Gå til innhold

Problemer med et msi k8n neo2 platinum

ArchEnemY

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette er saken:

Fikk msi hovedkortet, kjøler (slk-948u) og cpu (amd64 3200 90nm) her om dagen. Satte alt sammen, og etter mye om og men fikk jeg bootet, formatert og installert XP. Flashet bios til 1.3. Sitter på en Twinmos Twister 512mb som skaper litt problemer for meg, men jeg kan leve med det til ny ram er på plass.

Så kommer det "artige". Skrudde av pcen når jeg gikk og la meg igår.

Men så ble jeg vekt 2-3 timer seinere av at pcen har skrudd seg på!!!!!!!!!!!! (dama kan bekrefte at dette faktisk skjedde. Har en Aerogate som ikke er koblet på vifter, så denne uler kraftig idet jeg starter opp makinen. Den som vekte meg ) :hmm:

Sto da opp og gikk bort for å skru av maskina igjen. Trykket på power knappen på kabinettet, den virket ikke. Prøvde reset knappen, funket heller ikke. Etter ca 2 min med testing av knapper, ved å holde inne så og så lenge osv. fant jeg ut at eneste løsning var å slå av strømmen på strømforsyninga (Tagan 480w som er ca 1 måned gammel) med brytern bakpå psu. Dette funket greit, så jeg gikk og la meg igjen og tenkte ikke no mer over det. :whistle:

Men da jeg skulle skru på pcen idag, så var alt dødt. Ikke antydning til liv i systemet. Prøvde litt fram og tilbake med noen eldre deler jeg har liggende. Ut fra denne testingen fant jeg ut at strømforsyningen er helt død. Lukter ikke svidd eller no sånt, men den virker rett og slett ikke i det hele tatt.

Koblet da på en Chieftec 360w for å boote opp, men systemet var fortsatt dødt. Tatt fra hverandre alt av deler, og testet litt fram og tilbake. Skjermkort, ram og disker virker som de skal, for de bruker jeg nå på det gamle systemet. Men msi hket er fortsatt dødt. Det vil ikke engang starte med bare hk, cpu og kjøler koblet på strømforsyningen.

Det jeg egentli lurer på er om noen som helst har opplevd noe lignende før. Syns det virker heeelt utrolig at pcen kan skru seg selv på midt på svarteste natten :ohmy:

Skal sende tilbake Tagan psuen til forhandlern og regner med å få en ny.

Det samme blir jeg vel nødt til å gjøre med msi hovedkortet. :cry:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan det ha vært et kort strømbrudd .

Og power options i bios satt til "loss of power" = on .

Det med at hovedkortet er dødt kan du sjekke med å disconnecte

all strøm kabler fra det . Deretter poppe ut bios batteriet og

sette cmos jumperen i discharge posisjon . Ha det slik i minst to timer .

Da vil nvram i bios chippen bli invalidert og hvis det funker vil du få

melding om cmos checksum error ved oppstart . Når du evt. får dette

skal du ikke trykke F1 men "del" for å gå inn i bios og deretter kun loade optimized default og exit/save med F10 .

Skrevet (endret)

Ok, skal prøve det.

Tviler litt siden det ikke virker som om hk får strøm i det hele tatt. Men er jo verdt et forsøk.

Edit: Jommen sier jeg elg. Gjorde som du sa, og da starta hovedkortet opp på første forsøk. Har ikke testet no mer enn at det starter pga at jeg har feber og vil holde senga, men skal ifra hvordan det går :)

Endret av ArchEnemY
  • 4 uker senere...
Skrevet (endret)
syar2003: Er ikke nødvendig å ta ut batteriet, er heller ikke nødvendig med å vente i 2timer. Du sletter cmos med å kortslutte pin 2 og 3, gjort på noen secunder.

:thumbup:

Jeg vet det , men for å få nvram i bios chippen invalidert hjelper

ikke en normal reset . Den resetter kun cmos .

Og jeg har MSI K8N kort selv , så jeg kjenner godt til småbugsene på det .

Noen har faktisk fått vekket opp et påstått "dødt" kort igjen med nevnte prosedyre.

Endret av syar2003
Skrevet

Selv om det startet så fikk jeg det aldri til å funke som det skulle, så kortet ble sendt tilbake i retur. Fått nytt og det funker veldig bra. Har investert i ny ram og etter det har jeg ikke hatt noen som helst problemer med kortet. Så nå er jeg veldig fornøyd og det klokker veldig bra ;)

• 2 uker senere...
Skrevet

NOOOOOOOOOOoooo

Dette skjedde akkurat med meg :-( så da er det ikke noe jeg kan gjøre altså.

Det var jo som..... Jeg så på film da dette skjedde og bare *poff* ble det svart. Den starter riktig nok, men det ser ut som alt er fucket for ingen av knappene virker ikke engang lysene til de virker. Så dette var jo litt dritt.

