Gå til innhold

Rask hjelp til kamerakjøp


Anbefalte innlegg

Jeg håper at noen kan komme med noen tips i forhold til kamera jeg vurderer opp mot hverandre ganske raskt. Er på reise nå og har ikke kamera da jeg solgte mit Sony Cybershot T-1 like før jeg reiste fra Norge. T-1 kamera var jeg godt fornøyd med på alle måter utenom bildekvaliteten, den var mildt sagt utrolig dårlig. Da hjelper det ikke at det var lynraskt, hendig og vekket litt oppmerksomhet.

 

Denne gangen spiller bildekvalitet en STOR rolle, så kommer raskhet og deretter størrelsen. At det er mulig å kjøpe dykkehus til kamera er et stort pluss, men da jeg ikke kommer til å dykke så mye med det går det greit om den muligheten ikke finnes dersom kamera er overlegent ellers.

 

Har sett på følgende modeller:

 

Canon A95

Canon S70

Canon Ixus 500

Panasonic FX7

 

Er klar over at disse kamerene er helt forskjellige, men jeg er villig til å ta de ulempene hvert av de har med seg bare jeg finner det som passer best til kravene spesifisert ovenfor.

 

Håper noen raskt kan hjelpe meg med hvilket av disse kameraene jeg blir mest fornøyd med, og får mest igjen for pengene på.

 

Takk på forhånd :-).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Vel, om det skal være lynraskt, lite og ha bedre bildekvalitet enn T1, så vil FX7 være midt i blinken. Er like lite, har like stor skjerm (om enn ikke like skarp), god optikk fra Leica og kommet veldig godt ut i test på dcresource.

 

Anbefaler det om du vil ha et kamera som vekker oppsikt, de andre du har listet opp gjør ikke det..

Takk for svar :-). Det trenger ikke vekke oppsikt, skal ha kamera for å ta veldig bra bilder med og ikke for at andre skal synes det er kult. T-1 kamera kjøpte jeg siden det var raskt og noen påstod den gang at bildekvaliteten var bra, så viste det seg som en "bonus" at det var kult.

 

Det som er viktig denne gang er:

 

1 Bildekvalitet (veldig vesentlig)

2 Ganske raskt iallefall

3 Størrelsen

 

Punkt nummer en er 10 ganger mer vesentlig enn størrelsen så lenge kamera ikke må ha egen tralle :-).

 

Holder du fortsatt fast på Panasonic eller mener du at jeg får mer igjen på et annet kamera? Vet du forresten om det finnes dykkehus til Panasonic om du fortsatt mener det er best i kombinasjonen til mine krav?

Lenke til kommentar

Det første innlegget mitt var beregnet på at jeg trodde du skulle ha et lite og lekkert kamera med bedre billedkvalitet enn T1. Så jeg misforsto litt.

 

Panasonic FX7 skal ha veldig god billedkvalitet til å være et så lite kamera som det er, og kameraet er i tillegg raskt.

 

Ifølge DCresource så ser det ut som FX7 har bedre billedkvalitet enn S70, men S70 har flere manuelle innstillinger. Om du liker å fikle og fikse før du tar bilder, så vil S70 ha et fortrinn her.

 

Ixus 500 har meget god billedkvalitet, sannsynligvis best i klassen ultrakompakte kameraer. Men kameraet er klumpete i forhold til fx7, og er generelt veldig tregt. Så jeg vil rangere FX7 foran Ixus 500 totalt sett, da forskjell i billedkvalitet ikke er særlig stor.

 

Canon A95 vet jeg lite om, så uttaler meg ikke om dette kameraet.

 

Men av de kameraene du listet opp som jeg vet noe om, så tror jeg FX7 vil passe meget godt for deg!

Lenke til kommentar

Canon A95 og S70 er langt mere avancerede kameraer end Ixus 500 og Panasonic FX/, så du må alligevel gøre op med dig selv hvad kameraet skal bruges til, og om du gider rode rundt med manuelle indstillinger og lære mere om fotografering. I så fald vil du blive glad for et kamera der ikke er begrænset af kun at køre på automatik med enkelte muligheder ud over det.

 

Canons kameraer har i reglen altid god billedkvalitet, så inden for det kriterie bliver du nok ikke skuffet i forhold til Sony T1.

