Gå til innhold

valg av kort til sliten pc


Nimda

Anbefalte innlegg

Jeg har en pc med PIII 550 Mhz, 256 MB SDRam og et Elsa Erasor III Pro kort (den bruker en pro utgave av tnt2). Jeg lurte på om hvor bra kort jeg kan ha for å få maks ut av PC-en min. Hørt at cpu blir en flaskehals hvis jeg kjøper feks. et kort med geforce 4 ti600. Noen rimelige forslag? Snuser på no sånt geforce 2 mx400 men kjøper noe bedre hvis det hjelper mye i forhold til pris. Hovedsakelig skal kortet brukes til å gi meg mer fps i cs.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du vil alltid få mer FPS jo bedre kort du kjøper.

 

Kjøper du et GF2mx får du f.eks. 30fps, men et ti4600 gir kanskje 50-60fps.

 

Vil kanskje tro at et Geforce 3 Ti200 er et veldig bra valg, du får det til ca. 1200,-, og det gir ikke så mye dårligere ytelse med din CPU enn et ti4600 til over 4000 kroner.

 

Uansett, kjøp ikke et GF2mx! Det kortet er en ren møkkahaug.

 

Hvis du skal ha en møkkahaug, kjøp et GF4 mx, det gir ca. dobbelt så mye ytelse for bare noen få hundre kroner mer.

 

Men ikke kjøp et GF4 mx!

 

Enten et nyere GF2 pro eller ti kort, eller GF3.

 

Hvis du vil ha bedre 2d og flerskjermsmulighet, gå for et Matrox eller evt. ATI kort.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-05-25 20:04, Jakob skrev:

Du vil alltid få mer FPS jo bedre kort du kjøper.


Kjøper du et GF2mx får du f.eks. 30fps, men et ti4600 gir kanskje 50-60fps.


Vil kanskje tro at et Geforce 3 Ti200 er et veldig bra valg, du får det til ca. 1200,-, og det gir ikke så mye dårligere ytelse med din CPU enn et ti4600 til over 4000 kroner.


Uansett, kjøp ikke et GF2mx! Det kortet er en ren møkkahaug.


Hvis du skal ha en møkkahaug, kjøp et GF4 mx, det gir ca. dobbelt så mye ytelse for bare noen få hundre kroner mer.


Men ikke kjøp et GF4 mx!


Enten et nyere GF2 pro eller ti kort, eller GF3.


Hvis du vil ha bedre 2d og flerskjermsmulighet, gå for et Matrox eller evt. ATI kort.



 

 

Sier meg helt enig :grin:

Gå får ett ASUS V8200T2 Pure GeForce3 Ti200 64Mb DDR

Til 1154 på http://www.itbutikken.dk/default.asp?land=47&sprog=47

Billig for ett Geforce 3 kort og Asus er jo ett bra merke :grin:

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-05-25 19:28, Nimda skrev:

Jeg har en pc med PIII 550 Mhz, 256 MB SDRam og et Elsa Erasor III Pro kort (den bruker en pro utgave av tnt2). Jeg lurte på om hvor bra kort jeg kan ha for å få maks ut av PC-en min. Hørt at cpu blir en flaskehals hvis jeg kjøper feks. et kort med geforce 4 ti600. Noen rimelige forslag? Snuser på no sånt geforce 2 mx400 men kjøper noe bedre hvis det hjelper mye i forhold til pris. Hovedsakelig skal kortet brukes til å gi meg mer fps i cs.



Jeg hadde en maskin med omtrent samme specs som din, P3 500, 512MB SDRam, vodoo 3 skjermkort.

 

Tenkte jeg måtte oppgradere og fikk tak i to skjermkort, et Geforce 2 MX400 og et Geforce 2 Ultra. En skulle tro at Ultra-kortet ville være i en klasse for seg, men de gav omtrent samme resultater i de benchmarktestene jeg kjørte. I spill foretrakk jeg faktisk MX-kortet!

 

Cpu-en var min og er din flaskehals. Tror ikke du vil merke store forskjeller på et GF ti200 kontra et GF MX400 på din maskin. Til det er CPU-en for svak. Hadde du hatt en maskin på 1 GHz++, hadde selvfølgelig GF ti200 vært et suverent førstevalg.

 

Et MX-400 kort kan du også plukke opp for under halve prisen. Ta en tur innom QXL, er du heldig kan du gjøre et skikkelig varp :smile: Husk å kjøpe GF 2 MX-400, ikke MX-200. Lykke til!

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-05-25 21:38, *Madnesst skrev:


En skulle tro at Ultra-kortet ville være i en klasse for seg, men de gav omtrent samme resultater i de benchmarktestene jeg kjørte. I spill foretrakk jeg faktisk MX-kortet!



 

:eek:

 

Et raskere kort vil ikke nødvendigvis gi fler bilder/sek, men du vil kunne spille i høyere oppløsning. Ikke kjøp GF2MX, men legg ut noen hundrelapper ekstra er mitt råd.

