Gå til innhold

Hva slags Dremel blader bruker dere?


Anbefalte innlegg

Jeg skal nå lage div hull i mitt Chieftec...

Testa de bladene som fulgte med, men jeg brukte 6 stk på å kutte et 120mm viftehull... Dette var litt mye syns jeg. Jeg var å så på nye blader, men ble litt i tvil hvilke jeg skulle ta.

 

En boks med ca 20stk til 70kr

En boks med ca 20stk til 70kr, men som det var bilde av en som kutta i metall utenpå...

Eller de som er glassfiberforsterkede og som er svindyre? (over hundre for ca 5 stk)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror det er de som er forsterket av glassfiber vi skal bruke, men det hadde vært greit å vite med sikkerhet...

 

Det må jo være en grunn til at de andre er så billige og så mange!!!

 

Nei, jeg er 90% sikker på at det er de med glassfiber

Lenke til kommentar

d e en liten lokal greie her so hadde bare dei so du ramsa opp..

men peiling hadde ikje dei so ej kjøpte dei so va glassfiberforsterka...

kutta litt feil først men brukte t sammen 7 stk på eit rundt hull(avlangt) som er ca. 25x20cm

kjøpte ej feil blad??

 

-Kim-

Lenke til kommentar

De fleste stedene jeg har sett anbefaler ihvertfall 'reinforced cutting wheels', svarte skiver med glassfibernett. Ca. 100 for 5 stk.

Skivene spises også fortere opp hvis man kutter rett på, istedet for å gli frem og tilbake over der man skal kutte. Krøkkete forklart, men...

Lenke til kommentar

Quote:


kaksa skrev (2002-05-24 16:01):

d e en liten lokal greie her so hadde bare dei so du ramsa opp..

men peiling hadde ikje dei so ej kjøpte dei so va glassfiberforsterka...

kutta litt feil først men brukte t sammen 7 stk på eit rundt hull(avlangt) som er ca. 25x20cm

kjøpte ej feil blad??


-Kim-


 

anbefaler å risse seg rundt hele hullet og så jobbe seg sakte gjennom, istede for å spise gjennom på ett sted og så jobbe seg frammover fra dette punktet (som man gjør med vinkelsliper). Tro dette sliter mindere på bladene.

Lenke til kommentar
Quote:


Den 2002-05-24 14:35, [nicko] skrev:

Jeg skal nå lage div hull i mitt Chieftec...

Testa de bladene som fulgte med, men jeg brukte 6 stk på å kutte et 120mm viftehull... Dette var litt mye syns jeg. Jeg var å så på nye blader, men ble litt i tvil hvilke jeg skulle ta.


En boks med ca 20stk til 70kr

En boks med ca 20stk til 70kr, men som det var bilde av en som kutta i metall utenpå...

Eller de som er glassfiberforsterkede og som er svindyre? (over hundre for ca 5 stk)




Kjøp de som er forsreka du, det gjorde jeg også begynte jeg å kutte, og det var som å skjære med en varm kniv gjennom smør......også varer de lengere en de andre også....
Lenke til kommentar

hei , er enig med Nissen , dere kan godt bruke en liten hendig vinkel sliper med ei skive for tynn plater , den holder til 10 kasser minst :smile: er du litt stødig på hånden så er ikke dette noe problem , jeg test kjørte en slik på ei gammal kasse jeg hadde liggende og det blei et velykked forsøk, fine kanter uten hakk eller noe , ei sånn skive koster deg max , 30 kr og er like god som en dremel , men da snakker vi om et vindu og ikke små skjæringer.

til runde hull kan du bruke ei nikke sag med blad for tynn plater av stål eller rett og slett till hele prosjektet :smile: ops ops ! pass bare på at dere ikke får vibrasjoner i platene når dere skjærer.

fordelene med ei nikke sag er at du kan bruke den inne :smile: den spruter ikke så fælt som en vinkel sliper eller en dremel gjør:)

har testet dette og det funket for meg da.

Lenke til kommentar

Enig med sten! At dere skjærer et 120mm hull i 0,5mm stål med en dremel er som å vaske gulvet med tannbørste.. bruk heller stikksag med et fintannet blad for stål. Jeg har dremel selv, men kunsten er å velge rett verktøy for rett jobb.. En stikksag sager fortere, mer nøyaktig ( runde hull ) og billigere ( trenger ikke kjøpe X-stk skiver )enn dremel. Ulempen med stikksag er at foten til sagen kan skade lakken på kabinettet, men dette kan jo lett løses på mange måter.. :smile:

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-05-25 03:54, Hondaen skrev:

Ulempen med stikksag er at foten til sagen kan skade lakken på kabinettet, men dette kan jo lett løses på mange måter.. :smile:



 

For eksempel ved å tape maskeringstape rundt hullet du skal kutte. Genialt enkelt. Det er også viktig å hindre vibrasjoner i plata du kutter slik som en smarting sa over her en plass.

Lenke til kommentar

Vinkelsliper eller stikksag hadde vel vert det beste for de fleste, men det er ikke alle som har rå til å kjøpe alle de beste værktøyene. Jeg kjøpte en dremel fordi den kan brukes til så mye rart.

 

Forresten kjøpte jeg de glassfiberbladene i dag. De var kjempesterke!!! Jeg kutta to 120mm hull og bladet ble nesten ikke slitt. Det så ganske pent ut også...

 

Bilder kommer snart

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...