 

Men læs tests af Canon A95 og S70 på diverse netsider:

 

www.dcresource.com

www.megapixel.net

Lenke til kommentar

Takk for nye svar. Jeg er fremdeles veldig usikker på hvilket kamera som er det beste for min del. Så jeg gjør nå et forsøk på å få ned antall alternativer fra 4 til 2.

 

Etter svarene her å dømme så er FX-7 et bedre kamera enn 500 for mitt bruk, da jeg ønsker svært god bildekvalitet kombinert med et litt raskt kamera. Når jeg tenker på et litt raskt kamera så betyr det at motivet fortsatt er der når kamera endelig er klar til bruk for eksempel. Bildekvaliteten er bittelitt bedre på 500 men ikke merkbart for en vanlig amatør om jeg forstår det riktig. Så da har jeg fjernet 500 fra listen og står igjen med 3 kamera.

 

Så kommer jeg til A95 og S70. Jeg har problemer med å se hvilket av disse kamera som er best, og hva den store forskjellen består i. Litt mer Megapixel på det ene og muligheten for RAW ser jeg. Er det slik å forstå at S70 bare er en mer avansert modell enn A95 med et annet design? Hvilket får en fotointeressert amatør mest igjen for?

 

Med svar på det andre spørsmålet mitt her sitter jeg da igjen med 2 kamera, enten FX-7 eller A95/S70. Dette er forskjellige kamera, og jeg liker godt at det ene valget er lite og at det andre valget gir flere manuelle muligheter. Men hvilket av disse har klart best bildekalitet og ikke er tregt?

 

Ja, jeg vet ... jeg har vanskelig med å bestemme meg her. Synes det er vanskelig å gjøre det rette valget denne gangen. T-1 kjøpet var mer ett impulskjøp og jeg angret villt like etterpå.

 

Kamera skal brukes mye til reisefotografering. Ta bilder av templer, storslått natur, mennesker, flotte strender også videre samt vanlige bilder på en eller annen fest med mere.

 

Håper på enda flere svar fra tålmodige eksperter :-).

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke du vil bli skuffet samme hvilket av disse kameraene du velger.

 

Canon A95 er en del større, men batterilevetiden med oppladbare batterier er meget god. Det har også mange manuelle innstillinger, og optikken er stor og god. Det betyr en del for bildekvaliteten, så den er det nok ikke noe å utsette på.

 

S70 er mindre, med de ulemper det medfører. Altså mindre batteri (dårligere batterilevetid, selv om den heller ikke er dårlig) og mindre optikk. Syv megapixler på en liten bildebrikke gjør også sitt til å skape støy. Har du vurdert Canon S60? Nøyaktig samme kamera med fem megapixler. Fem megapixler er jo nok til A3 utskrifter, og vil generere mindre støy enn et kamera med syv megapixler. På grunn av dette, tror jeg ikke oppløsningen på S70 gir deg skarpere bilder enn S60. Men både S70 og S60 har mange manuelle innstillinger, og er godt å bruke. Optikken er godt beskyttet bak ett kraftig deksel.

 

Panasonic Lumix FX7 er jeg blitt litt forelsket i. Designmessig meget bra, og du har flere farger å velge mellom. Gedigen skjerm, bildekvaliteten er meget bra, bra utløserrespons (rask til å ta bilde) og det virker solid. Du har til og med optisk bildestabilisator, og den er vel det minste kameraet med dette. På den negative siden har den ikke optisk søker, og jeg vet ikke hvor god batterilevetiden er med en så stor skjerm. Har ikke sett noen klager på det enda, men en stor skjerm som MÅ brukes hele tiden, krever jo sitt av batteriet.

 

Skulle jeg valgt nå, ville jeg valgt Panasonic'en. Men vil du ha manuelle innstillinger, ville jeg gått for S60. A95 blir litt for stort til at man drar det med seg over alt... du får det ikke ned i lomma, og da må man ha det et annet sted. S60 er nok like avansert, med den forskjellen at den er mindre... og du kan ikke sette på vidvinkel eller telekonverter som du kan på A95. Men disse koster penger, og gjør kameraet betraktelig større. A95 har også vridbar skjerm, men det er ikke viktig for meg.

Endret av Afseth
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...