Lenke til kommentar

Ja legg ut noen hundrelapper ekstra og få deg GeForce 3 TI 200 , ja får da kan du eventuelt oppgradere prosessor senere og få ett skikkelig kick :smile:

Ja får om ett år eller 2 så får du kjøpt deg en billig brukt P3 (800+ ?) på qxl for slikk og ikkeno :grin:

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-05-25 20:04, Jakob skrev:

Du vil alltid få mer FPS jo bedre kort du kjøper.


Medfører ikke riktighet. Det avhenger av flere faktorer, som f.eks. hvilken oppløsning og spill som benyttes og maskinen forøvrig. I 640x480 Q3A er f.eks. typisk et GF3 Ti200 like raskt som et GF4 Ti4600. Grunn: Spillet/applikasjonen blir "CPU-limited". Mao blir proessoren flaskehalsen i systemet. Jo svakere CPU man har, jo større sjanse er det for at CPU-en blir flaskehalsen og dermed at skjermkortet spiller en mindre rolle for ytelsen. Jo høyere oppløsning man benytter og mer detaljer man skrur på i spill, jo mindre sjanse er det for at CPU-en blir flaskehalsen.

 

Et GF2 MX400 er neppe særlig mye raskere enn TNT2 Pro, så å "oppgradere" til et slikt kort er vel rimelig uaktuelt.

 

Er enig med de som sier at GF3 Ti200 fremstår som et svært godt kjøp. Disse kan nå plukkes opp for ned mot omkring 1200 kr. Antar du er ute etter bedre spillytelse, og da er Matrox (som noen nevnte) rimelig utelukket.

 

Gå for GeForce3 Ti200! :smile:

Lenke til kommentar

Gainward AGP GeForce4 Ti4200 64MB DDR Ultra/650TV/DVI", Retail koster fattige 1859,-kr hos PC-Utstyr.no, det sikler jeg etter! Arkitekturen på kjernen er lik hos GF4Ti kort, bare forskjell i klokkehastighet. Det er altså ikke noe møkkakort som er strippet for the goodies!

 

128MB versjonen av SAMME kortet, også fra Gainward, koster faktisk hele 2544,-kr. Men kortet er heelt likt ellers. Begge kortene har alle funksjonene som Ti4400 og Ti4600 har, Video-in/Video-out, DVI, nView.. SIKLE. Hadde vært sinnsykt rått om Ti4200 korta hadde vist jeg å være overklokkere alla' GF3Ti200 :grin:

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-05-26 16:18, mFaFa skrev:

Gainward AGP GeForce4 Ti4200 64MB DDR Ultra/650TV/DVI", Retail koster fattige 1859,-kr hos PC-Utstyr.no, det sikler jeg etter! Arkitekturen på kjernen er lik hos GF4Ti kort, bare forskjell i klokkehastighet. Det er altså ikke noe møkkakort som er strippet for the goodies!


128MB versjonen av SAMME kortet, også fra Gainward, koster faktisk hele 2544,-kr. Men kortet er heelt likt ellers. Begge kortene har alle funksjonene som Ti4400 og Ti4600 har, Video-in/Video-out, DVI, nView.. SIKLE. Hadde vært sinnsykt rått om Ti4200 korta hadde vist jeg å være overklokkere alla' GF3Ti200
:grin:


 

GF4 ti4200 fra gainward har ikke video-inn.

 

Dessuten får jeg jo mitt Gw 128mb til 560/330.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-05-26 16:25, Jakob skrev:

GF4 ti4200 fra gainward har ikke video-inn.

Dessuten får jeg jo mitt Gw 128mb til 560/330.


 

Aha, det er altså forskjellen på TV/XP korta. Prøvde å få svar på dette tidligere i dag på IRC. Gainward GF4 Ti4200 64MB DDR Ultra/650TV/DVI er uansett vanvittig billig. Eneste forskjellen på det kortet og ditt kort, Jakob, er vel TV-inngangen? Men i følge THG kommer muligens 64MB versjonen med bedre minne! :grin: I beste fall blir det vel 3.6ns (555mhz), men er mer realistisk med 3.8ns (526mhz). De vanlige Ti4200 128MB er 4.0ns (500mhz). Disse klokkehastighetene er hva minnet SKAL takle. 128MB kortet til Jakob er jo overklokket til 550mhz..

Lenke til kommentar
Quote:


Den 2002-05-26 18:35, Nimda skrev:

Så hvis jeg har tolket dette riktig er det sånn: Bytte av skjermkort gir ikke så mye mer fps i cs, men da slipper jeg å bruke direct3d 800x600, right?



har du ikke en kammerat du kunne lånt et bedre skjermkort av så kunne du testet om du får mer fps i cs,da tenker eg på Gf4 ti4200/4600 eller et Gf3 200/500.
Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-05-26 18:35, Nimda skrev:

Så hvis jeg har tolket dette riktig er det sånn: Bytte av skjermkort gir ikke så mye mer fps i cs, men da slipper jeg å bruke direct3d 800x600, right?



 

Jeg fikk konstant 99 fps i 1280 (OpenGL) med Athlon 900 og GF2 GTS. Men skal ikke garantere for hva du får.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...