Gå til innhold

Gi din kommentar til spillet mitt


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Lurer på om dette kan bli et brukbart spill viss jeg forsetter med det.

Seriøse kommentarer takk.

Spillet ligner litt på super-mario :blush: - vell, ikke mannen

Det kommer an på hvilke metoder du bruker for å definere objekter på brettene. Hvis du legger ut kildekoden så blir det enklere for andre å se hvordan du gjør det, og dermed er det enklere å si noe om det er lurt å fortsette på den måten du har gjort det til nå.

Lenke til kommentar

hmmmm.... kan minne litt om det gamle 64/amiga-spillet Manic Miner.

 

Er vel litt uenig med noen av de andre her. Det er fullt mulig å gi en kommentar på videre utvikling av spill uten å måtte vite noe særlig om koden. Betinger jo selvfølgelig at du er ute etter innspill på spillidé og ikke trenger kodeteknisk hjelp til å komme videre.

 

 

 

Så under forutsetning om det er innspill til spillidé for din nåværende spillmotor som er av interesse har jeg noen få kommentarer:

 

 

1) Finn mål og mening for spillet. Hva skal spilleren utføre? Hvor ligger vanskelighetsgraden.

 

Eks. La målet være at mannen skal plukke opp små pakker. Noen pakker kan inneholde noe som endrer måten figuren oppfører seg på (hastighet, hvor høyt han hopper, hvor fort han detter ned, kan fly, spretter hvis han treffer vegger... osv). Alt går på tid. Ikke noe av dette bør være spesielt vanskelig å få til med utgangspunkt i hva du har fått til så langt.

 

For hvert nytt brett øker vanskelighetsgrad. Vanskelighetsgrad kan økes ved utforming av brett, antall pakker osv.

 

 

2) Normalfarten på figuren må ned. La figuren bevege seg litt saktere enn han gjør nå. Hvis han plukker opp f.eks en speed-pack, kan han bevege seg kjappere i noen sekunder eller så. Eksperimenter med hoppene. Figuren kan gjerne ha mulighet til å utføre litt mere spenstige hopp.

 

3) Lag gjerne en form for animasjon på figuren.

 

4) Du kan gjerne putte på noen teksturer. Hvis du ikke er så flink til å bygge grafikk, kan du i første omgang hente ferdiglagde teksturer ved å gjøre et image-søk på google.

 

 

Tror ikke du skal regne med at du greier å lage et spill du kan selge til noen med det første, men det er mye å lære fra et slikt prosjekt. Dessuten er det ganske kult å ha et selvlaget spill under beltet som up-n-going vb-programmerer.

Lenke til kommentar

Selve spilleideen har potesialet, men koden er derimot mindre lovende. Ettersom jeg har hjulpet denne personen endel med spillet, kan jeg avsløre at det er blitt benyttet kontroller, da shapes og images, for å skape levelen. Men, selv om dette gjør det svært mye vanskeligere å få alt beskrevet i filer (noe de aller fleste spill gjør), er det dog en god start for en ”nybegynner”. Man kan ikke ta i bruk DirectX og/eller API etter noen uker med programmering, slik at hva han faktisk har prestert er meget imponerende.

 

Når det gjelder spillet er jeg enig med de fleste her: sett ned farten på hovedfiguren! Jeg tror du bør gjøre dette ved å endre de første linjene i Timer2_Timer til følgende:

 

If GetKeyState(vbKeyLeft) And &HF0000000 Then
   HSpeed = -30
End If

If GetKeyState(vbKeyRight) And &HF0000000 Then
   HSpeed = 30
End If

 

Dessuten kan du godt fjerne denne linjen:

 

Me.Caption = Speed

 

Spillerene trenger ikke vite noe om nedslagsfarten; den får de jo se i praksis.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...