Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bytte av motor på Golf 3?


hamrek

Anbefalte innlegg

Jeg har en Golf 3 1,8 GL og jeg har funnet ut at den motoren som står i bilen nå er sliten. Jeg vurderer derfor å bytte til en større motor, siden jeg da får en mer holdbar og kraftigere motor. :roll:

 

Den motoren jeg hadde tenkt meg da var Golf GTI motoren som vel er på 2,0 liter, er den ikke?

 

Jeg har ikke så god peiling på dette så jeg lurte på hva det eventuelt vil koste for en slik motor, ny og brukt, eller renovert.

 

Jeg tar også gjerne imot råd fra dere på om dette er en god investering og om dette er noe dere ville ha gjort selv?

 

På forhånd takk! :thumbup:

Endret av hamrek
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, jeg har bytta motor i en golf 2 fra 1,6 forgasser til 1,8 16v. Det er en del arbeid, det meste må byttes, bremser, understell osv. Itilleg koster det mer enn å selge bilen og kjøpe en som er gti, men så lærer man utrolig mye av å bygge om bilen. Få taki en delebil hvis du skal bygge, så har du alt du trenger for å få det godkjent. En motor koster alt fra 2000-3000 og oppover, kommer anpå standen til motoren, hva som følger med osv, ikke noe fasit svar. Er to utgaver av gti motor til golf 3, begge er 2,0l, den ene med 115hk(8v) og en med 150(16v). 16v er den som går best, 8v er ganske slapp har jeg hørt.

Lenke til kommentar

Som Trra sier, så er det mer nok mer lønnsomt å bytte bil! Skal du få godkjent dette, må du bygge om mye! Motor, en del ledningsnett, bremser (1.8 90hk har tromler bak vel? mens gti'ne har skiver) Er mye jobb og dyrt! GTI'ne ligger ikke så høyt i pris heller! -Så ville heller satset på det!

 

event. kan du overhale motoren din, få tak i en G60 topp, nye kammer, filter og eksos.. Da skal du lande på noe over 110hk..

 

@Trra 2.0 8v motoren er ikke den "kvikkeste" motoren, men det er veldig bra moment i den, så den er veldig fin å kjøre med, mens 16v motoren må "jages" mer på turtallet.

Lenke til kommentar

Når jeg bygde om min Renault 19 cab fra 1,8 til 1,8 16v brukte jeg vel ca 20 000.

 

Fant en donorbil i sverige. Dro over å henta motor (og alt som hører til der) pluss for og bakstilling. Dette kosta vel 12 000. Byttet jo alt av skiver, klosser, dempere, fjærer, clutch +++.

 

Så jeg vil tro du kan komme langt med 50 000.

Lenke til kommentar

Eller enda bedre; Bruk 45000 til å kjøpe en billig Vr6, som du så putter i stereo eller styler litt.

 

Da har du ihvertfall en bil du får litt for når du engang skal selge. :thumbup:

 

Og ikke ta dette negativt, men du høres litt noob ut, og da kan det være greit å legge lista lavt i begynnelsen. Ihvertfall så du ikke går tom for motivasjon.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
å ingen av dere tenker forsikring? standard, folk drømmer om å bygge fete biler, men de færreste kommer igjennom en EU kontroll! og får du stikk kontroll, så er løpet kjørt, masse avgifter som må inn, pluss forsikring på bilen! :no:

 

 

Dan

Hva mener du de skal oppdage på en stikk kontroll? Ikke engang på biltilsynet har de apparater til å måle effekten til en bilmotor, og det er ihvertfall totalt utelukket at de kan påvise noen effekt endring langs landeveien.

 

Det at du bytte bremser og understell osv er bare tull. Det er en overdrivelse. Da Norske veimyndigheter ikke har mulighet til å avgjøre om effekten i bilen din er økt eller ikke, er det jo heller ikke noe poeng i å skulle gå inn for å godkjenne noe som helst, ei heller bygge om bilen radikalt for å oppnå dette. Etter min mening er dette å annse som en svært moderat effektøkning som det er helt problemfritt å gjennomføre.

 

Dere skal huske på det at det ikke finnes noen standard eller regel for hvor fort en bil må bremse ned i forhold til aksellerasjonen. Det er ikke noe godt argument at man kan kjøre fortere med mer effekt, for det er uansett ikke lov.

 

Og det er heller ikke slik at når en bil kan oppnå enn viss fart må den ha en viss oppbremsning i forhold til dette.

 

Det som er av betydning er om bilen er konstruert for dreiemomentet, slik at man ikke vrir bilen i filler når man bruker den nye motoren. Å gå fra én golf motor til en annen , det sier seg selv, at dette tåler bilen.

