkoblingen.

de er i samme arbeids guppe, funka ikke det med ipen :no: tror det er p.g.a jeg får alle ipadressene fra tele2! modemet har jo innebygget router

Lenke til kommentar

Synes det er rart at det ikke er funnet noen løsning på dette enda. Saken går igjen på mange forum. Har sett at det er mange med dell-maskiner som har problemer med å finne de andre pcene i et hjemmenettverk. Kan nevne at jeg har 3 maskiner, hvorav 2 med win xp sp2 og 1 med win 98se. Den ene er en dell, og det er den som er problemet. Ingen kan se filer på dell-maskinen. Dell kan se mapper på de 2 andre. De andre 2, (xp sp2 og win 98se) kommuniserer begge veier.

Lenke til kommentar
Synes det er rart at det ikke er funnet noen løsning på dette enda. Saken går igjen på mange forum. Har sett at det er mange med dell-maskiner som har problemer med å finne de andre pcene i et hjemmenettverk. Kan nevne at jeg har 3 maskiner, hvorav 2 med win xp sp2 og 1 med win 98se. Den ene er en dell, og det er den som er problemet. Ingen kan se filer på dell-maskinen. Dell kan se mapper på de 2 andre. De andre 2, (xp sp2 og win 98se) kommuniserer begge veier.

hmm nei det er ikke dell! begge er sp2, ja helt enig rart ikke noen har funnet løsning på dette enda :cry: hva kan jeg gjøre da? den pcen jeg skriver fra nå finner altid pcere på lan å pcene den finner de andre pcene men denne gangen går det tydligvis ikke :no: hva skal jeg gjøre?

Lenke til kommentar

Er løsningen så enkel som at du har "glemt" å dele ut mappene du har tenkt å dele ? Da får en problemer som du beskriver.

 

Jeg ser ofte at brukere har flere brannmurer installert. 3.parts brannmuren må deaktiveres/åpnes for IP-adresser, mens XP sin brannmur må åpnes for "fil- og printerdeling" i control panel.

 

Du må ALDRI kjøre en PC på internett uten brannmur.

 

Mvh

Kjetil

Lenke til kommentar
Hei

 

Du kan ikke sette opp et lokalnettverk hvis alle maskinene har "offisiell" IP adresse fra Tele2. For å få til dette må du ha en router som holder den offisielle adresse og som deler ut interne IP adresser til alle maskinene på nettverket.

 

Alexander

Det stemmer ikke helt. Jeg hadde nettverk mellom 3 pc'er da jeg hadde bluecom (samme opplegg som tele2). Men problemet mitt var at pc'ene ikke så hverandre. Problemet med fildeling løste jeg ved å sette opp en ftp server. Da gikk det fint å flytte filer over fra den ene pc'en til den andre. Ellers fungerte alt, som f.eks spilling.

Lenke til kommentar

et annet problem kan vere, som skjedde her ivertfall, er vist maskinen har flere

enn ett nettverkskort, og maskinen skal absolutt ha fildelingen på det kortet som

ikke er i bruk. Måtte ivertfall bytte kort her for å få det til å funke en gang,

Er jo "ofte" man har nettverksort intregert i hk, og har et "bedre" utenom man

vil bruke, men windows vil muligens absolutt bruke det som er intregert i hk.

Det er sikkert muligt å disable dette på en måte oxo, men ville bare si ifra i tilfelle

det er dette som kan vere problemet ditt...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...