Gå til innhold

Feedback ang. SCSI artikkelen!


Anbefalte innlegg

Hei,

 

SCSI artikkelen var veldig bra!

Men hva med IDE RAID vs. SCSI?

 

Blir det noen tester av dette/lign. i fremtiden på hw.no?

Hva med tester av RAID kontrollere? 250kroners vs. 1200kroners osv.

 

120GB i RAID0 koster jo like mye som en scsi disk på 10-18gb :smile:

 

Ellers kan jeg nevne at jeg vurderer å ha IDE diskene mine i RAID0, samt installere en liten SCSI disk hvis de bruker for mye cpu kraft (trenger cpu kraften til realtime audio effekter).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:


Den 2002-05-23 00:47, shahin skrev:

SCSI artikkelen var veldig bra!

Men hva med IDE RAID vs. SCSI?


Blir det noen tester av dette/lign. i fremtiden på hw.no?


Takk for tilbakemeldingen.

 

En IDE RAID vs SCSI test er helt klart noe vi skal få til!

 

Stay tuned :smile:

Lenke til kommentar

IDE RAID vs SCSI (da kommer ide til å ha nesten samme ytelse som SCSI)

 

Men om det blir en slikt test, huat at raid er raid og scsi er scsi, test også IDE RAID vs SCSI RAID ... Egentlig så går det ikke ann å sammenligne de to standarene, den ene er dyr, den andre er billig - jeg sier - man får det man betaler for..

 

(scsi er også kjent for å ha lav eller ingen cpu load da mange kontrollere har sin egen cpu)

 

I mine øyne så er U160SCSI/U320SCSI gromt!

Mens IDE er no ræl som bare alle har siden det er prakka på alle holvedkort...

Lenke til kommentar

Shahin,

Anbefaler deg en Fuijitsu disk med 15K rpm, evt. Seagate sin X15-serie. Begge disse to kan fåes med 8MB cache. Tror Seagate sine er noe dyrere men hvilken som er best veit jeg ikke. Leste en test av Fuijtsu sin og den kom bra ut (men veit ikke sammenligna med Seagate)

 

Ellers er det som nevnt her: IDE og SCSI kan egentlig ikke sammelignes helt. Men om hw.no kjører en test (som jeg seff håper på), håper jeg at de tar med CPU-load også. Husker første gang jeg kjørte OS (win98se) fra en SCSI-disk... Etter relativt mye ustabilitet var PC'en som et fjell og siden har jeg holdt meg til SCSI for OS, programmer og spill (og til videoredigering kanskje når jeg kommer i gang med det...)

 

Ellers vil jeg si at det var en fin og oversiktlig guide, absolutt verdt å få med seg! Ser fram til en evt. test...

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-05-23 10:30, Howard skrev:

Quote:


Den 2002-05-23 00:47, shahin skrev:

SCSI artikkelen var veldig bra!

Men hva med IDE RAID vs. SCSI?


Blir det noen tester av dette/lign. i fremtiden på hw.no?


Takk for tilbakemeldingen.

 

En IDE RAID vs SCSI test er helt klart noe vi skal få til!

 

Stay tuned :smile:

 

 

For min del så hadde jeg syntes det var morosomt med en benchmarking-test av en server... PcMark, HDtach osv osv...

Lenke til kommentar

Den raskeste SCSI disken i dag er Seagate X15-36LP. Klart at 2 stk. 120GB WDC 8meg i RAID 0 er raskere enn X15-36LP i streaming av data (MB/s), men SCSI disken har halvparten av access og søketiden til IDE disken! Det koster litt over 5000 kr for en 36GB verson av X15-36LP disken. Klart dette er dyrt, men det er vel ikke lenger enn 2 år siden og man måtte ut med nesten 12000 kr. for en 36GB SCSI disk...

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-05-23 14:16, Betroz skrev:

Den raskeste SCSI disken i dag er Seagate X15-36LP. Klart at 2 stk. 120GB WDC 8meg i RAID 0 er raskere enn X15-36LP i streaming av data (MB/s), men SCSI disken har halvparten av access og søketiden til IDE disken! Det koster litt over 5000 kr for en 36GB verson av X15-36LP disken. Klart dette er dyrt, men det er vel ikke lenger enn 2 år siden og man måtte ut med nesten 12000 kr. for en 36GB SCSI disk...



 

 

Er den disken eg har, funker fint :>

Lenke til kommentar

Ja!

La oss få en sammenligningstest mellom IDE & SCSI :smile:

 

Forslag til testoppsett:

En standard pc av kurrant type.. (uten onboard raid, skal dere sammenligne, så må det være på like vilkår)

 

En stykk RAID kontroller av hver type.

to stk like SCSI disker U160/U3W.

to stk like IDE disker av en kurrant type.

 

Installer OS'et på raid settet og kjør tester! Jo flere varienter, jo bedere er det!!

 

Kjør gjerne tester både med raid 0 og 1 så vi får se forskjelden.....

 

Jeg har allerede testet dette, men en del av dere andre kommer til å bli litt overasket over resultatet :wink:

 

 

PS: Jeg bidrar gjerne for HW.no hvis det er noe jeg kan hjelpe til med!!

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-05-23 15:27, DeejPhant skrev:

Nei nei nei...


Skaff dere en heftig server med Xeon og full pakke og la oss se hvor dårlige desktop pcene våre er i forskjell...


Test Raid-5 med 5 disker eller liknende, det hadde vært kult å sammenligna datakrafta...


*hint hint*



 

Glem det med 5 disker. Det er for servere og de svært få med mye penger....

 

Jeg har kjørt mine tester på Siemens Celsius 670 Med 2*1.7Ghz Xeon og 1Gb minne. Er det tilstrekkelig tror du??

 

Maskinen + 2stk 18" LCD skjermer ble forresten stjålet under et innbrudd på kontoret mitt i helga som var, så hvis noen hører om noe slikt så er jeg takknemlig for tips.!

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-05-23 15:02, Vegard20 skrev:


Kjekt å ha ett par av dem!




<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: Vegard20 på 2002-05-23 15:04 ]</font>


 

*siklesikle* (Oj, det ble vått på gølvet gitt!)

 

Du veit ikke tilfeldigvis når U320-kort kommer på markedet? Har lissom ikke sett noe skikkelig tid ennå, bare at det kommer...

 

*sikle mer*

Lenke til kommentar

Så vidt jeg vet så er det ikke standarisert ennå.

 

Men firmaer som produserer hovedkort for digre servere og lignende selger sånne kontrollere onboard. Ikke akkurat noe Promise eller Adaptec her, heller eget patent. Er du smart så bør du vente til ett av de større firmaene lanserer slike kontrollere, men se opp for Serial ATA også, er teknologi med mini-revolusjon det!

 

Venter på at RAID 7 blir standarisert jeg! Det med noen 15k disker river som bare det!

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-05-23 15:22, fortere skrev:


Jeg har allerede testet dette, men en del av dere andre kommer til å bli litt overasket over resultatet :wink:


 

Overasket? At IDE tar innpå mener du? Det er svært få benchmarks som kjører masse små oppgaver samtidig som både skal leses og skrives. Her taper IDE så det jomer etter!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...