 

Her i Norge settes det inn 8,2 liters V-åttere over en lav sko i mang en volvo rundt om i landet. denne bilen er jo solid konstruert, men man trenger fortsatt ikke å bygge om chassi eller bremser for å få dette godkjent.

 

 

Dersom et forsikringsselskap skal søke om regress etter en utbetaling, så skal det være svært synlige ombygninger på en bil før det blir vurdert. Hadde det stått chevy på ventilkåpene dine kan det hende de ville gjort det, men jeg ville ikke mistet nattesøvnen over å sette inn en annen vw motor.

Lenke til kommentar

Er det ikke sånn at i volvo 240 så er bremsene godkjent for 200hk med vanlige skiver og 220hk med ventilerte når man setter i en v8? Mener du at man får godkjent en golf ombygd med gti motor uten å oppgradere bremsene på bilen? Så f.eks å gå fra 1,4 liter motor til en vr6 kan jeg da gjøre uten å bytte bremser, uten å fortelle forsikringa og er jeg innblanda i en ulykke så vil ikke forsikring selskap reagere når de ser det er en vr6 motor i bilen som er forsikra som en 1,4? En annen ting er at politet ser forksjell på en 1,4 liter motor på en stikkkontroll og en vr6 i de fleste tilfeller.

Endret av trra
Lenke til kommentar
En annen ting er at politet ser forksjell på en 1,4 liter motor på en stikkkontroll og en vr6 i de fleste tilfeller.

Har politiet noen gang sjekket oppi panseret på bilen din når du har blitt stoppet? De har uansett ikke lov til det, det eneste de har lov til å sjkke er om du har varseltrekant, og det benytter de seg av som en unnskyldning for å sjekke bagasjerommet ditt. Men det er klart, bygger du om så alt bare er jall, og det synes lang vei, kan de jo muligens oppdage det likevel.

 

Uansett var det ikke snakk om å bygge om fra 1.4 til vr6, men fra 1,8 til 2.0. Dette er jo et av de vanligst motorbyttene på feks ford.

 

Stemmer det med bremsene på volvo. Men jeg mener ikke at man får godkjent ombygging fra 1,8 til 2.0 jeg mener at det ikke er noe vits i å prøve å godkjenne det. Hvis du prøver å godkjenne det får du all verdens av problemer, det en har sagt er ok en gang, er plutselig ikke ok neste gang når det er en annen person der. Jeg sier heller, Gi F i dem og sålenge bare du vet at det er ombygget så får du ingen problemer.

 

Om det er vanskelig å godkjenne vr6 i en golf II vt jeg ikke noe om, men en T3 transporter blir da ihvertfall godkjent med alt fra 5e, ford 3.0 v6, rover 4,2 v8 osv, uten noen ommbygging av annet enn motorfester og eksos.

 

Det som er avgjørende er at den nye motoren ikke må veie vesentlig mer enn den gamle. Rover v8 er i aluminium, derfor kan den brukes. og siden T3 kom med en støpejernsblokk på dieselen, så veier de omtrent det samme. Golf kom vel også med den samme tunge dieselen.

Endret av tilstad
Lenke til kommentar

Får godkjent det meste bare man gjør det på riktig måte, dvs: sjekke hva som er tilgjendelig av deler, bremse kit osv. Legge en seriøs og detaljert plan om hvordan man vil gjøre ombyggingen. Deretter kontakter man det lokalt biltilsynet og snakker med dem på tlf eller pers, forklarer hvordan man vil gjøre, osv.

Så sier de viss det er noe du må forandre på i følge planen din, gjør så det de ber om. Spør på nytt, viss de da sier at det begjynner å ligne noe og ber deg sende inn en søknad, så gjør du det, med de dokumenter de krever.

 

Du får da svar på søknaden, i bestefall et OK, eller NEI

 

Får du NEI til svar, spør hvorfor.

 

legg en ny plan på det de ikkje liker OSV OSV OSV.

 

Dette er rett måten å bygge om bil på, stol på meg jeg vet.

 

Denne fremgangs måten er grunnen til den sorte granadaen fra moi kan kjøre lovlig rundt på veien med en 700cui motor (11,5liter for dem som lurte)

 

Spør først, slå etterpå.

 

Foresten, er det ingen hær på forumet som bygger på veteran biler? Da får du nesten godkjendt hva som helst.

 

Mvh: FI

Lenke til kommentar

Så konklusjonen må være at dersom man skal sette en 18 liters flymotor inn i en ford fiesta, bør man spørre biltilsynet og påregne ombygging/forsterking av bremser/chassi.

 

Dersom man bytter til en annen motor som har vært originalmontert i biltypen, eller en med tilsvarende vekt, trenger man ikke det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...