Gå til innhold

Maxtor OneTouch "Gone bad"


Dator

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg kjøpte en Maxtor OneTouch 200GB (USB 1.1 og 2.0) sist torsdag etter en uke med moderat aktivitet har den nå allerede sagt takk for seg.

 

Når jeg skrur på disken kommer en pipe lyd som etter noen sekunder blir supplert med en "clunck, clunck, clunck" lyd (trolig fra en søkearm).

 

Problemet er at jeg gjerne skulle reddet noe data fra disken, er det noen som har et forslag eller tips om hva som kan være feil hadde jeg satt stor pris på tilbakemelding på denne tråden eller på pm.

 

Takk for oppmeksomheten :)

 

Lars

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er bare dessverre å glemme dataene på disken, send disken tilbake der du kjøpte den, og få en ny gjennom garantien. Opplevde akkurat det samme på en Maxtor OneTouch 300GB jeg hadde, og jeg prøvde alt jeg fant tips om på internett: Ta ut disken av kabinettet og kople den direkte til en IDE-kontroller, sette den i fryseboksen osv. Ingen av dette hjalp, alt jeg oppnådde var å bryte garantien :(

Lenke til kommentar

Samme har skjedd her, har første generasjon Maxtor OneTouch ! Får akkurat samme lydene som deg, skrivehodet som går beserk, 160 gig med data tapt.. Dette skjer som oftes når disken er tilnærmet full.. Jeg var dum og ikke sendte inn disken første gang dette skjedde, så fikk desverre ikke noe på garantien, har mistet data ca 4 gang nå på 1 1/2 år..Søk litt på nettet om denne disken, samme problem over hele linja, aldri mer maxtor for meg !

Lenke til kommentar
Det er bare dessverre å glemme dataene på disken

Snakk med www.authentec.no - om du hadde viktige data på disken (f.eks. personlige bilder osv), kan det anbefales å rekonstruere disken hos dem. De er ikke på langt nær så dyre som f.eks. IBAS, ligger på fra 2.500-5000 for rekonstruksjon "i 90% av tilfellene", som de sier. IBAS tar over 10k bare for å titte på disken...

Lenke til kommentar
sette den i fryseboksen osv.

Og tanken bak den teorien var?

Det gikk visst et rykte på nettet om at hvis man kjølte ned disken til frysepunktet, ville metallet som utgjorde diskplatene endre egenskaper slik at man midlertidig kunne få hentet ut data.

 

Men dette var jo bare tull og vås fra ende til annen :nei:

 

akerb: Har ikke hørt om Authentec, det var IBAS jeg siktet til da jeg sa at man kunne glemme dataene på disken. Må ta og sjekke dem opp, i tilfelle min 2. Maxtor OneTouch (hadde 2 stk på 300GB) slår seg vrang...

Lenke til kommentar

Har en ekstern WD 200gb på jobb og den har nice ytelse. Pen å se på er den også og er innpakket i et noen lunde fornuftig alu-kabinett (klart, ikke så pent og støtsikkert som laccie, men). Har veldig god erfaring med WDdisker, så jeg ser ikke grunnen til at eksterndiskene skal være noe dårligere.

Lenke til kommentar

min WD 160GB disk (ikke ekstern) tok kvelden idag, (bare ca 2 måneder siden jeg kjøpte den ) fikk melding om korrupte filer og tok chkdsk test, men da jeg boota (valgte fix bad sectors eller hva det er og da må man boote for at den skal ordne det) var disken borte fra min datamaskin og vistes som 'free space' i dsk manager :cry: 120gig med diverse :( :( prøver desperat å få recovera det, noen som har noen tips \ råd ? den har ntfs.

Endret av 2mass
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...