Gå til innhold

Hvor får jeg kjøpt bueformet bassreflekser ?


Anbefalte innlegg

Det jeg lurer på er hvor på en nettbutikk få jeg kjøpt bassreflekser som jeg kan lage en sving på. Har konstruert en kasse jeg skal lage og regnet da ut at bassrefleksen skal være på 4" 0.8 meter.

Siden kassa da skal være på 80 liter så blir lengden på kassa 40cm.

Da er jo eneste løsningen for å få dette til en eller to svinger på bassrøret.

 

Har finni nettbutikker som selger bassreflekser, men ikke noen som jeg kan lage en svingskjøte på.

Endret av Hevley
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Brukte WinISD for og finne ut forsjellige ting. Da den spretter litt opp på rundt 20-30 hz (dypbass) da fant programmet ut at bassrøret skulle være på 0.801 m

og diameteren på 0.102..

 

Satt Tunefrekvensen på litt høyere en 20hz da den ikke går så langt ned i dypbass.

 

Har allerede en kasse nå med et bassrør på 3,8" ellerno som er 20cm lang. Fant verdien for kassa på programmet og så at den synker drastisk fra 60-20 hz.

 

Har Peerless SWR308-830500

http://www.ljudia.no/cgi-bin/no/online/af0...029%20&cart_id=

Endret av Hevley
Lenke til kommentar
Testa i vented-kalkulatoren. Fant ut at en optiman bassreflekskasse skal være på ca. 13 liter.  Tror den er ubrukelig ved veldig lave eller høye Qts-verdier.

 

Hehe, det vet jeg. Programmet fant akkurat samme verdi når jeg satt inn verdiene for basseren.

Er ikke helt hva jeg ønsker.

 

edit: skal bruke basserene (2 stykk) til hjemmekino bass. Er veldig glad i dypbass til sånt bruk :)

Endret av Hevley
Lenke til kommentar

Men 80cm er uhorvelig langt! Om du går ned til 3" så slipper du unna med ca. halvparten. Evt. bruke to 3" rør på 44cm hver om du er bekymra for for stor hastighet på lufta (blåselyder).

 

Synes alikavel verdiene virker usansynlige. Tror et professjonelt program kanskje ville gitt bedre resultater. Jeg gikk til en bilstereosjappe og betalte 200,- for å få regna ut kasse til et element og fikk noen HEELT andre mål enn de jeg fikk på Ljudia, og når jeg skrev inn til Ljudia og spurte hva DE anbefalte.

 

(De anbefalte 12 liters kasse med 25cm 2"-rør. En kasse som er fysisk umulig å lage. Mekka for gøy en 13 liters kasse med 18cm bassrør og den spilte SYKT bra! Men nå er det elementet jeg brukte spesielt egnet for små kassevolum.)

Lenke til kommentar
Synes alikavel verdiene virker usansynlige. Tror et professjonelt program kanskje ville gitt bedre resultater. Jeg gikk til en bilstereosjappe og betalte 200,- for å få regna ut kasse til et element og fikk noen HEELT andre mål enn de jeg fikk på Ljudia, og når jeg skrev inn til Ljudia og spurte hva DE anbefalte.

 

(De anbefalte 12 liters kasse med 25cm 2"-rør. En kasse som er fysisk umulig å lage. Mekka for gøy en 13 liters kasse med 18cm bassrør og den spilte SYKT bra! Men nå er det elementet jeg brukte spesielt egnet for små kassevolum.)

 

Ganske godt tips.

Har nok av plater som jeg kan prøve og bygge 2 forsjellige kasser. Leste et sted at du aldri kan helt vite ca hvor mange liter kassa skal være på. Du må bygge å høre selv hva som er bra til det bruket som einer seg best for deg.

Komme også ann på rommet den skal stå på.

 

Men takk for hjelpen, skal prøve en liten kasse og en litt større med mindre diam. rør 2 stk.

Endret av Hevley
Lenke til kommentar
80cm er langt...

 

Du må ta hensyn til tuningfrekvens på bassporten og k-verdi på bassporten. K-verdien varierer med om bassporten er avrundet i endene eller ikke...

 

Backe's Ljudbygg har program liggende på sin hjemmeside.

Link

 

Har en høytalerbok der hvor det står noe om bassport beregninger.

Tenkte og ha en avrundet i åpningen og inntaket.

Endret av Hevley
Lenke til kommentar

I følge Eltek skal du ha en kasse på omtrent 45 liter uansett om du bruker lukket kasse eller kasse med bassport. Ved bruk av bassport skal den være 9 cm i diameter og 27 cm lang. Disse data hvis elementet var Peerless XLS308SWR-830500. Går ut fra at det er samme element, selv om du har kalt det SWR308-830500?

 

Ved lukket kasse på 45 liter får du -3 dB punkt på 22 Hz og ved bruk av 45 liter kasse med 9x27cm bassport som overfor får du -3 dB punkt på 34 Hz.

 

Det er samme elementet som står i Elteks egen kreasjon dynaBel Brontes. Kassetegning finner du her.

 

Hvis du vil lese mere om høyttalerbygging, kan du laste ned en lettfattelig norskskrevet høyttalerbok fra Eltek sine sider.

 

EDIT: Klarer ikke engang skrive det jeg tenker, er trøtt og sjuk... :thumbdown:

Endret av Audioslave
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...