Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hvordan sette opp dynamisk VLAN


Anbefalte innlegg

Har forstått det slik at man kan sette opp et dynamisk vlan som ikke er avhengig av å spesifisere vlan porter på hver switch.

For at dette skal fungere så tror jeg man trenger en brukerdatabase som kan bestemme hvilket vlan brukeren skal få tilgang til.

Lurer derfor på:

Når en bruker logger seg på, vil det da bli hentet ut info fra brukerserveren med en gang og deretter gitt en vlan id. Blir det også gitt en spesiell ip adresse til den som logger seg på(etter at den har blitt sjekket i brukerdatabasen)??

 

Er det noen mulighet å prøve ut et oppsett av dynamisk vlan med en simulator av en eller annen type(packettracer)??

 

Har noen en forklaring til meg?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hm. Vel.. Jeg har ikke hørt om dette. Høres jo litt interessant ut.. Men det ville vel uansett blitt litt begrensninger siden ALLE VLAN'ene måtte tagges frem på alle switchene fordi VLAN-ID'ene spesifiseres pr bruker, og ikke pr. port? (dette er ment som et spørsmål, ikke som en påstand) Hvis ikke så ville det i hvert fall satt begrensninger til hvor brukeren kan logge på?

 

Det blir jo litt rart at brukeren logges på - og så får kontakt med serveren. Da må han jo egentlig være på nett.. og det uten en IP-adresse? Snodig. IP-adressen avhenger jo av mac-adresser, ikke en bruker? Poenget med VLAN er vel å separere LAN'ene uten å separere de fysisk, men likevel beholde sikkerheten. Dette gjøres vel ved å gi de forskjellige nett (IP-adresser, subnett osv).

 

Si gjerne i fra hvis du finner ut mer om dette.

Endret av darkness|
Lenke til kommentar

Jeg har bare lest litt om dette for lenge siden og ikke testet dette i praksis, men jeg vil tro det fungerer slik:

Når brukeren kobler til maskina si vil svitsjen se MAC adressen. Svitsjen vil da spørre databasen og sette porten i riktig VLAN. Brukeren vil ikke merke noe forskjell og det vil ikke bli gitt noen spesiell IP adresse.

 

Vil tippe på at det er ganske mye arbeid med å holde databasen oppdatert. Er heller ikke noe god sikkerhet i dette....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...