Gå til innhold

LCD, CTR, refresh rates, synsvinkel etc


Lars-Erik

Anbefalte innlegg

Sitter du i en merkelig stilling vanligvis? Normalen ligger vel på en drøy halvmeter fra skjermen, og med ca 30 graders

Sitter rett foran skjermen og ser rett mot den (90 grader på panelet).

Ca 1/2 meter fra skjermen.

 

Men det hjelper ikke å se ovenfra eller nedenfra. Hele bildet blir da lysere eller mørkere, men forskellen er fremdeles der (hadde to bilder av det også).

 

Det er kanskje en vanesak. Synes også skjermen hadde veldig mye gjennomskinn nede (ser tydelig at det er grått og ikke sort nede).

 

Men for all del, fargene ER bra, og i spill merker man ikke lysstyrkeforskjellen, kun i Windows-programmer (mye pga at Windows bruker mye grå toner).

 

Men som dere jo ser av bildene. Den gamle VA-baserte skjermen på jobben var jo helt perfekt (uansett synsvinkel). Bildene lyver kanskje litt (forskjellen er støøre på bildene, rødfargen er helt feil). Men det er klart synlig i virkeligheten.

 

Bildet av prøvebildet, og linkene på web-siden (de i blått) er helt reelle.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kontrast fall vil vi også ha i VA baserte skjermer, den TCO sier lite om bildekvalitet, det er det ISO 13406-2 som sier...

Merker ikke noe forskjell i lysstyrke oppe/nede på Dell skjermene som vel er VA (det synes jo klart av bildene jeg tok også, det er jo helt perfekt likt på dem).

 

Eller er den sorte Eizo 550'en TC099 kun fordi den har sort rammen (TCO03 krever sølv eller hvit ramme). Ellers er disse skjermene helt identiske.

 

Mulig jeg er kresen, men på noen web-siden ble blå linker falirg lyse, akkurat som enkelte grå Windows-elementer. Det ble rett og slett "utvisket/utydelig/vrient".

 

Men bildene fra Monitor-Test hadde vært fine å sett på forhånd, da hadde jeg aldri bestilt den (kresen som jeg er), men ventet på et raskere VA-panel (som jeg da forhåpntligvis kunne sett test-bildene fra før jeg bestilte den....)

Lenke til kommentar
Eizo baserer skjermene sine på VA paneler (stort sett) som tilbyr en langt høyere kontrast enn S-IPS. Men VA har fall i

Nå er jo Eizo 550 en TN basert skjerm. Jeg har aldri sett noe kontrast fall på VA baserte (de på jobben er like bra både ovenfra og fra siden helt til 170 grader). Jeg trodde det var TN som var dårlige her, og VA og S-IPS som var bedre.

Lenke til kommentar

L550 er den eneste TN baserte skjermen til Eizo.

 

TN er klart det svakeste panelet på kontrast og farger ja.

Va er best på kontrast , men fra siden faller denne fort

IPS har grei kontrast, men nesten ikke fall i kontrast i det hele tatt fra siden...

 

Alle tre panelene har sine målgrupper:

 

TN er raske paneler som koster lite å produsere

 

VA er tregere paneler, men kan tilby best kontrast fra rett synsvinkel

 

S-IPS er raskere paneler , men bra innsynsvinkel. Disse koster dog mest å produsere.

 

 

Det mest geometrisk riktige panelet er VA.

 

 

 

Er du designger og nerd = VA

Er du designer / spiller og nerd = S-IPS

 

 

;)

Lenke til kommentar
TN er klart det svakeste panelet på kontrast og farger ja.

Va er best på kontrast , men fra siden faller denne fort

IPS har grei kontrast, men nesten ikke fall i kontrast i det

Du skal ganske langt ut på siden for å merke noe. Iallfall på Dell sjkermene på jobben (har lite andre å sammenligne med) som så vidt jeg vet er VA panel. Ikke noe jeg merker iallfall. Men hvis man skal sitte 3 stk foran skjermen - ja.

 

Det jeg synes er rart med TN-panel (f.eks. Eizo 550) er at den ikke har kontrastfall/lysstyrke forskjell sidelengs, men bare oppe og nede. Hvorfor produserer de ikke panelet andre veien (90 grader). De fleste sitter jo midt på skjermen, det er opp/ned synsvinkelen varierer mest. Snodig strategi.

 

Vet du når det kommer 16, 12 eller 8 ms VA-paneler (S-IPS er vel alt for dyre)?

Lenke til kommentar

Har fått prøvd noen spill på L550'en selv nå. Har testet Tribes Vengeance, NFSU 2 demoen, Doom 3, og Quake 3. Hadde ikke problemer med å spille på den, unntatt i Q3. Jeg er vant til å spille med 125fps på CRT og merker at det ikke er samme flyten på LCD. Men det jeg lurer på er om det ikke er mulig å kjøre 75Hz med DVI?

 

Prøvde først en stund for å få den til å kjøre på 75Hz, men fikk enten out of range eller så ble den bare tilbakestilt til 60Hz. Koblet den så opp med vanlig analog og da gikk 75Hz fint, synes flyten ble endel bedre da, ikke som CRT men det var noe jeg kunne vende meg til.

 

Eizo skjermen har jeg kjøpt for en annen, så jeg har den bare på lån en liten stund. Men det har jo gjort at jeg selv har lyst på en LCD skjerm. Vil helst ha en 19", så har tenkt på BenQ 937. Men hvis det ikke er mulig med 75Hz med DVI så vet jeg ikke :)

Lenke til kommentar
MEN det jeg lurer på, ser du denne forskjellen i lysstyrke oppe/nede i Windows som jeg dokumenterte på min her: http://home.chello.no/~larse/LCD/LCD.html

 

Jeg lurer veldig på om det er sånn på alle, eller om min hadde noe feil..

Kjørte en monitor-test nå. Vet ikke om det er bildene dine som gjør det men særlig den første solid white testen hos deg virker ekstrem, jeg kan bare så vidt se noe tegn til gradient effekt på den hos meg. Samme med gradient testene hos deg, hvis jeg ser rett på skjermen får jeg langt fra like mye mørkt mot høyre øverst, men litt av den samme effekten ser jeg. Har ikke noe bra digital kamera så får ikke lagt ut noe brukbare bilder.

Lenke til kommentar
Vet ikke om dette er synsbedrag eller ikke, Men synes lcd blir mye bedre når man setter den opp fra 60 til 75 Hertz.

Ser vel ingen grunn til at det IKKE skulle bli bedre med høyere hz på en lcd skjerm? Merker jo enorm forskjell på CRT ^^

 

Det var vel forsåvet Eizo'en som var låst på 60Hz.. Ikke BenQ sin.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...