Skrevet
Jeg vet det , men for å få nvram i bios chippen invalidert hjelper

ikke en normal reset . Den resetter kun cmos .

Og jeg har MSI K8N kort selv , så jeg kjenner godt til småbugsene på det .

Noen har faktisk fått vekket opp et påstått "dødt" kort igjen med nevnte prosedyre.

BIOS er brent fast, så den sletter du ikke med å resetter CMOS. Cmos er instillinger for windows. Det er der alle irq adressene er lagret.

PS: Har 2 MSI K8N kort. Hehe. Har ikke merket noen småbuggs på mine kort?

Skrevet

Bugs ?

Les : forum.msi.com.tw

Invalid som at ved boot får man checksum error .

Og laster inn cmos defults .

Det får man ikke ved jumper reset . Prøv selv .

:!: Vet godt hvordan en 4mbit PLC bios flash prom virker da jeg må programmere

promer i arbeidet .

Dessuten er ikke en programmerbar 32pins 4mbit ee flash PLC brent ,men programmert m/data i non violative flash rom (nvram). Brenne må man gjøre på eproms og hele areaet må slettes brennes ad gangen .

Violative area er cmos og må holdes i live av 3v fra hk eller batteri .

Poenget er at man får en annen reset ved å ha den strømløs lengre .

Høres rart ut jeg vet , men det stemmer . Mulig cmos (violative) areaet blir invalidisert på en annen måte (checksum destroyed) enn ved quick reset .

Og ved oppstart igjen vil alt av grunndata leses over fra nvram til cmos pånytt .

Skrevet

BIOS brikken er recorded on a flash memory chip, which can be updated if necessary. Er ikke det brent/tattopp om du vil?

Ta en mp3 eller ett digitalt fotoapperat med flash kort, tar du ut batteriet så sletter du ikke bildene eller mp3 filene dine, eller hva.

Men CMOS trenger batteriet for å husk CMOS chips require less power than chips using just one type of transistor. This makes them particularly attractive for use in battery-powered devices, such as portable computers. Personal computers also contain a small amount of battery-powered CMOS memory to hold the date, time, and system setup parameters.

Eller er eg helt på jorde nå syar2003, jobber ikke med data. Er utdannet sveiser.

Beklager om eg tar feil, og ja eg er en stabokk. Hehehe.

Skrevet

En EEprom har to minne områder , violative (BIOS) og

non violative (CMOS) og har flash minne ja som programmeres

ved å sette et ben med 3,3v for denne typen (dette gjør award flashprogrammet eller en jigg.

Disse prommene har også den fordelen at det kan programmeres byte for byte på ulike adresse areaer i prommen styrt av programmet.

En gammeldags prom måtte slettes med UV lys og brennes helt med all data fra første til siste adresse .

Den har som sagt også cmos som ikke er flash minne men non violative (må ha strøm for å keep data).

Når biosen starter hentes user data / settings data fra nvram( det faste minnet) og legges i cmos areaet .

Det samme skjer når man velger load default eller optimized settings .

Data hentes fra den delen an bios prommen med fast non violative minne bios filene med data som trenges pakkes ut og nødvendige user data (settings) legges i violative(cmos) areaet .

cmos har også en sjekksum , og det rare jeg og andre har opplevet

er at det virker som sjekksummen blir værendes med jumper reset .

Når man gjør prommen strømløs en tid får man checksum error ved neste start .

Man ser dette når man booter : Bad checksum - press del to load defaults osv.

Dette ser man aldri ved en jumper reset.

Og cmos er nødt til å få fullstendig oppakking og overføring av grunndata fra nvram.

Så der er det en forskjell mellom jumper reset og strømløs over tid reset . Og det virker som i siste tilfellet at man kan få vekk korrupte grunndata/settings hvis man er uheldig å ha fått det .

Cmos på denne 4Mbit prommen har vedlikeholds spenning på 2.5v-3.6v .

Har man under eller rundt 2.5v vbat bør man skifte batteri .

Dog er batteriet kun idrift nar AC er koplet bort eller PSU skrudd av bak.

Etter normal shutdown får cmosen vedlikeholds spenning fra hovedkortets standby strøm.Samt vedlikeholds spenning til lithium batteriet.

! Jeg har ikke peiling på sveising . Kun littegranne peiling på hårsveis . :D

Skrevet

Har akkurat samme problemet med kortet mitt. Nå vil pcen plutselig ikke slå seg på (og power ledden blinker (???)). I tillegg restarta pcen, når den da funket, etter jeg innstallerte et nettverkskort i en PCI-slot. Og når jeg fikk liv i den, var det selvfølgelig ikke installert lengre.

Skal jeg spare meg selv for mye frustrasjon og bare sende det tilbake? :(

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...